![دانلود پاورپوینت بررسی وتحلیل انقلاب اسلامی ایران- 169 اسلاید](../prod-images/855521.jpg)
nدر زبان فارسى، انقلاب یعنى حالى به حالى شدن، دگرگون شدن، برگشتن، تغییر و تحوّل و تقلّب و تبدّل است.
n
nواژهى انقلاب در قرآن نیز به معناى لغوى آن یعنى، زیر و رو شدن ، حالى به حالى شدن، برگشتن آمده است. از جمله:
n
nو من ینقلب علی عقیبه فلن یضرا… شیئا … و ما محمد رسول قدخلت من قبله الرسل افان مات او قتل انقلبتم علی اعقابکم (144-آل عمران)
n
l
lرفرم به تغییرات تدریجی وجزئی که از سوی حاکمان به صورت قانونی ومسالمت آمیزانجام پذیرد گفته می شود.رفرم بر خلاف انقلاب از سوی رژِیم سیاسی حاکم تحقق می پذیرد واموریمانند بسیج تودهای،تغییر رژیم سیاسی وخشونت در آن راه ندارد .
lکودتا یک حرکت توطئهآمیز، غیر قانونى و توسط گروه اقلّیت و در عین حال صاحب ابزار قدرت مادّى بر علیه نظام حاکم به منظور سرنگونى آن و به دست آوردن قدرت سیاسى مىباشد. این گروه اقلّیت، معمولاً نظامى هستند.
l از ویژگی های انقلاب بی بهره است. نتایج آن یکسان نیست زمانی تنها به تغییرات سیاسی و گاهی نیز سبب تغییرات عمیق اجتماعی و اقتصادی و...می گردد.
nانقلاب یک جنبه از نوسازی به شمار میآید. انقلاب پدیدهای نیست که در هر جامعه بسیار نوین نیز پیش نمیآید. انقلاب بیشتر در جوامعی رخ میدهد که نوعی تحول اجتماعی و اقتصادی را تجربه کرده باشند
n
nاز سوی دیگر وی دو الگو برای انقلابها سراغ دارد: در الگوی غربی مانند انقلاب فرانسه نخست نهادهای سیاسی رژیم پیشین برچیده میشود سپس گروههای جدید وارد عرصه سیاست میگردند و در نهایت نهادهای سیاسی جدید پدید میآید. اما در الگوی شرقی مانند انقلاب ویتنام ابتدا گروههای تازه وارد صحنه سیاست میشوند سپس نهادهای سیاسی جدید ایجاد میشود و در پایان نهادهای سیاسی نظام پیشین با خشونت سرنگون میشود.
nدر الگوی غربی بعد از فروپاشیده شدن دولت سه گروه اجتماعی میانهروها، ضد انقلابها و تندورها بوجود می آید که در تحرک سیاسی نقش عمده دارد. در الگوی شرقی وجود قدرت دوگانه اجتناب ناپذیر است یعنی هم حکومت و هم انقلابیها در مناطقی دارای قدرتند.
n
nانقلاب اسلامی ایران با هیچیک از دو الگوی غربی و شرقی انطباق ندارد
لجاجت عین الدوله در مقابل اعتراضها، به مهاجرت علما به حرم حضرت عبدالعظیم انجامید که در تاریخ به مهاجرت صغرى معروف است.
دولت ناگزیر خواست علما را پذیرفت و مهاجران با استقبال بى نظیر مردم به تهران بازگشتند. بعد از پذیرش خواستههاى مهاجران صغرى از سوى شاه و اجراى برخى از آنها توسّط عین الدوله و عدم پایبندى به سایر تعهدات، ایشان همچنان به اعمال خشونتآمیز خود ادامه داده و اقدام به تبعید روحانى مبارز سید جمالواعظ تهرانى و سرکوب اعتراض طلاّب جوان و کشته شدن طلبهى جوان به نام سیّدعبدالحمید نمود. شهادت این طلبهى جوان بر احساسات مردم افزود و آنها به اتّفاق علماى تهران در مسجد جامع اجتماع کردند. سربازان حکومتى به دستور عینالدوله اجتماع کنندگان در مسجد را به خاک و خون کشیدند که صد نفر کشته شدند. علما در واکنش به این مسأله، در 20 تیر ماه 1285 با حضور سه هزار نفر مردم از تهران به قم مهاجرت نمودند که این حرکت به مهاجرت کبرى مشهور گشت.
nمهم ترین مفسر اسلام ناب
nتفسیر دین ازمنظر فلسفه اسلامی
nدغدغه اصلی دفاع از حقانیت و جامعیت اسلام
nپاسخگویی منطقی وعقلانی به شبهات
nنقد ایدئولوژی مارکسیستی ولیبرالیستی.
nطرح پیوند ناگسستنی بین دین وسیاست
nتاکید بر نقش مهم مردم در اداره کشور
nبا عزل بنىصدر از مقام ریاست جمهورى آخرین سنگر اجرایى از دست نیروهاى لیبرال گرفته شد
nآیت اللّه خامنهاى در 6 تیرماه 1360 در مسجد ابوذر با انفجار بمبى مجروح شد
nانفجار دفتر مرکزى حزب جمهورى اسلامى و به شهادت رساندن 72 تن از مسؤولان طراز اوّل مملکت در هفتم تیر 1360
nدوران ریاست جمهورى حضرت آیتاللّه خامنهاى و نخست وزیرى میرحسین موسوى آغاز شد.
nبساط حزب توده برچیده شد.
nجریان انحرافى مهدى هاشمى کشف شد.
nدوران هشت سالهى دفاع مقدّس که کربلاى عصر ما بود .
nحضرت امام از پذیرش قطعنامه در27تیر1367 به تلخ کامى و به مثابه نوشیدن جام زهر یاد مىکند .
آسیب شناسى انقلاب اسلامى
دانلود پاورپوینت بررسی وتحلیل انقلاب اسلامی ایران- 169 اسلاید