ـ کمک به کودکان و نوجوانان برای تمیز دادن بین واقعیت و خیال؛
ـ نظارت بر برنامههایی که کودکان تماشا میکنند و محدود کردن برنامههای خشونتبار؛
ـ - آموزش این مطلب که خشونت در دنیای حقیقی، به یقین عواقبی دارد؛
ـ قرار دادن جایگزینهایی برای خشونت، جهت رفع مشکلات؛
ـ همراهی کودکان و نوجوانان در تماشای برنامههای تلویزیون و بحث و تبادل نظر با آنها در زمینه صحنههای نامطلوب و خشونتبار این برنامهها؛
ـ پرسش از آنها درباره احساسشان پس از تماشای یک برنامه یا فیلم خشونتبار.
سیستم الأزهر:
سیستم دیگری که به موازات سیستم آموزش عمومی است، سیستم الأزهر می باشد. این سیستم شامل:
6 سال سطح ابتدایی
3 سال سطح مقدماتی
3 سال سطح دبیرستان
وزارت آموزش تعداد سال های دبیرستان را از 4 به 3 در سال 1998 کاهش داد تا سیستم الأزهر را با سیستم آموزش عمومی ثانویه (دبیرستان) تطبیق دهد.
سیستم آموزش الأزهر به وسیله مجلس عالی موسسه الأزهر نظارت می شود. موسسه الأزهر از وزارت آموزش مستقل است اما زیر نظر نخست وزیر مصر قرار دارد
همه مدارس در همه سطوح دروس مذهبی و غیر مذهبی تا سطح مشخصی و نه به فشردگی مدارس دولتی تدریس می کنند. اما، اکثر دوره آموزشی شامل دروس مذهبی است. همه دانش آموزان مسلمان هستند و دختران و پسران از سطوح مقدماتی و ثانویه به طور جداگانه درس می خوانند.
مدارس الأزهر در سطح کشور به ویژه در مناطق روستایی گسترده اند.
ایران
تاسیس این دوره در سال 1303 توسط مرحوم باغچه بان در تبریز تحت عنوان باغچه اطفال و در سال 1307 در شیراز کودکستان دیگری دایر کرد.
و در سال 1368 بر اهمیت تاسیس و گسترش دوره پیش دبستانی تاکید شده و به عنوان اولین مرحله آموزش و پرورش عمومی اعلام شده است.
مصر
از اوائل دهه ۱۹۹۰، مرحله آموزش پیش دبستانی در کانون توجهات مسئولان مصر قرار گرفت.
در این ارتباط، سند موسوم به (مبارک و آموزش)که به سال ۱۹۹۲ منتشر شد، نقطه عطف بسیار مهمی محسوب میشود. این سند بر اهمیت و ضرورت تعیین برخی از کلاسها در مدارس جدید بهعنوان کلاسهای آموزش پیش دبستانی تأکید دارد.
هدف آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی :
مصر
در این دوره کودکان 4 تا 6 سال میتوانند ثبت نام کنند.
دوره چهارتا شش سالگی کودک در زندگی اش از لحاظ شکلگیری شخصیت و آفرینش توانائیها و خلاقیتهای آینده وی، بسیار مهم بوده و به مثابه سنگ بنای زندگی او است.
لازم به ذکر است ایران و مصر هر دو این دوره آموزشی را اختیاری در نظر گرفته اند.
از جمله مهمترین عملکردهای اصلی این کمیته میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
▪ تأسیس نهاد مدیریتی آموزش پیش دبستانی به طور اعم و مطالعه و بررسی تواناییها و شرایط لازم برای رشد و شکوفایی کودکان به طور اخص.
▪ تعیین نوع خدمات آموزشی مطابق با نیازهای کودکان.
▪ ارائه طرحهای آموزشی در تمامی سطوح و زمینهها
▪ سازماندهی کنفرانسها، کارگاهها و هدایت تحقیقات مختلف در حوزه آموزش پیش دبستانی.
▪ اتخاذ بهترین راهکار برای گسترش خدمات آموزشی برای تمامی کودکان و بهرهمندسازی آنان از امکانات آموزش پیش دبستانی.
تعطیلات:
مصر
تعطیلات هفتگی جمعه ها است و برخی مواقع شنبه یا یک شنبه
علاوه بر تعطیلات دولتی، مذهبی یا غیر مذهبی، 2 تعطیلات اصلی وجود دارد:
- تعطیلات تابستانی از ابتدا یا اواسط ژوئن تا اواسط سپتامبر
- تعطیلات زمستانی از اواسط ژانویه تا اول فوریه
ایران
تعطیلات هفتگی پنجشنبه و جمعه ها است و تعطیلات دولتی و مذهبی و غیر مذهبی
- تعطیلات تابستانی در فصل تابستان
-تعطیلات بهاره 13 روز ابتدایی سال شمسی (فروردین)
دانلود پاورپوینت آموزش و پرورش تطبیقی مصر و ایران- 39 اسلاید