اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فیبرنوری چیست

اختصاصی از اینو دیدی فیبرنوری چیست دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 13

 

فیبرنوری چیست ؟

فیبرهای نوری رشته های بلند و نازکی از شیشه بسیار خالصند که ضخامتی در حدود قطر موی انسان دارند . آنها در بسته هایی بنام کابلهای نوری کنار هم قرار داده می شوند و برای انتقال سیگنالهای نوری در فواصل دور مورد استفاده قرار می گیرند .

 

یک رشته فیبر نوری

اگر با دقت به یک رشته فیبر نوری نگاه کنید می بینید که از قسمتهای زیر ساخته شده است : هسته : هسته بخش مرکزی فیبر است که از شیشه ساخته شده و نور در این قسمت سیر می کند .

لایه روکش : واسطه شفافی که هسته مرکزی فیبر نوری را احاطه می کند و باعث انعکاس نور به داخل هسته می شود .

روکش محافظ : روکشی پلاستیکی که فیبر نوری را در برابر رطوبت و آسیب دیدن محافظت می کند .

 

قسمتهای مختلف فیبر نوری

صدها و هزاران عدد از این رشته های فیبرنوری به صورت بسته ای در کنار هم قرار داده میشوند که به آن کابل نوری گویند . این دسته از رشته های فیبر نوری با یک پوشش خارجی موسوم به ژاکت یا غلاف محافظت می شوند .

فیبرهای نوری دو نوعند :

فیبرهای نوری تک وجهی : این نوع از فیبرها هسته های کوچکی دارند و میتوانند نور لیزر مادون قرمز را درون خود هدایت کنند .

فیبرهای نوری چند وجهی : این نوع از فیبرها هسته های بزرگتری دارند و نور مادون قرمز گسیل شده از دیودهای نوری موسوم به LEDها را درون خود هدایت می کنند .

برخی از فیبرهای نوری از پلاستیک ساخته می شوند . این فیبرها هسته بزرگی دارند و نور مرئی قرمزی را که از LED ها گسیل می شود هدایت می کنند .

یک فیبر نوری چگونه هدایت می کند ؟

فرض کنید می خواهید یک باریکه نور را بطور مستقیم در امتداد یک کریدور بتابانید . نور به راحتی در خطوط راست سیر می کند و مشکلی از این جهت نیست . حال اگر کریدور مستقیم نباشد در طول خود خمیدگی داشته باشد چگونه نور را به انتهای آن می رسانید ؟ برای این منظور میتوانید از یک آینه استفاده کنید که در محل خمیدگی راهرو قرار می گیرد و نور را در جهت مناسب منحرف می کند . اگر راهرو خیلی پیچ در پیچ باشد و خم های زیادی داشته باشد چه ؟ می توانید دیوارها را با آینه بپوشانید و نور ر به دام بیندازید به طوریکه در طول راهرو از یک گوشه به گوشه دیگر بپرد . این دقیقا همان چیزی است که در یک فیبر نوری اتفاق می افتد نور در یک کابل کابل فیبر نوری بر اساس قاعده ای موسوم به بازتابش داخلی ، مرتبا به وسیله دیواره آینه پوش لایه ای که هسته را فرا گرفته ، به این سو و آن سو پرش می کند و در طول هسته پیش می رود .

 

تصویری از بازتابش کلی نور در یک فیبر نوری

از آنجا که لایه آینه پوش اطراف هسته هیچ نوری را جذب نمی کند موج نور می تواند فواصل طولانی را طی کند . به هر حال برخی از سیگنالهای نوری در حین حرکت در طول فیبر ضعیف می شوند که علت عمده آن وجود برخی ناخالصیها داخل شیشه است . میزان ضعیف شدن سیگنال به درجه خلوص شیشه به کار رفته در داخل فیبر و نیز طول موج نوری که درون فیبر سیر می کند بستگی دارد .

مزایای فیبر نوری :

چرا فیبر نوری باعث بوجود آمدن انقلابی در ارتباطات شده است ؟

فیبر نوری در مقایسه با سیمهای فلزی مرسوم ( سیمهای مسی ) دارای این مزایا است :

ارزان تر بودن : فیبرنوری به طول چندین مایل از سیم مسی با همین طول ارزانتر است . این قیمت مناسب باعث می شود که بتوانید تلویزیون کابلی یا اینترنت را در هر جایی در اختیار داشته باشید و در پول شما هم صرفه جویی می شود .

نازکتر بودن : فیبرنوری با ضخامتی کمتر از ضخامت سیم مسی تولید می شود و این مزیت بزرگی است .

ظرفیت انتقال بالاتر : از آنجا که فیبر نوری نازکتر از سیمهای مسی است بنابراین در کابلی با قطر معلوم تعداد فیبر نوری بیشتری جا می گیرد تا سیم مسی . پس این امکان فراهم می شود که از کابلی با قطر مشابه تعداد خطوط تلفن بیشتر یا تعداد کانالهای تلویزیونی بیشتری عبور داده شود .

تضعیف کمتر سیگنال : سیگنال عبوری از فیبرنوری نسبت به سیگنال عبوری از سیم مسی کمتر ضعیف می شود .


دانلود با لینک مستقیم


فیبرنوری چیست
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد