اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود پروژه ارگ علیشاه تبریز

اختصاصی از اینو دیدی دانلود پروژه ارگ علیشاه تبریز دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پروژه ارگ علیشاه تبریز


دانلود پروژه ارگ علیشاه تبریز

دانلود پروژه ارک علیشاه تبریز در 39 اسلاید

 

 

 

مقدمه :

ارگ تبریز

در تبریز 250 مسجد وجود دارد که بزرگ‌ترین آن مسجد علیشاه است که رو به ویرانی رفته است، این مسجد در زمان تاج‌الدین علیشاه جیلانی وزیر سلطان محمد خدابنده و سلطان ابوسعید بهادرخان ـ هفت صد سال پیش ـ در سمت جنوب شهر تبریز بنا شد. طبقه زیرین این مسجد رو به ویرانی رفت و مرمت شد و مناره‌های آن را که بلندترین و با شکوه‌ترین منارهای مساجد تبریز است تعمیر کردند .

این بنا یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز است. ارگ در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد و امروزه فضای پیرامون آن برای برگزاری نماز جمعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصلای بزرگ تبریز در این مکان احداث شده‌است.

این بنا براثر زمین‌لرزه و گذر زمان تا حدودی تخریب شده‌است. در محوطهٔ ارگ، آثار تاریخی ارزشمندی همچون «مدرسهٔ نجات» که به‌عنوان یکی از نخستین مدارس ایران به‌شمار می‌رفت و نیز «سالن تئاتر شیر و خورشید» قرار داشت.

در اشاره به عظمت این بنا و میزان ویرانی آن در قرن هیجدهم میلادی ژان‌شاردن، پس از اشاره به مناره بلند بنا که در آغاز این گزارش آمده، می‌نویسد: «... اگر چه در چند سال پیش آشکوب زیرین مسجد و برجش تعمیر شده، باز خراب‌تر گشته و توده عظیم آجری که از مسافت دور از پیرامون شهر به چشم می‌خورد، در وسط فضای بزرگی واقع و از اطراف محدود به دیوارها و باروها بوده ولی امروز تماما ویران شده و از روی باقیمانده‌های این بنا معلوم می‌شود که در ساختمان و آجرچین آن مهارت و استادی خاصی به کار رفته است .

  • —مناره‌های بزرگی که ژان‌شاردن اشاره دارد، حاج خلیفه کاتب چلبی تاریخ‌نویس عثمانی به سال 1045 (1014 خ / 1635 م) می‌نویسد: «... مسجد جامع علیشاه مناره‌های بزرگی داشت که بر اثر زلزله‌های متعدد و حملات قشون‌ها و پیکارها خراب و نابود شدند .
  • امروزه تنها بخشی از دیوارهای عظیم و محراب بسیار بلند شبستان جنوبی این مسجد برجای مانده‌است که خود موید شکوه و آبادانی آن در گذشته‌است. دیوارهای موجود در حقیقت تشکیل‌دهندهٔ ایوان تاق‌پوش و حمال تاقی استوانه‌ای عظیمی بوده‌است که فضای به‌وجودآمده به‌عنوان شبستان و عنصبر اصلی مسجد علی‌شاه به‌شمار می‌رفته‌است.
  • —بقایای موجود بنا، حکایت از یک ایوان به‌عرض ۳۰٬۱۵ متر و جرز و دیواهای کناری به ضخامت ۱۰٬۴۰ متر و پی‌ها و فونداسیونی ژرف و حجیم متناسب سازه‌های فوقانی و ارتفاع احتمالی بنا تا خط آغاز تاق استوانه‌ای ۲۵ متر (البته دقت رد تناسب سازه‌های اثر ۳۶ متر صحیح به‌نظر می‌رسد) بوده‌است.

دانلود پروژه ارگ علیشاه تبریز,دانلود پروژه ارک علیشاه تبریز,ارک علیشاه,ارگ علیشاه تبریز,ارک علیشاه تبریز,ارگ تبریز,ارک تبریز


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پروژه ارگ علیشاه تبریز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد