دانلود گزارش تخصصی بهبود سطح یادگیری دانش آموزان پایه ششم در درس ریاضی با روش های خلاقانه
فرمت فایل word وقابل ویرایش
تعداد صفحات 33
بیان مسئله (توصیف وضع موجود)
مقدمه
ریاضی معجزه خلقت است و تفکر ریاضی بهترین راه رسیدن به معرفت حق تعالی است خداوند متعال کل هستی را از نیستی خلق کرد یعنی صفر و یک پس می توان کل پدیده های هستی را با قوانین ریاضی شناخت ریاضیات بر خلاف تصور بعضی از افراد یکسری فرمول و قواعد نیست که همیشه و در همه جا بتوان از آن استفاده کرد بلکه ریاضیات درست فهمیدن صورت مساله و درست فکر کردن برای رسیدن به جواب است. مفاهیم ریاضی، یکی از اثربخش ترین و کارآمد ترین مواد درسی میباشد. به طوری که مبینی(1380) به نقل از ریچارد کورانت، در این زمینه میگوید: ((ریاضیات یکی از عالی ترین تراوشهای اندیشه ی آدمی است که منعکس کنندهی ارادهی انسان و نشان دهندهی سیر عقل و برهان و همچنین بیان کنندهی میزان علاقهی بشر به کمال و زیبایی است ))
طبق آخرین تحقیقات در زمینه ریاضی و آموزش آن همه افراد توانایی یاد گیری ریاضی را دارند ولی عده ای برای فراگیری آن باید زحمت بیشتری را متحمل شوند .
بنابراین با توجه به اهمیت ریاضی و نقش آن در زندگی وبالا بردن ایجاد انگیزه و افزایش علاقه وسطح یاد گیری و پیشرفت دانش آموزان در آزمونهای مداد- کاغذی (با توجه به اهداف تحقیق)در صدد بر آمدم تا پژوهشی در رابطه با بهبود وارتقاء سطح یادگیری ریاضی دانش آموزان پایه ششم انجام دهم.
اهداف گزارش هدف اختصاصی
بهبود سطح یادگیری دانش آموزان پایه ششم در درس ریاضی
اهداف جزئی
آموختن ریاضیات یک فرایند اجتماعی است و از طریق آن، دانشآموزان با همکاری یکدیگر و به طور گروهی دانش و مهارتهای ریاضی خود را میسازند و فرصتهای یادگیری نیز از راه گفتگوی جمعی، توضیح، توجیه و مذاکره درباره ی معنا و مفهوم، پدید میآید، (صفوی، 1389،ص20) بر این اساس، اهدف کلی از پرداختن به این پژوهش چنین می باشد :
- ایجاد نگرش مثبت و علاقه دردانش آموزان پایه ششم نسبت به درس ریاضی
- آشنا کردن دانش آموزان با شیوه های صحیح یادگیری درس ریاضی
- فعال کردن دانش آموزان در کلاس درس ریاضی
4- افزایش علاقهمندی دانشآموزان به انجام فعالیتهای درس ریاضی
- آشنایی دانش آموزان با شیوه های فعال فرایند یاددهی– یادگیری
- افزایش سطح یادگیری دانش آموزان در درس ریاضی و کسب نمره های خوب
7-بالا بردن اعتماد به نفس وکم کردن اضطراب ونگرانی در زنگ ریاضی وزمان امتحان
فهرست مطالب
بررسی نمودار درسی دانش آموزان : ( معدل هر درس )
بررسی روشهای تدریس وفعالیتهای یاددهی–یادگیری:
هدف ها و ویژگی های روش آموزش برای یادگیری اکتشافی..
آموزش به کمک یادگیری مشارکتی :
یادگیری مبتنی بر مسأله چیست ؟.
چه راهبردهایی باید برای حل مسئله تدریس شود :
تجزیه و تحلیل داده ها (موانع موجود در تدریس ریاضی )
1- دید ونگرش منفی دانش آموزان نسبت به ریاضی..
2- عدم توجه به تفاوت های فردی..
3-عدم اعتماد به نفس و وجود اضطراب در دانش آموزان خصوصا هنگام امتحان.
4- عدم مشارکت و فعال بودن دانش آموزان در فرایند تدریس...
5- عدم استفاده وتوجه به کاربردهای ریاضی درکتاب های درسی وتدریس...
6- عدم توجه به پیش نیازهای دروس جدید :
8- عدم انجام ارزشیابی های صحیح :
1- در زنگ ریاضی کلاسی شاد وبا نشاط داشته باشیم.
2- به پرورش دقّت و تقویت حافظه دیداری و شنیداری دانش آموزان توجه کنیم.
3- در کلاس محیطی حمایت کننده به وجود بیاوریم تا اعتماد به نفس دانش آموزان افزایش یابد.
5-در حل مساله ها به دانش آموزان یاد بدهیم که باید قدم به قدم پیش بروند.
6- در نظر گرفتن سیر تفکر دانش آموزان.
ارزیابی بعد اجرای طرح (نقاط قوت اجرای طرح )
جدول فراوانی نمرات ریاضی قبل از انجام راه حل (پیوست 3)
نمونه ای از الگوریتم ضرب دو عدد اعشاری (پیوست 4)
آیین نامه انجمن دانش آموزان ریاضی دان (پیوست 5)
جدول مقایسه فراوانی نمرات ریاضی بعد از اجرای راه حل (پیوست 7)
دانلود گزارش تخصصی با موضوع بهبود سطح یادگیری دانش آموزان پایه ششم در درس ریاضی با روش های خلاقانه