تعیین نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح با استفاده از الگوریتم انبوه ذرات PSO)
به صورت ورد ودر 102صفحه
امروزه با افزایش تعداد وسایل نقلیه،تقاطع¬های همسطح دچار مشکلات بسیاری هستند.راهکارهای متفاوتی برای رفع این مشکل وجود دارد که در حال حاضر تبدیل تقاطع همسطح به تقاطع غیرهمسطح بسیار مورد توجه مهندسین قرار گرفته است.اما مدلی که با در نظر گرفتن عوامل مختلف تقاطع غیرهمسطح بهینه را تعیین کند،وجود ندارد و نیاز به چنین مدلی کاملاً احساس می¬گردد.دراین تحقیق سعی شده است تا مدلی برای انتخاب نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح با در نظر گرفتن عوامل مؤثر ارائه گردد. .تقاطع¬های مورد بررسی در این تحقیق، تقاطع¬های جهتی، شبدری کامل، نیمه شبدری، تک¬نقطه¬ای و لوزی می¬باشند که با استفاده از نرم¬افزار AIMSUN شبیه¬سازی می-شوند.پارامترهای درنظر گرفته شده برای هر کدام از تقاطع¬ها، میزان تولید آلاینده¬های هوا، میزان مصرف سوخت و زمان سفر می¬باشند. مقدار پارامترهای ذکر شده از خروجی¬های نرم¬افزار AIMSUN به دست می¬آیند و سپس تمامی آنها به هزینه تبدیل می¬گردند. سپس با استفاده از الگوریتم انبوه ذرات ( PSO) ادامه¬ی پژوهش انجام می¬گیرد که این الگوریتم برای احجام ترافیکی 1000 ، 3500 و 6500 وسیله نقلیه در ساعت،به ترتیب تقاطع¬های غیرهمسطح جهتی ،لوزی و تک¬نقطه¬ای را به عنوان تقاطع غیرهمسطح بهینه ارائه نموده است.
تعیین نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح با استفاده از الگوریتم انبوه ذرات (PSO)