اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه بررسی تأثیر قصه گویی بر آموزش برخی مفاهیم شهروندی کودکان 6 ساله ی پسر

اختصاصی از اینو دیدی پایان نامه بررسی تأثیر قصه گویی بر آموزش برخی مفاهیم شهروندی کودکان 6 ساله ی پسر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه بررسی تأثیر قصه گویی بر آموزش برخی مفاهیم شهروندی کودکان 6 ساله ی پسر


پایان نامه بررسی تأثیر قصه گویی بر آموزش برخی مفاهیم شهروندی کودکان 6 ساله ی پسر

 

 

 

 

 

نام محصول: پایان نامه بررسی تأثیر قصه گویی بر آموزش برخی مفاهیم شهروندی کودکان 6 ساله ی پسر 

فرمت : word

تعداد صفحات : 216

زبان : فارسی

سال گردآوری : 94

حجم فایل : 1.5 مگابایت

جهت اخذ کارشناسی ارشد

 

 

 

چکیده:

 

قصه و قصه گویی امروزه علاوه بر  روشی برای سرگرمی  و تفریح، شیوه ای برای  آموزش و یادگیری  کودکان است  و از آن در کلاس های آموزشی  و اتاق های بازی و خواب کودکان  استفاده می شود. از آنجا که استفاده از این شیوه  آموزشی یعنی قصه گویی، برای کودکان لذت بخش  و خوشایند می باشد ، لذا می توان از آن به  عنوان  شیوه  آموزشی مناسب برای یادگیری مفاهیم گوناگون در رابطه با  کودکان استفاده نمود.

 

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قصه گویی بر آموزش مفاهیم شهروندی کودکان 6 ساله  پسر (پیش دبستانی) می باشد . روش انجام پژو هش ،نیمه تجربی  و طرح آن به صورت ، پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه  آزمایش  و دو گروه کنترل  می باشد.جامعه ی آماری این پژوهش  شامل کلیه کودکان 6 ساله  پیش دبستانی  شهر مشهد است؛ که از مجموع 13429 نفر در قالب 350  کلاس پیش دبستانی ، و 4 کلاس انتخاب شده ، که 2 کلاس از منطقه ی برخوردار  و 2 کلاس  از منطقه ی کمتر برخوردار، به صورت نمونه گیری خوشه ای  چند مرحله ای  برگزیده شد. در این تحقیق چون  واحد نمونه گیری  کلاس است  تعداد نمونه های  هر کلاس (14 نفر)،  در مجموع 56 نفر به عنوان نمونه می باشند .برای اجرای پژوهش  از آزمون محقق ساخته  مفاهیم شهروندی استفاده شده که  روایی آن مورد تأیید استاد راهنما و مشاور  و کارشناسان رسید  و پایایی آن  با روش باز آزمایی 88/0به دست آمد. از گروه های آزمایش  و کنترل ، آزمون مفاهیم شهروندی  کودکان ، پیش آزمون  به عمل آمد ؛ سپس متغیر مستقل  که شامل  12 قصه بود و بر 6 مقوله  مفاهیم شهروندی  تأکید داشت ، به مدت سه هفته  توسط پژوهشگر  بر روی گروه های  آزمایش اجرا گردید  و گروه کنترل  از نفوذ  چنین عاملی محفوظ نگه داشته شد. سپس مجدداً  از دو گروه آزمایش و کنترل،  آزمون مفاهیم شهروندی  کودکان ،پس آزمون گرفته شد. بعد از جمع آوری داده ها  از شاخص های توصیفی  و در بخش آمار استنباطی  از آزمون تحلیل واریانس  چند متغیره  و  آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد و نتایج به دست آمده از پژوهش بیانگر آن است که، قصه گویی بر آموزش مفاهیم شهروندی کودکان 6 ساله پسر ( پیش دبستانی) تأثیر مثبت داشت.

 

واژگان کلیدی: قصه، قصه گویی ، آموزش، مفاهیم شهروندی

 

مقدمه:

کارکرد قصه گویی تنها لذت بخشی و روش تخیل  و توانایی های شنوایی و کلامی نیست ، در کلاس درس از قصه گویی برای انتقال مفاهیم اجتماعی بهره می گیرند . قصه های تاریخی که وقایع گذشته را بازگو می کنند قصه هایی که آداب و رسوم و اعتقادات فرهنگی فرهنگ های گوناگون را به کودکان می شناسند،قصه هایی که مناسبت ها ، جشن ها و روز های مهم قومی  و ملی را به کودکان  عرضه می کند (قزل ایاغ،1385).

