اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد

اختصاصی از اینو دیدی دانلود مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد


دانلود مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد

 

مشخصات این فایل
عنوان: معماری مساجد مختلف در شهر یزد
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 86

این مقاله در مورد معماری مساجد مختلف در شهر یزد می باشد .

 

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد

« مسجد » در معماری ایران.
در هنر و معماری ایرانی و به ویژه معماری مساجد با دو پدیده شکل و محتوایا عینیت و ذهنیت - و در یک کلام قالب و روح مواجهیم.
هنر معماری دارای سه جنبه است یکی جایگاه اثر در شهر یا معماری شهری ، طراحی خود بنا یا حجم اثر، و در نهایت هنر های وابسته به معماری که شامل مواردی چون نور ورنگ و نقش است، می گردد که این اخیر با آنکه نقشی محوری در آنچه که معماری ایرانی نا مید ه می شود دارد، اما در دوره های پسین ، این شیوه یا مهجور گشته یا نقشی حاشیه یی یافته است. حال آنکه چنین ظرفیتی را دارد که فضا سازی کند و بدون اینکه ترکیب احجام .....(ادامه دارد)

خصوصیات فضاهای کالبدی مسجد:
مسجدهای اولیه بسیار ساده ساخته می شدند و فضای کالبدی آنها متشکل از شبستانی بدون در بود که در جلوی آن حیاط یا فضای باز نیمه محصوری وجود داشت. بتدریج و با گذشت زمان و روی کار آمدن حکومتها ی سلطنتی ، بر عظمت و شکوه معماری مسجدها افزوده شد. درایران عناصری از معماری بومی درفضای کالبدی مسجدها مورد استفاده قرار گرفت. ایوان، یکی از این عناصر بود. نخست، یک ایوان در شبستان اصلی و سپس دو ایوان روبه روی یکدیگر که اغلب یکی به ورودی اختصاص داشت، به ساختمان مسجد اضافه ......(ادامه دارد)

مسجد جامع یزد
مسجد جامع یزد، در بافت تاریخی شهر  و در بخش شمالی محله دار الشفاء، در انتهای خیابان موسوم به مسجد جامع، از فرعیات خیابان امام خمینی (ره) فعلی واقع شده است.
این مسجد، در واقع دوبار بنا و تجدید بنا شده است. اولین بار در زمان حکومت گرشاسب بن علی بن فرامرز بن علاء الدوله کالنجار (527-504 ق) از کاکوئیان یزد و به همت خود او صورت گرفته  که در حال حاضر اثر چندانی از آن باقی نمانده است. این بنا به «مسجد جامع .....(ادامه دارد)

مسجد فرط
مسجد فرط ،‌ دریافت قدیمی شهر یزد و در  کوچه پس کوچه های حمله دارالشفاء قرار گرفته که پس از طی مسیر بازار خان ـ واقع در خیابان قیام فعلی ـ و چند کوچه تو در تو به در کوتاه و قدیمی این مسجد بر می خوریم .
در تواریخ یزد ، این مسجد به نام های بذک   ، پتک    ، پذک   ، مسجد رضوی هم شناخته می شود . فرط در لغت ، به معنی پایین ترین نقطه کوره  است و از آن جهت که این مسجد در منتهی الیه یکی از سراشیب های یزد بنا گردیده « فرط » نامیده شده است .   
بنای اولیه مسجد مربوط به قرن دوم هجری است ، چرا که تواریخ یزد ، ایجاد آن را به احمد ....(ادامه دارد)

مسجد شاه طهماسب
مسجد شاه طهماسب در ضلع شمالی میدان آقا مصطفی خمینی فعلی قرار دارد و بنای قدیم آن ، از آثار خانش بیگم ، دختر شاه طهماسب صفوی و همسر نورالدین نعمت الله باقی   است . نعمت الله باقی از نوادگان شاه نعمت  الله ولی است که در دوران حکومت شاه طهماسب حکومت زد را داشت . بنابراین تاریخ برای مسجد قدیم به قرن دهم باز می گردد . « مستوفی » در ضمن بر شمردن آثار نعمت الله باقی به بنای این مسجد اشاره کرده است .  
بنای فعل مسجد کاملاً جدید بوده و از آثار قدیم آن تنها دو سنگ مرمر باقی مانده است . ...(ادامه دارد)

مسجد جامع بندر آباد  
این مسجد در روستای بندر آباد از روستاهای بخش اشکذر واقع است . فاصله روستا تا اشکذر تقریباً 13 کیلومتر و تا شهر یزد 30 کیلو متر است .
بنای آبادی بندر آباد ، طبق نقل « جامع مفیدی » به « بندار   » از پادشاهان عجم نسبت داده شده است .   آن طور که در تواریخ یزد نقل شده ، این آبادی محل استقرار و عبادتگاه شیخ تقی الدین دارامحمد ( از عرفای مشهور قرن هفتم و متوفی سال 700 هـ . ) و پسران او بوده است . بنای شبیه مسجد متصل به مسجد جامع است که محل دفن تعدادی از فرزندان شیخ تقی الدین داراست . این بنا به نام یکی از فرزندان شیخ به « مسجد سلطان محمود شاه » شهرت یافت و در واقع خانقاه و عبادتگاه این خاندان بوده است . جسد خود تقی الدین دادا . ...(ادامه دارد)

فهرست مطالب مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد

پیشگفتار
مقدمه
« مسجد » در معماری ایران.
عملکرد های مساجد مختلف
خصوصیات فضاهای کالبدی مسجد:
 مسجد جامع
مسجد جامع یزد
مسجد میر چقماق  
مسجد ریگ
مسجد شاه طهماسب
مسجد و مصلی عتیق
مسجد چهل محراب
مسجد خواجه ابوالمعالی  
مسجد ساباط
مسجد فرط
مسجد جامع بندر آباد


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد