مشخصات این فایل
عنوان: مدیریت شهری و کنترل آلودگی هوا
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 30
این مقاله درمورد مدیریت شهری و کنترل آلودگی هوا می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله مدیریت شهری و کنترل آلودگی هوا می خوانید :
بخش اول :
سازمانهای مرتبط با آلودگی هوا با توجه به موارد مربوط به هر منبع آلوده کننده
1- وسایل نقلیه موتوری: هر نوع وسیله ای که با موتور درون سوز حرکت میکند و برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت بکار انداختن منشاء ایجاد یک یا چند آلود ه کننده می گردد. 2- کارخانجات و کارگاهها و نیروگاهها. 3- منابع تجاری و خانگی و متفرقه: منابع خانگی از قبیل منازل و واحدهای مسکونی به مکانی اطلاق می شود که صرفاًجهت سکونت مورد استفاده قرار می گیرند. منابع تجاری به محلهای مشخص اطلاق می شود که برای انجام فعالیتهای مختلف تجاری و خدماتی و نگهداری و عرضه تولیدات و کالا و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد و بدون اینکه محدود به موارد زیر گردد برحسب نوع ف عالیت خدماتی و یا تجاری شامل گروههای زیر می گردد:
گروه اول: متلها، مهمانخانه ها، رستورانها، شیرینی پزی ها، نانوانئی ها، گرمابه ها و غیره.
گروه دوم: دامداریها، مرغداریهای صنعتی، کشتارگاهها، موسسات نگهداری حیوانات و غیره.
گروه سوم: بیمارستانها، مراکز درمانی و بهداشتی، آزمایشگاهها و غیره. به غیر از دو مورد (دو گروه) گفته شده اطلاق می گردد مثل آتش سوزی زباله ها و انباشت مواد زائد و متعفن در هوای آزاد و غیره.
وسایل نقلیه موتوری:
1- حد مجاز خروجی وسایل نقلیه موتوری (ماده 4):
سازمان مسئول (سازمان حفاظت محیط زیست)
با همکاری (وزارت صنایع)
با تصویب (شورای عالی حفاظت محیط زیست)
2- گواهینامه مخصوص مبنی بر حد مجاز خروجی آلوده کننده های هوا (ماده 5):
دایر کردن مراکز (توسط شهرداریها)
تایید این مراکز (توسط سازمان حفاظت محیط زیست)
در صورت نداشتن این گواهینامه ممنوعیت در تردد توسط نیروی انتظامی طبق ماده 28- ماده 6 آئین نامه اجرایی قانون جلوگیری از آلودگی هوا.
3- هزینه انجام آزمایش وسایل نقلیه موتوری (ماده 5):
تعرفه این هزینه (طبق تعرفه وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست)
تصویب تعرفه مزبور (توسط هیات مدیران)
4- طراحی نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری و سیستم حمل و نقل شهری (ماده 6):
جهت کاهش آلودگی+ جوابگوی سفرهای روزانه شهر می باشد
توسط شهرداریها، نیروی انتظامی، وزارتخانه ها و سایر سازمانها
5- ساعات و محدوده مجاز تردد شهری (ماده 6):
توسط: وزارت کشور (شهرداریها)، نیروی انتظامی، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمانهای ذیربط
تصویب: هیات وزیران
6- ساعات و محدوده مجاز تردد شهری در مواقع اضطراری (ماده 7):
تشخیص: وزارت بهداشت
اطلاع به مردم: از طریق رسانه ها
توسط: سازمان حفاظت محیط زیست
با همکاری: وزارت کشور (شهرداری و نیروی انتظامی)
عدم توجه به این محدودیت ها و ممنوعیت ها: جلوگیری از تردد تا رفع موجب آلودگی هوا
7- ساخت و تولید و محدود وسایل نقلیه موتوری (ماده 8)
با استنادارد: سازمان حفاظت محیط زیست
نکته: طبق ماده 11 تهیه استانداردها توسط: سازمان حفاظت محیط زیست
و همکاری: وزارت صنایع+ وزارت نفت+ موسسات تحقیقاتی ذیصلاح
8- برنامه ها و سیاستهای تولیدی واحدها و شرکتهای تابعه تولید وسایل نقلیه موتوی (ماده 9)
توسط: وزارت صنایع البته با رعایت استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست
1- عدم تولید غیر استاندارد
2- اولویت در تولید وسایل نقلیه و حمل و نقل عمومی
3- تولید با در نظر گرفتن امکان استفاده از گاز
9- شماره گذاری وسایل نقلیه موتوری (ماده 10):
در صورت رعایت استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست (در ماده 8) امکان پذیر است (توسط نیروی انتظامی)
10- تردد وسایل نقلیه موتوری آلوده کننده غیرمجاز (ماده 28):
1- مجازات: 000/100 ریال- 000/5 ریال
11- تردد در محدوده ها و ساعات ممنوعه (ماده 6):
از طریق آگاه کردن مردم توسط: شهرداری ها با انتشار آگهی در رسانه های همگانی
نصب تابلوهای ویژه با هماهنگی اداره راهنمایی و رانندگی
نصب تابلو ورود ممنوع در مبادی ورودی توسط نیروی انتظامی
تردد در این ساعات مستلزم: دریافت مجوز از شهرداری های کشور
1- در مواقع اضطراری فاقد اعتبار است.
2- مدت اعتبار آن به تصویب شهدار عالی هماهنگی ترافیک شهرداری های کشور میرسد.
12- تعیین شهرهای مشمول محدودیت یا ممنوعیت تردد وسایل نقلیه موتوری
در تعامل که سازمان محافظت محیط زیست اعلام کرد و آلودگی هوا ناشیاز تردد آنها بیش از مجاز می باشد و سهم این وسایل در آلودگی بیش از سایر منابع باشد.
به پیشنهاد: سازمان حفاظت محیط زیست یا شهرداری ها یا نیروی انتظامی
با تصویب: شهردار هماهنگی ترافیک استان مربوطه
منابع تجاری و خانگی و منابع متفرقه:
1- تعیین حد مجاز نوع و میزان آلودگی برای این منابع (ماده 22)
توسط: سازمان حفاظت محیط زیست
2- پخش و انتشار هر نوع مواد آلوده کننده هوا بیش از حد برای این منابع (ماده22): ممنوع
3- اولویت قرار دادن برنامه های سوخت رسانی شهرهای بزرگ، تامین سوخت مناسب و گاز رسانی برای این منابع (ماده 23):
توسط: وزارت نفت
4- اتخاذ تدابیر جهت جلوگیری از انتشار دود و دوده و سایر مواد آلوده کننده، در هوای آزاد، استفاده از سوخت مناسب ترجیحاً گاز شهری برای جلوگیری از آلودگی هوا در کلیه منابع آلوده کننده از قبیل حمامها، نانوائیها، هتلها و رستورانها و غیره.
5- ممنوعیت در در سوزاندن استفاده از دستگاههای زباله سوز مناسب که استانداردهای آلودگی هوا را رعایت کنند و ماده 9 آئین نامه جلوگیری از آلودگی هوا انباشتن زباله های شهری و خانگی و غیره در معابر عمومی و فضای باز (ماده 24)
عدم توجه: پس از هر اخطار و پایان مهلت= جزای نقدی از 000/500-000/100
(طبق ماده 31) در صورت تکرار جزای نقدی از 000/000/2-000/300
6- در نظر گرفتن فصل جداگانه ای از مطالعات طرحهای هادی و جامع و بهسازی شهرها جهت بررسی مسائل زیست محیطی (از نظر فضای سبز و باز، همجواری کاربریها، شبکه معابر، شبکه حمل و نقل، ضوابط تراکم ساختمانی و غیره با معیارهای زیست محیطی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست) (ماده 25)
توسط: وزارت کشور+ وزارت مسکن و شهرسازی
نکته: آئین نامه اجرائی این ماده توسط این دو وزارتخانه و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست تهیه می شود و به تصویب هیات وزرا می رسد. (ماده 26)
7- عدم استفاده از گاز شهری در مناطقی که دسترسی دارند (ماده 10 آئین نامه موتور)
برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی: صدور اخطار+ تعیین مهلت مناسب جهت رفع آلودگی
8- مجازات مببین (مسئولین) آلودگی ناشی از منابع متفرقه و منابع خانگی (ماده32)
جزای نقدی از 000/300-000/30 ریال
در صورت تکرار از 000/000/1-000/100 ریال
9- ممانعت از انجام بازرس ماموری سازمان برای نمونه برداری و تعیین میزان آلودگی ناشی از این منابع (تجاری، خدماتی، اماکن عمومی، بهداشتی و غیره) و یا در اختیار قرار ندادن اسناد یا ارائه اسناد بر خلاف واقع: (ماده 30)
مجازات: 000/000/5-000/500
در صورت تکرار: حبس از 1 تا 2 ماه+ جزای نقدی
کارخانجات و کارگاهها و نیروگاهها:
1- احداث، توسعه و تغییر محل و یا خط تولید آنها ( ماده 12 ):
با رعایت ضوابط و معیارهای: سازمان محافظت محیط زیست تهیه توسط سازمان حفاظت محیط زیست + مشارکت وزارتخانههای مذکور
با تصویب توسط هیأت وزیران
2- صدور جواز تأسیس آن ( ماده 13 ):
توسط: وزارت صنایع ، معادن و فلزات، جهاد کشاورزی
( نکته : دارندگان جواز تأسیس بایستی محل استقرار واحدها را با رعایت شرایط و معیارهای سازمان انجام دهند ( ماده 12 ) )
3- صدور پروانه بهرهبرداری آن ( ماده 13 ):
موکول به تأیید محب استقرار با رعایت ضوابط و معیارهای سازمان حافظت محیط زیست.
4- احداث نیروگاهها، پالایشگاهها، کارخانجان پتروشیمی و صنایع نظامی، فرودگاههاو ترمینالهای یاربری:
موکول به رعایت ضوابط و معیارهای حفاظت محیط زیست
5- اعلام ضوابط و معیارهای زیست محیطی یه دارندگان جواز تأسیس ( ماده 13):
توسط: سازمان حفاظت محیط زیست.
از طریق: وزارتخانههای نیروها.
6- مشخص کردن کارخانجات، کارگاهها و نیروگاهها که آلودگی بیش از خد دارند ( ماده 14 ):
توسط سازمان حفاظت محیط زیست.
7- ابلاغ نوع و میزان آلودگی کارخانجات با آلودگی بیش از حد و تعیین مهلت
( ماده 14 ):
توسط سازمان حفاظت محیط زیست.
8- تهیه و ابلاغ استانداردهای هوای پاک و استانداردهای آلود کنندههای حاصل از کارخانجات و غیره برای هر منطقه و با توجه به کیفیت هوا به متقاضیان و صاحبان کحارخانهها و کارگاهها ( ماده 15 )
توسط : سازمان حافظت میحط زیست.
9- تعیین حد مجاز استانداردهای محیط زیست.
با تصویب: هیأت وزیران.
10- عدو رعایت ضوابط و معیارهای زیست محیطی در فعالیت کارخانجات و همچنین.
11- فعالیت و بهرهبرداری از کارخانجات و … با آلودگی بیش از حد ( ماده 14 ):
ممنوع میباشد.
مجازات: اولین مرتبه نقدی: 000/000/1 – 000/500
دفعه بعد حبس تعزیری از 2 تا 6 ماه + جزای نقدی + (000/000/2- 000/700 ) + پرداخت ضروری محیط + پرداخت ضروری اشخاص حکیمی و مقدمی
.....
بخشی از فهرست مطالب مقاله مدیریت شهری و کنترل آلودگی هوا
سرفصل موضوعات:
مقدمه: تبیین مفاهیم مدیریت شهری و آلودگی هوا
1- توجیه پلان
2- علت انتخاب موضوع
3- فوائد
4- مدیریت شهری
5- آلودگی هوا
6- ارتباط مدیریت شهری با آلودگی هوا
بخش اول: سازمانهای مرتبط با آلودگی هوا با توجه به موارد مربوط به هر منبع آلوده کننده
1- وسایل نقلیه موتوری
2- منابع تجاری و خانگی و متفرقه
3- کارخانجات، کارگاهها و نیروگاهها
بخش دوم: راهکارهای جلوگیری از آلودگی هوا
1- کوتاه مدت
2- میان مدت
3- بلند مدت
دانلود مقاله مدیریت شهری و کنترل آلودگی هوا