زبان قصه زبانی است سرچشمه گرفته از فطرت انسانی و دوست داشتن قصه ها و شنیدن آنها ،از طبیعت انسان برخواسته است.از آنجا که کودکان به فطرت نزدیکترند قصه و قصه گویی را دوست دارند و از آن تأثیر می پذیرند و می توان از آن به عنوان یک فن آموزشی و درمانی استفاده کرد (جمال زاده،1381).

امروزه زندگی اجتماعی پیچیده تر شده است  و افراد به دانش ها ،مهارت ها و گرایش های گوناگون برای زندگی در اجتماع نیاز دارند،سلامت و پویایی جامعه تا حدود زیادی به وجود شهروندانی بستگی دارد که برای مشارکت  در امور اجتماعی  و سیاسی احساس تعهد  و مسئولیت می کنند و مهارت های لازم را برای تصمیم گیری و عمل در امور اجتماعی و آگاهی لازم در این خصوص برخوردار باشند؛به عبارت دیگر افراد جامعه باید جامعه پذیر باشند (ملکی،1374،ص77).

بی تردید یکی از مهمترین رسالت ها و دلایل  شکل گیری مدارس  در طول تاریخ  بشری توسعه ی آن  به شکل کنونی ،آماده سازی شهروندانی متعهد ،فعال و خلاق بوده است؛ افرادی که نه تنها  ارزش ها و ویژگی های مورد ستایش جامعه را دارا باشند،بلکه بتواند در راستای بهسازی و ارتقای فرهنگ جامعه تلاش مؤثرتری را به نمایش بگذارند (فتحی و اجارگاه،1385،ص7).

اساساً غرض از تشکیل نظام های آموزشی در سراسر دنیا، از آموزش ابتدایی تا آموزش عالی  به طور کلی پاسخ به خواست ها و در نظر گرفتن غرض نهایی جامعه است.اهداف نهایی تعلیم و تربیت را می توان در تحقق دو هدف کلی یعنی پرورش شخصیت انسان و رفع نیاز های اجتماعی  خلاصه نمود (کاردان،1384،ص5).

کودکان مفاهیم اولیه خود را از تجارب عینی می گیرند؛پیش از آنکه کودکان خواندن را یاد بگیرند از مشاهده عکس  ها،تصاویر، کتاب ها و داستان هایی که برای آنها می خوانند و نقل می کنند؛مفاهیم و معانی بسیاری را یاد می گیرند.ولی بعدها بسیاری ازمفاهیم را از تجارب غیر مستقیم و به اصطلاح دست دوم مانند کتاب ها،فیلم ها، سخنرانی ها و جزء آنها به دست می آورد (شعاری نژاد،1372،ص367).

قصه و قصه گویی از مهمترین ابزار هایی است که از آن طریق می توان بسیاری از مفاهیم شهروندی مانند آشنایی با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی،حفاظت ازمحیط زیست                                                                         و غیره را به کودکان آموخت و از آن به عنوان روشی برای آموزش مفاهیم شهروندی به کودکان بهره گرفت.


بیان مسئله:

سالهای پیش از دبستان مرحله ی شکل گیری شخصیت کودک است.این سالهای طلایی چنانچه محیط آموزشی  غنی باشد هوش شکوفا می شود، استعداد ها پرورش می یابد  و کودکان می توانند از حد اکثر توانایی های خود بهره مند گردند.جهت ایجاد محیط و آموزش های مؤثر باید تلاش نمود تا تجارب آنان نسبت به  محیط و محرک های مختلف بیشتر گردد.از جمله  عواملی که که بستر  و فرصت لازم را برای یادگیری فراهم می نماید مفاهیم و علائم و نماد هایی هستند که ذهن آدمی به کمک  آنها تجارب مجزا را به هم مربوط می سازد.ذهن عناصر مشترک را که در اشیاء و موقعیت های گوناگون وجود دارند را دریک مفهوم  مشترک جا می دهد.انتقال مفاهیم به کودکان دوره ی پیش از دبستان  از طریق بازی انجام می گیرد (مفیدی،1386،ص36).

قصه و قصه گویی از مهمترین ابزار هایی است که می تواند تخیلات کودکان را پرورش دهد و او را با دنیای اطراف و محیط زندگیش آشناکند از این رو از قصه به عنوان پلی بین کودک و جهان اطرافش یاد می شود.رویدادهای که در قصه اتفاق می افتد دارای یک نوع  نظام خاصی است که این توالی می تواند امید به آینده و معنا  را در زندگی  انسان به  تصویر بکشد (گرهارت،دی رویتر،سیلور،1996. به نقل از محمدی،1381).

 

 

 


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه بررسی تأثیر قصه گویی بر آموزش برخی مفاهیم شهروندی کودکان 6 ساله ی پسر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد