تعداد صفحات : 61 صفحه -
قالب بندی : word
مقدمه :
امروزه صنعت خودروسازی پس از نفت فراگیرترین و مؤثرترین صنعت کشور به شمار می آید این صنعت نه تنها در ایران بلکه در بیشتر کشورهای جهان از جایگاه ممتاز و قابل قبولی برخوردار است صنعت خودروسازی اصولاً با برخورداری از دو واقعیت غیر قابل انکار، یکی نیاز تمامی جوامع بشری با هر فرهنگ و آداب و رسوم و متعلق به هر سرزمین و دیار، و دیگری میزان اشتغالزایی آن به جهت گستردگی رشته مختلف صنعتی مرتبط با این محصول و الزام در بهره گیری از امکانات تولیدی هزاران کارگاه کوچک و بزرگ که در بخشهای گوناگون صنعتی مانند صنایع فلزی، شیمیایی، سلولزی، الکتریک- الکترونیک، نساجی، شیشه، لاستیک و غیره فعال بوده و در حقیقت هر گروه به سهم خود مسئولیت تأمین مواد اولیه مورد نیاز، ساخت قطعات، تست و تضمین کیفیت و یا حتی حمل و نقل و تحویل حدود 9 تا 27 هزار قطعه لازم برای ساخت یک خودرو را به عهده دارند تردیدی باقی نمی گذارد که صنعت خودرو به حق محرکه صنعتی اقتصاد هر کشور است و اگر خدمات پس از فروش، تعمیرگاههای مجاز و آزاد و بخصوص نقش خودروهای تجاری را به آنها اضافه کنیم اهمیت اقتصادی و اجتماعی موضوع فراتر نیز خواهد رفت. در کشور ما نیز پیشرفت های شایان ذکری در زمینه خودروسازی انجام گرفته البته نباید از این موضوع نیز چشم پوشی کرد که کشورهایی مانند کره نیز تقریباً همزمان با کشور ما به صحنه پر پیچ و خم بازار جهانی خورد پا گذاشتند اما پیشرفت و جایگاه کشورهای فوق در بازار جهانی هم اکنون قابل مقایسه با صنعت خودروی ایران نمی باشد البته نباید از این موضوع نیز چشم پوشی کرد که خودروساز داخلی ایران خودرو هم اکنون جزء200 شرکت بزرگ خودروسازی دنیا می باشد آمارها نشان می دهد که 80% استفاده کنندگان خودرو که تعداد کل تولید در دنیا در حدود 60 میلیون دستگاه می باشد درکشورهای جهان اول قرار دارند و تنها 20% از تولید جهانی توسط کشورهای جهان سوم مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به این آمار می توان ایران را یکی از بزرگان صبنعت خودرو در کشورهای در حال توسعه دانست.
(1-1-2)موقعیت شرکت :
شرکت پارس خودرو در کیلومتر 16 جاده مخصوص کرج- تهران قرار دارد. از نظر عرضی شرکت پارس خودرو از جاده مخصوص شروع شده و تا جاده فتح ادامه می یابد. ساختمان مدیریت شرکت در قسمت شمالی شرکت قرار دارد و ساختمان به شکل آرم شرکت می باشد. هم اکنون در شرکت پارس خودرو 4 سالن سلف سرویس وجود داردکه هم اکنون جوابگوی کارکنان شرکت می باشد اما در سالنهای آینده با توجه به افزایش تعداد کارکنان شرکت نیاز به ساخت ساختمانهای سلف جدید محسوس می باشد.
در قسمت شمال شرقی شرکت ساختمان ایمنی و بهداشت می باشد که دارای دو آمبولانس و تجهیزات نسبتاً مطلوبی است و حتی وسایل دندانپزشکی نیز در بهداری موجود می باشدک معمولاً حوادثی در سالنهای مختلف به وقوع می پیونددکه توسط بهداری معالجات اولیه انجام می شود. در قسمت جنوبی ساختمان بهداری ساختمان بهداری ساختمان آموزش و کتابخانه قرار دارد و به ترتیب به سمت جنوب شرکت سالن کنترل کیفیت، کتابخانه مهندسی، انبار قطعات یدکی، سالن تولید بدنه خودروهای پراید، پی کی، سرانزا و رونیز قرار دارد.
در سمت راست مجموعه هایی که بیان شد انبار خودروهای تولیدی قرار دارد و در قسمت آخر هم پارکینگ شرکت قرار دارد.
در قسمت شمالی شرکت قسمت مدیریت قرار دارد درکنار ساختمان مدیریت ساختمان امور اداری دایر گردیده یکی از ساختمانهای سلف سرویس نیز در این مکان ساخته شده از این قسمت نیز وقتی به سمت جنوب شرکت پیشروی می کنیم به ساختمانهای مونتاژ خودروهای دو دیفرانسیل و بعد از آن به سالن مونتاژ خودروهای تک دیفرانسیل می رسیم بعد از این سالنها به یک سوله بزرگ در حال ساخت می رسیم که در آینده کار تولید خودروی L90 در این سالن انجام می گیرد و جنوبی ترین قسمت به انبار ضایعات بر می خوریم.
در قسمت شمالغربی شرکت ورودی اصلی قرار دارد ک ساختمان با نمای سبز رنگ می باشد. در این قسمت وقتی به سمت جنوب پیش می رویم انبار خودروهای تولیدی قرار دارد بعد از این قسمت نوبت به ساختمان حراست و آتش نشانی می رسد که در یک ساختمان ابقا شده اند، بعد از آن سالن رنگ شرکت می باشد و در قسمت غربی سالن رنگ نیز نیروگاه قرار دارد.
(1-1-3)تاریخچه شرکت :
در سال 1335 در خیابان اکباتان تهران به منظور انجام فعالیتهای بازرگانی و عمدتاً در رابطه با واردات و فروش اتومبیلهای جیپ و بلیزر قطعات یدکی آنها شرکتی به نام شرکت جیپ تأسیس شد.
در سال 1338 با احداث کارخانه ای در جاده مخصوص کرج، تهران (محل کنونی شرکت پارس خودرو مونتاژ انواع اتومبیلهای جیپ را در ایران آغاز کردند و در سال 1345 اقدام به احداث سالنهای پرس و ساخت قطعات و توسعه عملیات نمودند از سال 1346 تولید اتومبیلهای آریا شاهین (رامبلر) به محصولات قبلی اضافه گردید. در تاریخ 4/2/1352 شرکت موتور جک (سهامی) خاص از طریق انتقال دارائیها و تعهدات شرکت جیپ و در تاریخ 8/2/1352 طبق مصوبه مجمع عمومی فوق العاده نام شرکت به جنرال موتورز ایران (سهامی خاص) تغییر یافت. براساس موافقت نامه مورخ 30/8/59 سازمان صنایع ملی ایران به شرکت خودرو سازی ایران (سهامی خاص ) تغییر یافت.
نهایتاً به استناد موافقت نامه 13/10/59 نام آن به شرکت پارس خودرو (سهامی خاص) تغییر نمود و سپس در سال 1371 طبق مصوبه مجمع عمومی (صاحبان سهام) و در راستای سیاستهای دولت جمهوری اسلامی ایران وضعیت سهام شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت.
از تاریخ فوق تا به حال شرکت پارس خودرو تحولات گوناگونی را به خود دیده و هر روز نسبت به روز قبل پیشرفتهایی را حس نموده شرکت پارس خودرو یک شرکت مونتاژ کننده موفق می باشد از آن جهت که علاوه بر تولید ارزان قیمت ترین خودروهای ایران مانند PK به مونتاژ لوکس ترین خودروها مانند نیسان ماکسیما نیز همت گمارده است تا بتواند نیاز بازار را در همه زمینه ها بر طرف گرداند البته نا گفته نماند شرکت پارس خودرو به صادرات خودروهایی مانند پراید 141 و New pk نیز دست زده است که این به نوبه خود موفقیت بزرگی می باشد.
دانلود کاراموزی شرکت پارس خودرو