اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله لامپ کم مصرف

اختصاصی از اینو دیدی دانلود مقاله لامپ کم مصرف دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله لامپ کم مصرف


دانلود مقاله لامپ کم مصرف

سهم روشنایی از کل مصرف الکتریسته خصوصاً در زمان اوج مصرف چشمگیر است به عنوان مثال در ایران حدود30 درصد از کل انرژی مصرفی و حدود45 تا 50 درصد از مصرف پیک صرف تأمین روشنایی می‎شود. در دو دهه اخیر پس از ظهور لامپ‎های کم‎مصرف تعداد زیادی از دولت‎ها و شرکت‎های تأمین‎کننده انرژی، با مشاهده فاصله قابل ملاحظه هزینه احداث تأسیسات تولید و شبکه‎های برق‎رسانی و هزینه نسبتاً کم جایگزینی لامپ‎های رشته‎ای با کم‎مصرف، 50 تا 96 درصد از بهای لامپ‎ها را به صورت یارانه پرداخت نموده‎اند. با جایگزینی لامپ‎های مذکور می‎توان با هزینه احداث و تولید یک کیلووات حدود26 کیلووات از ظرفیت تولید و 16 کیلووات از ظرفیت شبکه توزیع برق صرفه‎جویی کرد. در کشورهای غربی با اینکه ظاهراً مشکلی برای تولید انرژی الکتریکی وجود ندارد، لامپ‎های کم‎مصرف جانشین لامپ‎های معمولی گردیده و با پیک‎سایی مناسب و در نتیجه کاهش سرمایه‎گذاری برای احداث نیروگاه‎ها سود زیادی بدست آمده است. (کاهش آلودگی محیط زیست نیز از فواید جنبی این جایگزینی است)

فواید جایگزینی لامپ کم‎مصرف با لامپ رشته‎ای و لامپ مهتابی :

  1. انرژی مصرفی در لامپ کم‎مصرف حدود 20 درصد لامپ‎های رشته‎ای است.
  2. طول عمر متوسط لامپ‎های رشته‎ای حدود 900 ساعت و طول عمر لامپ‎های کم‎مصرف 10000 ساعت است (حدود 11 برابر طول عمر لامپ‎های رشته‎ای)
  3. لامپ کم‎مصرف در مقابل تغییرات ولتاژ برق ورودی حساس نیست ( با ولتاژ 70 تا 250 ولت بدون تغییر محسوس در کیفیت نور کار می‎کند)
  4. افزایش ولتاژ در طول عمر لامپ کم‎مصرف اثر چندانی ندارد ولی در لامپ رشته‎ای باعث کم شدن طول عمر آن می‎شود.
  5. میزان نوردهی لامپ کم‎مصرف و لامپ رشته ای تقریباً برابر است.
  6. افت نوردهی لامپ کم‎مصرف در اواخر عمر به مراتب کمتر از لامپ رشته‎ای است.
  7. لامپ‎های کم‎مصرف در اثر کار گرم نمیشوند، درمقابل سرما و تغییرات درجه حرارت مقاوم بوده (تا 30 درجه زیر صفر به خوبی کار می‎کند) و در اثر ریزش باران نمی‎شکند .
  8. ضریب قدرت لامپ کم‎مصرف 96/0 ولی در لامپ مهتابی 5/0 می‎باشد.
  9. مصرف انرژی الکتریکی لامپ کم‎مصرف 30 درصد کمتر از لامپ مهتابی است.
  10. عمر لامپ کم‎مصرف حدود 50 درصد بیشتر از لامپ مهتابی است.
  11. لامپ کم‎مصرف نیازی به اتصالات متعدد نداشته و حجم لامپ مهتابی را ندارد.

انواع لامپهای التهابی یا رشته ای

معمولی ترین لامپ های رشته دار لامپ های معمولی میباشند که در منازل مورد استفاده قرار می گیرد. نوع دیگری از لامپ های رشته ای میباشد که به لامپ های منعکس کننده معروف می باشند که شار را در جهت  معینی افزایش میدهند. نوع سوم این لامپ ها لامپ های هالوژنی می باشد در لامپ های هالوژنی برای جلو گیری از تبخیر سطحی تنگستن مقدار کمی از یکی از گاز های  ها لوژن مثل ید یا برم را به داخل لامپ اضافه می کنند . در مجاورت حباب لامپ که در درجه حرارت (حدود 250 درجه سانتی گراد) است تنگستن تبخیر شده با ید ترکیب میشود  و یدور تنگستن را به وجود میا ورد . در حوالی رشته که درجه حرارت بیشتری دارد یدور تنگستن تجزیه شده و تنگستن روی رشته می نشیند . در این لامپ ها به علت کم بودن نگرانی از تبخیر تنگستن میتوان رشته را در درجه حرارت بالا تری به کار برد . به این ترتیب لامپ های هالوژنی با توان 10 کیلو وات با  بهره نوری در حدود 25 لومن بر وات و عمری حدود دو برابر لامپ های رشته دار معمولی تولید میکند . نکته: البته تنگستن تجزیه شده همیشه در قسمتی از رشته که نازک شده است نمی نشیند و بالاخره لامپ در اثر تبخیر سطحی خواهد سوخت  . و به منظور داشتن  حرارت 250 درجه در این حوالی حباب لامپ را باریک و  دراز به شکل لوله می سازند .

 تولید نور در اثر عبور جریان برق در گاز ها (تخلیه الکتریکی در گازها)

 گاز ها در حالت عادی هادی الکتریسته نمی باشند . یک روش برای تحریک اتم های گاز و تولید نور عبور دادن الکترون های پر انرژی از داخل گاز می باشد . که در برخورد با اتم های خنثی گاز سبب تحریک آنها می شود مقدار گاز را مطابق شکل زیر در داخل لوله بسته با سه الکترود و دو انتها در نظر می گیرند . با عبور دادن جریان برق از داخل فیلامان آنرا گرم می کنیم. که در نتیجه الکترون ساطع میکند الکترون ساطع شده به طرف شبکه f که نسبت بهg دارای ولتاژمثبت تری است. کشیده میشود و کسب انرژی حرکتی میکند . این الکترون ها فاصله بین آند  و شبکه را با سرعت ثابت طی میکنند این الکترون ها فاصله بین آند  و شبکه را با سرعت ثابت طی میکنند میکنند اگر ولتاژ کم باشد سرعت الکترون ها کم می باشد و در بر خورد با اتم های گاز انرژی کافی برای تحریک اتم های گاز را دارد و نور در طول موج های معینی از گاز ساطع میشود اگر ولتاژ را بیشتر افزایش دهیم نور در طول موجهای بیشتری ساطع میشود افزایش بیشتر ولتاژ باعث یونیزه شدن گاز یعنی ازاد شدن الکترون های مدار خارجی اتم ها میشود و نور در طول موج های متعددی

شامل 22 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله لامپ کم مصرف
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد