اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق معماری مساجد مختلف در شهر یزد

اختصاصی از اینو دیدی دانلود تحقیق معماری مساجد مختلف در شهر یزد دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق معماری مساجد مختلف در شهر یزد


دانلود تحقیق معماری مساجد مختلف در شهر یزد

دانلود تحقیق معماری مساجد مختلف در شهر یزد در 97 صفحه با فرمت ورد بسیار جامع شامل بخش های زیر می باشد:

پیشگفتار

مقدمه

« مسجد » در معماری ایران.

عملکرد های مساجد مختلف

خصوصیات فضاهای کالبدی مسجد

 مسجد جامع

مسجد جامع یزد

مسجد میر چقماق

مسجد فرط

مسجد خطیره 

مسجد شاه طهماسب

مسجد و مصلی عتیق

مسجد چهل محراب

مسجد خواجه ابوالمعالی

مسجد ساباط

مسجد جامع بندر آباد

 

 

 

پیشگفتار

 مطالب این مجموعه با عنوان بررسی تزئینات ونقوش مسجد جامع یزد جمع گرد آوری شده و سعی برآن بوده تا جایی که متون تاریخی باقیمانده و منابع و سوابق تاریخی مسجد جامع یزد اجازه داده است به ذکر توضیحاتی راجع به مصالح و کتیبه ها و تاریخ بنای آن و تغییرات ایجاد شده بر آن در طول سالیان، بپردازیم.

اگر چه نقوش شکل گرفته بر آن به طور عموم در تمام بناهای اسلامی ایران به چشم می خورد ولی خالی از لطف نبود که به بررسی تزئینات این مجموعه بپردازیم زیرا مجموعه بنای مسجد جامع یزد در شهری است که دارای بافت  سنتی دست نخورده ای نسبت به بناهای شهرهای دیگر  است، با این حال بناهای باستانی و اسلامی ایران همگی دارای لطف خاص خودشان هستند که معماران تلاشگر و هنرمند با اطلاعات و دانش معماری بالابه تأ سیس بناها همت گمارده اند.

حال چه به صورت تحقیق دانشگاهی یا هنر عنوان دیگری قطعاً علاقه و توجه شخصی و میل به دانستن در مورد عظیم تاریخی داشته باشم و به این مسیر رنگارنگ قدم گذاشته و هنر گوشه دیگری از این سرزمین را ورق بزنیم، وارد فضای زیبا و ملکوتی شویم از داخل مقرنها عبور کنیم و ایوانها را پشت سر گذارده و راه پر پیچ و خم نقوش اسلیمی و ختایی را گرفته از داخل بوته ها گذشته م مناره ها را دور بزنیم تا شاید تفحه ای از روح و ذوق هنری معمار و نقشبند این بنا از روح خسته ما گذر کند و جانی تازه به ما ببخشد.

دیدن و مشاهده کردن این گونه هنر های تاریخی که از سالیان باقی مانده شاید تلنگری باشد برای تمامی از تلاش افتادگان راه هنر و بروز خلاقیت و پشتکار.


مقدمه

هنر جو هره ای است که از ذرات هر ایرانی به فضل الهی به ودیعه نماده شده است. به همین علت جلوه های هنر در تمام مظاهر و مقوله های زندگی ایرانی مانند:‌ معماری، نقاشی ، خط وکتابت ، پارچه بافی، قالی وگلیم بافی، فلزکاری، سفالگری و ...... در طول تاریخ بروز و ظهور داشته و دنیایی از زیباییها، ذوق، خلاقیت و ابتکار را پدید آورده است.

یکی از مظاهر انعکاس هنر ایرانی در معماری این سرزمین است هنرمند معمار ایرانی، از ابتدای کار و ازهنگام بکارگیری آجر که ازمصالح اولیه احداث بنا به شمار می رفته زیبا ترین نقشها  و طرحها را هنگام احداث دیوارها و پوششی گنبد ها وگوشواره ها، مقرنس ها و طاقنما ها خلق کرده است و در روند تکاملی آن با گره چینی، گل اندازی، گره سازی وآجر کاری خفته و رفته، شاهکار های بی نظیری را به وجود آورده است.

هنگام استفاده از گچ با خلق گچبریهایی با نقوش هندسی، گیاهی، دنیایی از خلاقیت را که  در دنیا بی نظیر می باشد آفریده و در استفاده از چوب برای پنجره ها و درها با بهره گیری از فتونی نظیر منبت، مشبک، معرق، کنده کاری، خاتم سازی ونقاشی روی چوب، اعجاز باور نکردنی را پدید آورده است.

برای تزیین بنا از کاشیهایی یک رنگ، هفت رنگ، معرق، طلایی و .... شیشه و آیینه در شکلها و رنگها و ابعاد گوناگون، مدد جسته و دنیایی از زیبایی و خلاقیت و هنر را عرضه کرده و همه اینها به همراه حجاریهای زیبا،  بنا هایی را در جای جای ایران بر پا و استوار کرده است.

بدون تردید تحقق این همه زیبابیها و خلاقیت جز به مدد عشق به معبود امکان پذیر نبود، چراکه بیشترین جلوه آنها را در مسجد، محراب و زیارتگاه می توان دید.

بناهای مذهبی، همواره مورد احترام و توجه ملل و اقوام مختلف درطول تاریخ بوده است، و به لحاظ همین اهمیت، پیوسته کاملترین تجربه های هنری هنرمندان برجسته هر دوره تاریخی در خدمت معماری و تزیین نقوش به کار رفته در احداث چنین اماکنی بوده است. این علاقه و توجه و بذل سرمایه های مادی و معنوی، نه از باب منافع اقتصادیو اغراض مادی، بلکه بر مبنای کشش و علاقه ای قلبی بر اساس گرایش فطری مردم به مکاتب الهی بروز کرده است. چه بسا مردمی که با مشکلات و تنگناهای اقتصادی قرین بوده، اما در سرمایه گذاری برای مظاهر معنوی، از جمله بناهای وابسته به مقدسات مذهبی، از هیچگونه ایثاری فروگذار نکرده اند.

.

.

مسجد و مصلی عتیق

 

مصلی عتیق که در اصطلاح محلی ، گودال مصلی گفته می شود ، در حاشیه جنوبی خیابان قیام فعلی ، با فاصله کمی از مسجد دیگر ، قرار گرفته و شامل مجموعه ای از مصلی ، مسجد و مدرسه است . در ضلع جنوب شرقی مصلی ، مسجد موسوم به مسجد مصلی عتیق واقع شده و در میان مصلی نیز ، بنای مدرسه قرار دارد که در این بخش به بررسی مسجد و مصلی خواهیم پرداخت .

بنای قدیمی مسجد مربوط به سال 725 هـ . می شود و از ساخته های امیر رکن الدین قاضی است . کاتب ساخت غرفه های را بر امیر معین الدین اشرف نسبت می دهد که متصل به مسجد بنا نمود و آب نرسو باد را در مسجد جاری کرد و امیر شمس الدین محمد خضر شاه نینز عمارت های بسیاری به مسجد افزود . کاتب در ادامه می نویسد که سیل سال 860 باعث ویرانی گنبد و جماعتخانه مسجد شده است . [1]

مستوفی هم پس از اشاره به واقع سیل بیان داشته که خرابی های مسجد پس از مدتی ، مرمت شده و به حالت اصلی برگشته است . [2]

مصلی ، قدمت کمتری دارد . آندره گراد با استناد به کتیبه سردر اصلی که سال 958 هـ . را ذکر کرده ـ و البته در حال حاضر بخش عمده آن فرو ریخته ـ ساخت مسجد را به این تاریخ مربوط می داند . [3] و در جای دیگر تاریخ مذکور را تاریخ تجدید بنای مصلی ذکر می کند و احتمال می دهد که ساخت بنای اصلی مصلی هم زمان با مسجد و توسط رکن الدین محمد صورت گرفته باشد . [4]

در عین حال ، تابلوی پشت تاریخی مصلی که توسط میراث فرهنگی ، در درگاه شرقی ، نصب شده ، برای آن را مربوط به اوایل قرن یازدهم ذکر کرده که با تاریخ ابیاتی که بالای در شمالی ، کتیبه شده و همچنین کتیبه چوبی ری در ـ که وقف سال 1035 هـ . توسط میرزا اسحق بیگ یزدی است ـ تطبیق می کند ...


 

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق معماری مساجد مختلف در شهر یزد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد