اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق پیدایش وتوسعه شهر از دیدگاه لوییس مامفورد

اختصاصی از اینو دیدی دانلود تحقیق پیدایش وتوسعه شهر از دیدگاه لوییس مامفورد دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق پیدایش وتوسعه شهر از دیدگاه لوییس مامفورد در 40 صفحه با فرمت ورد شامل بخش های زیر می باشد:

مقدمه

شهرهای دوره باستان: میراثی از دهکده

شهرهای قرون وسطی

ویژگی های شهرهای قرون وسطی 

شهرهای دوران رنسانس

شهرهای دوره باروک

شهرهای دوره صنعتی

نقش شهر

فرم شهر

شهرسازی 

سیما و منظر شهر

عوامل سازنده سیمای شهر

روابط عوامل سازنده سیمای شهر

خصوصیات شهرهای ایران

نظم،وحدت،ترکیب و هماهنگی

تقارن

تعادل

ریتم

مرکزیت

تقسیمات پنجره

همانندی

قاعده کل رشد یابنده

کل وجز در طراحی شهری

ویژگی های کل رشد یابنده

هفت قاعده برفرایند کلیت سازی

قاعده نخست: رشد تدریجی

قاعده دوم:رشدکل های بزرگ

قاعده سوم:ژرف نگری ودید

قاعده چهارم:فضای شهری مثبت

قاعده پنجم:آرایش بناهای بزرگ

قاعده ششم:ساختمان

ساختار کلی

شکل بندی واحدهای سازه ای               

سازه اصلی                                                  

سازه ی ثانویه      

قاعده ی هفتم : شکل گیری مراکز                                                                                  

 

 

 

 

 

مقدمه

 

 

 

لوییس مامفورد(1990-1895)از متفکـرین برجسته قرن بیستم اسـت که اول بار عقایدش را در کتاب فرهنگ شهرها منتشر کرد.از وی نوشتـه های زیــادی در زمینه برنامه ریزی اجتمـاعی،شهر،معمــاری وفنــاوری به جا مـــانده اســـت مشهورترین اثر مامفورد شهر در طول تاریخ است که در آن پیدایش وتوسعـــه شهر را در دوران مختلف تاریخی مورد بررسی قرار داده اســت.وی هـدف از نوشتن این کتاب را چنین بیان می دارد :

 

"من سعی کرده ام که شکلها و کارکردهای شهر را بررسی کنم و اهـدافی را که منجر به ایجاد آن شده است ،بیابم .چنانچه شهر نقایصی را که در طول تـاریخ به همراه داشته از خود بزدایـد ،شهــرهای آینده نقش مهمتــری را نسبــت بـه گذشته ایفا خواهند کرد" .

 

لوییس مـامفوردمعتقـد اسـت:چنانچه به تاریخ شهرها بنگریم ،می توانیم تصمیم بگیریم که کدام راه را انتخــاب کنیم ،یا خود را وقف تکامل وپرورش انسانیـت کنیم یا تسلیم نیروهای خودکاری شویم که خود ساخته ایم وآن را برموجودی که خالی از ویژگی انســانی است ،یعنی؛انسان ‌‌(فرا تاریخی)تحمیل کـــرده ودر نهایت او را از عواطف واحساسات ،خلاقیت وآگاهی تهـی کنیم به عقیده لوییس مامفورد چیزی که زمانی به آن شهراطلاق می شده ،اکنون به مرکز کنترل تبدیل شده وفناوری در قالب دستگاههای خودکار،فضایل انسانی را از آن سلب کرده است . وی با انتقاد از توسعه وبرنامه ریزی ما در شهرهای معاصر ،چهره ضد تاریخی آنها را آشکار ساخته وبرخی از بیماریهایی را که گریبانگیر شهــرهای بزرگ اروپا وامریکا است ،مورد بررسی قرار می دهد .

 

او سعی دارد به تکامل که توسط شهر انجام شده نگاهی نو بیندازدومعتقداست:    چنانچه تصویر نوینی از نظم ارگانیک داشته بــاشیم وهمه کارکردهای انسانی را در نظر بگیریم آنگاه می توانیم به شکلی جدید از شهر دست یابیم که توسعه انسانی را به همراه داشته باشد .

 

شهرهای دوره باستان: میراثی از دهکده

 

نخستین وجه مشخصه گذار از دهکـده به شهر،افزایش جمعیـت وگستــرش نواحی  ساخته شده بود .انباشت جمعیت به صورت متمرکز نبود واجتماعات در اندازه های کوچک در دشتها وکنــاره های رودخانه ها پراکنده بودند . در ابتدا شهر صمیمیت وانسجــام اجتمـاعات نخستیـن را با خود داشت واز نظر اندازه مفهوم محله را در ذهن تداعی می کرد .شهر تا آنجا گسترش می یافت که امکان پیمودن آن با پای پیاده میسر بود .به عبارت دیگر گسترش شهر با گسترش شبکه ارتباطی رابطــه مستقیم داشــت ووسعت آن را دامنه مــوثّر ارتباطات تعیین می کرد.این اصل همچنان به قوت خود باقی اســت به طوری   که با پیشرفت وسایل ارتباطی ، شهرها وسعت بیشتری یافتند .

 

لوییس مافورد ضمن تجزیه وتحلیل اجزای شهر تاکید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می کند که کارکرد اصلی شهــر در مفهوم "نگهدارنده"متبلــورشده بود؛ به این معنــاکه شهرهمه عـوامل اجتماعی  را در خود گرد آورده و در فضایی محصور ،روابط متقابل آنها را میسّر می ساخت.ارگ عنصر اصلی شهر به شمار می آمد و در اطراف خود دیواری برای حفظ امنیت ساکنان داخلی خود داشت که بعدها به صورت عامل کنترل تعداد ساکنان شهر در آمد. مازاد محصولات کشاورزی کارگاههـــای شهری در بازار به فروش گذاشته می شد .علاوه بر آن بازار مکان ارتباطات افراد مناطق مختلف بود ...

.

.

.

قاعده کل رشد یابنده

 گروه کریستوفر الکساندر و همکاران در نظریه شهر سازی خود دستیابی مجموعه منسجم به یک کل در توسعه شهری را ارائه داده اند، کلی که با مردم وبه طور خود به خود شکل گرفته و این مسئله لزوم قاعده ای برای انتظام بخشیدن این فرایند را ضروری می کند.

روشهای مختلفی برای اینکه شهر به تدریج به کل تبدیل شود،وجود دارد.بنابراین ما باید قوانینی که کلییت را در شهر به وجود می اورند بیاموزیم و عملی کنیم تا هر گونه افزایش در ساختمان سازی در جهت بهبود وضع شهر صورت گیرد. در حقیقت قانون فراگیر تنها به یک چیز نیاز دارد:هر عمل ساختمانی و هر میزان رشد شهر درسمت آفرینش کلیت قرار می گیرد.

کل وجز در طراحی شهری

محصول طراحی شهری باید به صورت یک کل درآید.کلی که ادراک آن آسان باشدوناظر بتواند ترکیب آن را در ذهن مجسم کند.در حقیقت ورای عناصر واجزای شهری که کنار هم قرار می گیرند چیزی است که آن را ارتباط می گویند.یک فرایند کلیت ساز در طراحی بایستی ترکیبی از ساختار فضایی برگرفته از تئوری شکل زمین وکیفیات ارتباطی برگرفته از تئوری ارتباط وهمچنین مسائل اجتماعی برگرفته از تئوری مکان باشد.

یک فرایند کلیت ساز نباید ایستا باشد بلکه باید قابلیت تغییر ونوآوری داشته باشد تا بتواند مفاهیم جدیدی را برای استفاده کنندگان معاصر بیان نماید.

از اهداف فرایند کلیت ساز در طراحی شهری می توان ارتباط نزدیک میان حوزه کاری وحوزه مسکونی که هدفی جز حذف زمینه های باطله در درون مراکز شهر ندارد،اشاره کرد.

اهداف فرایند ساز کلیت باید در راستای ایجاد یکپارچگی بین هویت منطقه با طرح فضای شهری باشد. وقتی می گوییم که چیزی همچون یک کل رشد می کند منظورمان این است که کلیت مولد،اصل ومنشأ وموجد دائمی رشد آن است ،یعنی اینکه رشد تازه آن چیز،از طبیعت ساختاری ویژه وخاص گذشته آن برخیزد.این یک کل خود مختار است که قوانین درونی وفرارویی آن بر پیوستگی اش وبر آنچه در آینده از آن فرا خواهد رویید حاکم است.

این خصوصیت در شهرهایی که همچون اندامی زنده به نظر می رسند با قدرت تمام احساس می شود.تا درجه ای می توانیم این را حقیقتی درباره تاریخ این شهر بدانیم....

                                


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق پیدایش وتوسعه شهر از دیدگاه لوییس مامفورد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد