موضوع ارتباطات و وسائل ارتباط جمعی در گذر از پایان دو هزاره میلادی به جایی رسیده که با بسیاری از پدیده ها و امور دیگر حیات ما مرتبط شده و بر آنها تأثیر گذارده است. امروزه رسانه هایی مانند تلویزیون، رادیو، ماهواره، روزنامه ها، مجلات، رایانه و اینترنت باعث شده است که نوع ارتباطات بیشتری متفاوت از گذشته شده و نوع نگاه انسان به ارتباطات نسبت به گذشته نگاه دیگری باشد. این رسانه ها باعث شده است تا انسانها راحت تر و بهتر بتوانند باهم ارتباط برقرار نمایند و در نتیجه به یکدیگر نزدیک تر شوند. این نزدیکی بین انسانها که همان بحث «دهکده جهانی» می باشد، باعث شده است که افراد از لحاظ فرهنگی به یکدیگر نزدیکتر شده و بتوانند بر یکدیگر تأثیر گذاشته و تعامل داشته باشند. تلویزیون، روزنامه ها و اینترنت به طور روزافزون فرهنگ یکپارچگی را تبلیغ می کند و زبان به عنوان عامل اصلی انتقال فرهنگ بیش از بقیه موارد تحت تأثیر این پدیده های جهانی قرار دارد. حتی وجود این رسانه ها در خانه ها و در میان کودکان و نوجوانان باعث شده است که نقش پدر و مادر که به عنوان مهمترین عوامل تأثیر گذار بر فرهنگ و زبان کودک هستند کم رنگ شده و معلمان نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار بر فرهنگ و زبان کودکان و نوجوانان آن نقش تأثیر گذار خود را نسبت به گذشته از دست بدهند. به همین دلیل، بسیاری از موضوع های مرتبط با مباحث ارتباطات، مورد توجه اندیشمندان رشته های مختلف علوم قرار گرفته و جزو مباحث بین رشته ای این علم کم سابقه، اما با اهمیت، محسوب می شوند.
امروزه بحث تأثیر رسانه ها و بویژه تلویزیون بر کودکان و نوجوانان در علوم متفاوتی مانند علوم اجتماعی، روان شناسی، زبان شناسی و جز اینها مورد بررسی قرار می گیرد و هر یک، از دیدگاه های مورد نظر خود به بحث درباره این موضوع مهم می پردازند. مباحثی مانند کودک، تلویزیون و خشونت، اثرات رفتاری تلویزیون بر کودکان و نوجوانان، تحلیل محتوای آگاهیهای تجاری تلویزیونی و تأثیر آن بر کودکان و نوجوانان، اثرات تلویزیون بر رشد کودکان، کودکان و تأثیرات زیان بار رسانه ها، تلویزیون و ترس کودکان و نقش تلویزیون در شکل گیری مفاهیم مذهبی و اخلاقی کودکان موضوعات متفاوتی هستند که در حیطه علوم جامعه شناسی و روان شناسی مورد بررسی قرار گرفته اند و نتایج متفاوتی نیز به دست داده اند.
مقدمه1
فصل اول: زبان آموزی 4
1- زبان آموزی 5
2- نظریه های زبان آموزی 6
الف- نظریه شناخت گرایی6
ب- نظریه شرطی شدگی رفتار زبانی 7
ج- نظریه ذاتی، ذهنی بودن زبان11
د) ویگوتسکی و ارتباط اجتماعی 13
3- مهارتهای گفتاری 16
4- مراحل رشد گفتاری17
الف- مرحله اول: پیش زبانی17
ب- مرحله دوم: گفتار تکواژه ای18
ج- مرحله سوم: گفتار دو واژه ای یا تلگرافی 19
هـ- مرحله چهارم: گفتار پیشرفتی20
و- مرحله پنجم: تلفظ صحیح صداها 20
5 - گفتار ثابت21
6- مهارت شنیداری 22
فصل دوم: تلویزیون و رشد مهارتهای گفتاری 25
1- هدف پژوهش26
2- تاریخچه تلویزیون 27
3- تلویزیون و کودک28
4- تلویزیون و اجتماع32
5- تلویزیون و برنامه های آن34
الف- برنامه های کودک و نوجوان 36
ب- مجموعه های تلویزیونی 38
ج- تبلیغات بازرگانی40
6- متغیرهای محتوای تلویزیون42
7- شیوه های نظری44
الف- نظریه کشت44
ب- نظریه فراگیری اجتماعی45
ج- نظریه پالایش45
د- نظریه یادگیری اجتماعی46
هـ- نظریه عدم بازداری47
و- نظریه توجیه48
8- روش اندازه گیری 48
مشاهده50
9- روش تحقیق53
فصل سوم: تأثیر تلویزیون بر مهارتهای گفتاری و برخی نتایج نظری و کاربردی آن 59
1- واژگان59
2- ساختهای دستوری64
الف- گروه اسمی69
ب- گروه صفتی71
ج- گروه قیدی73
د- گروه حرف اضافه ای75
هـ- گروه فعلی77
و- ساختار جملات81
3- گسترش زبان معیار 78
الف- لهجه78
ب- گونه زبانی گسترش یافته و محدود 92
4- گسترش اصطلاحات و تکیه کلام ها96
5- خطاهای گفتار99
فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادات102
پیوست108
1- گروه یک: گروهی که مدت زمان کمتری تلویزیون تماشا کرده اند 109
(زمان در این گروه (1-) است)
الف- دختران109
ب- پسران115
2- گروه دو: گروهی که مدت زمان بیشتری تلویزیون تماشا کرده اند119
(زمان در این گروه (4+) است)
الف- دختران 119
ب- پسران128
کتابنامه135
شامل 140 صفحه فایل word
دانلود تحقیق تاثیر تلویزیون بر مهارتهای گفتاری کودکان و نوجوانان