لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 14
نقش و جایگاه مدرسه در موفقیت دانش آموزان
نقش و جایگاه مدرسه به عنوان مهمترین شاخص جهت آموزش و پرورش و موفقیتدانشآموزان انکارناپذیر و حیاتی است.
اما نمیتوان جایگاه والدین و ضرورت مشارکت آنها در آموزش و پرورش و موفقیتکودکان را نیز نادیده گرفت؛ نقشی حیاتی و تاثیرگذار که بیشک بدون مشارکت والدینبخشی از اهداف آموزشی و پرورشی ناکام مانده و کودکان نیمی از آموزشهای لازم رادریافت نمیکنند.
پژوهشگران دپارتمان آموزش و علوم تربیتی دانشگاه میشیگان و دپارتمان آموزش وعلوم تربیتی دانشگاه جان هاپکینز، مواردی را به عنوان نکات کلیدی برای برقراریارتباط بیشتر و بهتر والدین و اولیای مدرسه و والدین و کودکان ارائه کردهاند که باآنها آشنا میشویم.
پژوهشها نشان میدهد دانشآموزان 70درصد از زمان مفید خود را خارج از منزل وعمدتاً در مدرسه و یا مراکز آموزشی- تفریحی میگذرانند که این رقم خود به تنهاییگویای اهمیت برنامهریزی درست برای آموزش و پرورش دانشآموزان است.
یکی از نکاتی که بسیاری از پژوهشگران علومتربیتی بر آن اتفاق نظر دارند، آموزشبر مبنای برنامهریزی صحیح و از سن پایین است. از طرفی بخش عمدهای از آموزش نیز درمنزل به اجرا درمیآید؛ به عبارتی والدین خواسته یا ناخواسته تکمیل کننده و یا مختلکننده آموزشهای ارائه شده در مدرسه هستند، بنابراین والدین نیز به همان اندازه ویا شاید در مواردی بیشتر از اولیاء مدرسه در آموزش و پرورش کودکان دخیل هستند و اینیکی از دلایل و لزوم تسلط والدین بر مسائل درسی و لزوم ارتباط مستمر آنها با مدرسهفرزندشان است.
حضور والدین
قریب به اتفاق پژوهشگران بر این باورند کهوالدین نقش مهمی در روند فراگیری و آموزش و پرورش دانشآموزان داشته و ارتباط آنهابا اولیاء مدرسه یکی از واجبات امر آموزش است، بنابراین معتقدند که
1 - عدم حضور والدین و ارتباط مستمر آنها با اولیاء مدرسه یکی از بزرگترینمعضلات آموزشی و موثرترین عامل جهت ایجاد اختلال در روند آموزش است.
2 - پژوهشها نشان میدهد ارتباط مستمر اولیاء دانشآموزان با اولیاء مدرسهاثرات مثبتی به این شرح به دنبال دارد:
* افزایش موفقیت تحصیلی دانشآموزان با کسب نمرات بالا، موفقیت در آزمونهایمختلف به ویژه آزمونهای سنجش هوش و استعداد تحصیلی و در نهایت رشد و بالندگیشخصیتی دانشآموز.
* علاقه به درس و مدرسه و توجه دقیق به مسائل آموزشی- تربیتی از سویدانشآموز.
* افزایش چشمگیر انگیزه دانشآموز برای فراگیری مباحث درسی و به دنبال آن کاهشخطر ترک تحصیل دانشآموز.
* کاهش چشمگیر امکان روی آوردن دانشآموز به مواد مخدر، سیگار، قرصهایروانگردان و... در سن بلوغ و پس از آن.
* تعادل رفتار کودک و جلوگیری از بروز رفتارهای نابهنجار به ویژه بیشفعالی درکودکان.
3 - تحصیلات بالای والدین موفقیت کودک را تا دو برابر افزایش میدهد: که اگرتحصیلات بالای والدین با ارتقاء سطح اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی همراه شود (کهمعمولاً نیز این طور هست) احتمال موفقیت کودک تا ده برابر افزایش مییابد.
4 - به هر میزان والدین روی مسئله آموزش و پرورش فرزندشان حساسیت بیشتری داشتهباشند - حساسیت به جا و منطقی- به همان میزان فرزند موفقتری خواهند داشت.
5 - ارتباط والدین با اولیاء مدرسه باید ارتباط مستمر و دوستانه باشد. اینارتباط باید در همه سطوح شامل تصمیمگیری در مسائل آموزشی- پرورشی، مشارکتهایاقتصادی، فرهنگی و... جلوهگر شود. به عبارتی ارتباط اولیا با مدرسه باید در حدیباشد که کودک واقعاً مدرسه را خانه دوم خود دانسته و در مدرسه احساس اطمینان وآرامش کند.
6 - توقع و انتظار والدین باید به طور صحیح، کامل و واضح با کودک در میان گذاشتهشود تا کودک بر همان اساس، حرکت کند.
7 - والدین دانشآموزان موفق همواره برنامهریزی دقیقی دارند، برنامهای که رویاجرای آن نیز تاکید دارند. اما والدین کودکان ناموفق یا برنامهریزی صحیحی ندارند ویا این که اصراری بر اجرای برنامهها نداشته و خود نیز دچار سهلانگاری هستند. بنابراین برای موفقیت تحصیلی دانشآموزان باید اولاً با برنامهریزی صحیح، هدفهارا مشخص کرد و ثانیاً روی اجرای دقیق و کامل برنامهها تاکید کرد.
باورهای والدین، موفقیت فرزند
تحقیق و بررسی در مورد نقش و جایگاه مدرسه به عنوان مهمترین شاخص جهت آموزش و پرورش و موفقیتدانش