اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

زرتشت

اختصاصی از اینو دیدی زرتشت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 9

 

مقدمه :

هیچ کس منکر تاثیر دین زردشت بر روابط اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی آن از بدو تاسیس تاکنون نبوده و نیست .همین اثرگذاری شگرف گواه صادقی است بر اینکه تمامی مذاهب و آنچه پیرامون آن است موثر بوده است .

علی رغم تاکید بسیاری از عالمان و روشنفکران به اثرات همه جانبه مذاهب داشته اند به این نکته مهم هم توجه نموده اند که هر مذهبی پیام خود را به وسیله رسولان و هواداران آن مذهب بسط و نشر می دهد . و ای بسا که متولیان ، پیام واقعی دین را درک نکرده و به نحو ناقص در نشر آن جهد ورزند و این درک ناصحیح که هیچ ارتباطی هم با اصل مذهب نداشته به حساب دین گذاشته اند وکاستی ها را متوجه مذهب نموده اند .

این موضوع وقتی تاثیر مخرب خود را بر بشر آشکار می سازد که پیروان و مبلیغین یک مذهب آن را وسیله ی دنیا طلبی و هوس این جهانی خویش قرار دهند آن وقت است که به تعبیر حضرت امیر (ع) «همه چیز معکوس می گردد» و دقیقاً چنین سرنوشت غم باری گریبان دین زرتشت و مردم ایران که پیروان این دین بودند را گرفت .

دینی که آوازه ای آن از مرزهای آن زمان ایران به گونه ای فراتر رفت که فیثاغورث حکیم و خردمند نامی یونان ، رزتشتی قلمداد می شود و آراء افلاطون را متاثر از دین زرتشت می دانستند . این دین چنان سرانجام رقت باری پیدا کرد که اغلب مردم هنگام ظهور دین جدید ، یعنی اسلام کمترین اعتقاد قلبی به دین زرتشت نداشتند . همین امر تاریخ نویسان را یه این باور رسانید که دین رزتشت به هنگام حمله اعراب به ایران به عصای موریانه خورده می مانست که به هیچ وجه قابلیت اتکا و پایداری نداشت و معلوم بود در مقابل دین جدید باب مقاومت و پایداری نخواهد داشت.

بنابراین تاریخ صحنه درس آموزی و عبرت پذیری است با صرف رعایت ظواهر یک مذهب بدون آنکه واحد عمق و در جهت تکمیل مکارم اخلاقی باشد ، قابل دوام و پایداری نخواهد بود . این تجربیات تاریخی به مسلمانان مدد رساند تا ضمن اعتقاد قلبی به دین خود دنیا را نه به زبان بلکه با عمل خویش دلالت بر حقانیت شرع محمدی بنا نهیم .

گفتار اول:

در این مورد که دین زرتشت از چه زمانی متولد شد و چه هنگامی به انتشار و تبلیغ دین خود پرداخت اختلاف بسیار است وتناقض فراوان ، منابع در این باب عمدتاً یونانی است و این منابع به سال های 184 قبل از میلاد مسیح و یا 480 ق.م است رفته و تولد او 1768 قبل از میلاد دانسته اند .

"به روایت شاهنامه به فردوسی زرتشت فرزند مردی به نام پور و شب دنیای استیمان است . و بدست مردی تورانی در آتشکده بلخ به قتل رسیده است."

محل تولد او نیز مورد اختلاف است برخی در کنار رود ارس ، گروهی در ارومیه و گروهی دیگر زادگاه او را شمال شرق ایران می دانند.

دین زرتشت که لااقل در قسمتی از ساسانیان آئین رسمی ایران بود ، مبنی بر ثنویت بود. زرتشت جهان را آوردگاه دو قوه ی ابدی خیرو شر میداند که هر د و نه فقط در امور معنوی و اخلاقی بلکه در قلمرو و امور مادی و جسمانی نیز تجلی دارند.

این ثنویت با آنچه در ادوار بعد ظاهر می شود و روح را در مقابل جسم قرار می دهد، تفاوت دارد . در تعلیم زرتشت قلمرو خیر و شر در همه جهان بین هرمزد و اهریمن مورد تنازع بقاع است .

اگر چه خیر و شر هر دو ازلی هستند لیکن هر دو ابدی نیستند سرانجام غلبه نهایی از آن هرمزد است و خیر را ابدی می کند و قوای شر را از بین می برد .

از نظر زرتشت انسان آفریده خیر یعنی هرمزد است و چون هرمزد است و چون هرمزد که خیر محض است . آفریینده اوست نهاد و فطرت او همه نیکی است آزادی و اختیار داده هر خرد است به انسان عطا شده تا خود هر که می خواهد بر گزیند از خیر و شر و خطا و ثواب هر کدام بسند و اختیار کند.

بسته به این است که او خود چه اختیار کند از خیر و شر کدام را برگزید و در این تنازع همیشگی که بین خیر و شر هست به یاری هرمزد برخیزد یا به کمک اهریمن بشتابد . در آیین زرتشت آلوده نکردن آب و آتش و آسیب و گزند نرسانیدن به جانوران ،تاکید به کشاورزی، کشتن جانواران زیان آور و پرهیز از بدکاری بر نیروی هرمزد می افزاید و اهریمن را ضعیف و ناتوان می کند . بدین گونه هر نیکی از انسان سر می زند . قدمت خیر را می افزاید و هر بدی که از دست وی می رود نیروی اهریمنی را تقویت می کند.


دانلود با لینک مستقیم


زرتشت
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد