لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 2
دانشگاه
شهیدبهشتی
دانشکده
علوم تربیتی وروان شناسی
عنوان پایان نامه
بررسی نیاز های آموزشی معلمان علوم دوره راهنمایی مدارس راهنمایی دخترانه شهر تهران از جهت فرایند تدریس در سال تحصیلی 85-86
Subject
دوره
کارشناسی ارشد – دی 86
گروه
علوم تربیتی
رشته
برنامه ریزی درسی
نام دانشجو
سارا جاویدان
استادراهنما
دکتر ملیحه آشتیانی
استاد مشاور
دکتر محبوبه عارفی
اساتید داور
دکتر محمد قهرمانی-دکتررضا ساکی
چکیده
از آنجا که نیاز سنجی آموزشی همواره از مباحث مهم و قابل تامل در نظام آموزشی محسوب می شود و با توجه به اینکه شناسایی نیاز های آموزشی می تواند تاثیر بسزایی بر بهبود سیستم آموزشی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی نیاز های آ موزشی معلمان علوم تجربی مقطع راهنمایی دخترانه شهر تهران از جهت فرایند تدریس در سال تحصیلی 86 – 1385 است
در راستای این تحقیق سوالات زیر مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است. نیازها ی آموزشی معلمان علوم تجربی دوره راهنمایی شهر تهران در مورد طراحی برنامه درسی(طرح درس روزانه و سالانه)، روشهای تدریس( سخنرانی، نمایش علمی، آزمایشگاهی، گردش علمی، حل مساله و پروژه)، روشهای ارزشیابی مناسب (تشخیصی، تکوینی و پایانی) و رسانه های آموزشی مناسب تدریس کدامند؟ اولویت بندی نیازهای آموزشی معلمان علوم تجربی دوره راهنمایی شهر تهران از جهت فرایند تدریس (طراحی، روشهای تدریس، رسانه های آموزشی و ارزشیابی) کدامند؟ میزان تاثیر متغییر های تعدیل کننده از قبیل میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، سن و سابقه تدریس بر نیازهای آموزشی از جهت فرایند تدریس معلمان علوم شهر تهران کدامند؟ آیا بین نظرات معلمان علوم مناطق مختلف شهر تهران در مورد نیازهای آموزشی تفاوت وجود دارد؟
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 1105نفر معلم علوم دوره راهنمایی مدارس دخترانه شهر تهران بوده است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (نسبتی) حجم نمونه 281 نفر تعیین گردیده است.
با توجه به اینکه تحقیق حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی است به منظور جمع آوری اطلاعات مربوط به نظرات معلمان از پرسشنامه بسته پاسخ استفاده شده است. بررسی آماری و تجزیه و تحلیل داده های تحقیق نیز در سطح توصیفی با محاسبه فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی با آزمونهای (t-test)تک نمونه ای و همچنین آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی و آزمون فریدمن استفاده شده است.
و بدین ترتیب پژوهش حاضر به نتایج زیر دست یافته است.
1 – از نظر معلمان میزان آشنایی با طرح درس یکی از نیازهای آموزشی مهم معلمان می باشد و معلمین اولین اولویت را به آشنایی با طرح درس داده اند.
2 - از نظر معلمان میزان آشنایی با شیوه های ارزشیابی یکی از نیازهای آموزشی مهم معلمان می باشد و معلمین دومین اولویت را به آشنایی با شیوه های ارزشیابی داده اند.
3 - از نظر معلمان میزان آشنایی با بکار گیری رسانه های آموزشی یکی از نیازهای آموزشی مهم معلمان می باشد و معلمین سومین اولویت را به آشنایی با بکار گیری رسانه های آموزشی داده اند
4 - از نظر معلمان میزان آشنایی با روشهای تدریس یکی از نیازهای آموزشی مهم معلمان می باشد و معلمین چهارمین اولویت را به آشنایی با طرح درس داده اند و در بین روشهای تدریس به ترتیب اولوین را به روش تدریس پروژه، گردش علمی، نمایشی، آزمایشی، حل مساله و سخنرانی داده اند
لازم به ذکر است که بین نظرات معلمان بر حسب میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، سن ، سابقه تدریس، ناحیه در مورد نیازهای آموزشی بین نظرات معلمان و رشته تحصیلی ، سابقه تدریس ناحیه تفاوت معنادار وجود دارد اما در سایر موارد تفاوت وجود ندارد
در پایان با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاداتی در دو بخش اجرایی و پژوهشی ارائه گردیده است.
(42)c
روش معلمین