چکیده
نظارت بر محیط، بدون واسطه انسان یکی از نیازهای بشر امروز است. با اینکه بیش از چند دهه از معرفی روشهای نظارت اتوماتیک نمیگذرد ولی امروزه کاربرد بسیار زیادی پیدا کردهاند. یکی ازمهمترین کاربردهای آن نظارت ترافیک میباشد. در سیستم های نظارت ترافیکی از سنسورها و ابزار های مختلفی استفاده میشود. استفاده از دوربین های ویدئویی، روشی است که میتوان به کمک آن اطلاعات ترافیکی مورد نیاز را از تصاویر استخراج کرد.
جهت پردازش تصاویر ویدئویی برای تشخیص و ردیابی خودروها و در نهایت نظارت اتوماتیک در ترافیک روش هایی ارائه شده است که هرکدام با توجه به کارایی مورد نظر، از الگوریتم های مختلف بینایی ماشین استفاده می کنند. برخی از این روش ها ردیابی بر اساس مدلهای سهبعدی و برخی دیگر بر اساس ردیابی نواحی متحرک در تصویر یا نقاط مشخصه هستند.
در این پایان نامه روشی جدید جهت استخراج پارامترهای حرکتی و ترافیکی با استفاده از تشخیص و ردیابی خودروهای متحرک ارائه شده است. روش پیشنهادی بر اساس ردیابی حباب بوده و به منظور ردیابی هرچه دقیقتر خودروها از بافت نگارهای عرضی (در هر فریم) و طولی (درچند فریم متوالی) فراوانی مشخصات لبه های استخراج شده خودروها در نوارهای مشخص شده و همچنین اثردهی اطلات رنگ، رشد پیکسلی،سرعت و تخمین مکانی خودروها استفاده شده است. درمرحله نخست، با استفاده از تصاویر از پیش ضبط شده ازمکانهای مورد نظر کالیبراسیون انجام میشود. هدف ازم انجام کالیبراسیون در این روش بدست آوردن نسبت هرپیکسل به اندازه واقعی آن بر حسب متر در تمام نقاط تصویر میباشد، که به کمک روش تقریبی تخمین زده میشود. در مرحله بعدی تخمین پس زمینه برای جداسازی خوردروهای متحرک از تصویر و در نهایت استخراج حبابها 1 که هرکدام نمایانگر یک خودرو متحرک میباشد انجام میشود. جهت ردیابی حباب ها در تصویر جاری از یک تعداد مشخصههایی از قبیل مختصات مکانی، m تعداد حباب های ردیابی شده و n که درآن n در m ماتریس ابعاد، رنگ، سرعت، مکان تخمینی در تصویر بعدی، ابعاد تخمینی در فریم بعدی و ... میباشد که به هر حباب ردیابی شده نسبت داده میشود. این ماتریس در هر فریم با استفاده از مشخصات استخراج شده حبابها به روز میشود به طوری که صحت این ردیابی با مطابقت دادن همه مشخصههای فعلی و تخمین زده شده تایید می- گردد. جهت ردیابی دقیق تر خودروهایی که به دلیل وجود سایهها و مسأله اختفاء به درستی ردیابی نشده اند از فصل مشترک اطلاعات لبه در حباب های ردیابی شده با نواری از تصویر که درمکانی خاص در نظر گرفته شده است یک نمودار بافت نگار تشکیل داده و با بررسی آن در هر تصویر میتوان ردیابی اشتباه دو خودرو که به طور عرضی به هم چسبیدگی دارند و همچنین با بررسی آن در چند تصویر متوالی میتوان ردیابی اشتباه دوخودرو که به طور طولی به هم چسبیدگی دارند را با تقریب خوبی تشخی ص داد .پس از تشخیص و ردیابی خودروها، استخراج پارمترهای حرکتی و ترافیکی از قبیل تراکم، سرعت متوسط، تعداد خودروها و ... انجام میشود
فهرست مطالب این پایان نامه عبارتند از :
چکیده.
فصل 1- مقدمه
-1-1 پیشگفتار
فصل 2- انواع سنسور های مورد استفاده در سیستم های مدیریت ترافیک
-1-2 مقدمه
-2-2 سنسورهای دفنی
-1-2 لوله های بادی
-2-2 آشکار سازهای حلقه القایی
-3-2 سنسورهای پیزوالکتریک
-4-2 سنسورهای مغناطیسی
-5-2 توزین در حرکت
-6-2 صفحه خمشی
-7-2 سلول بار
-8-2 سنسورهای غیر دفنی
-9-2 پردازنده تصاویر ویدیویی
-10-2 سنسورهای مادون قرمز
-11-2 سنسورهای آلتراسونیک
فصل 3- مروری بر روشهای استخراج پارامترهای ترافیکی بااستفاده از پردازش ویدئویی
-1-3 مقدمه
-2-3 روش های موجود در تشخیص اشیاء
-1-2 تشخیص از روی مدل هندسی آن
-2-2 روش ردیابی لبه برای تشخیص شی
-3-2 روش مبتنی بر عمق تصویر، به کمک چند تصویر از شی
-4-2 استفاده از الگوریتم های شبکه های عصبی
-5-2 تشخیص شی از روی حرکت آن
-3-3 ردیابی حباب
-4-3 ردیابی پیرامون فعال
-5-3 ردیابی بر اساس مدل سه بعدی
-6-3 ردیابی میدان تصادفی مارکوف
-7-3 ردیابی بر اساس مشخصه
-8-3 ردیابی بر اساس شار نوری
فصل 4- فصل چهارم: الگوریتم پیشنهادی برای ردیابی حباب
-1-4 مقدمه
-2-4 کلیات الگوریتم:
-3-4 پایگاه داده تصاویر ویدئویی
-4-4 بدست آوردن تصویر پس زمینه
-5-4 بدست آوردن تصویر پییش زمینه
-6-4 استفاده از عملگرهای شکل شناسی
-7-4 پردازش حباب ها
-1-7 برچسب گذاری اولیه حباب ها
-2-7 استخراج مشخصات مربوط به هریک از حباب ها
-3-7 جداسازی حباب ها براساس مشخصات آنها
-8-4 کالیبراسیون
-9-4 ردیابی حباب ها
-10-4 استخراج پارامترهای حرکتی و ترافیکی
-11-4 الگوریتم های شمارش
-1 روش هایی که وابستگی به ردیابی ندارند
-2 روش هایی که بر اساس ردیابی عمل می کنند
-12-4 الگوریتم پیشنهادی
-1 استخراج نمودارهای بافت نگار
-2 بدست آوردن اطلاعات بافت نگار در طول زمان
-3 اطلاعات موجود در نمودارهای دو بعدی و سه بعدی به دست آمده
-4 شمارش خودروها با استفاده از نمودار سطح زیرمنحنی بافت نگارها در طول زمان
-5 شمارش خودروها با استفاده از نمودار سه بعدی بافت نگارها در طول زمان
-6 شمارش خودرو ها با استفاده از کانتور بافت نگارها در طول زمان -4
-7 شمارش خودروها با استفاده از اطلاعات دوبعدی اصلاح شده توسط اعمال قوانین شکل شناسی
-8 جمعبندی الگوریتم پیشنهادی
-13-4 نتایج آزمایشات
-1 شمارش بدون استفاده از ردیابی حباب ها
-2 شمارش با استفاده از ردیابی حباب ها
-3 شمارش با استفاده از اطلاعات دوبعدی بدست آمده از ردیابی حباب ها
-4 شمارش با استفاده از اطلاعات دوبعدی اصلاح شده توسط اعمال قوانین شکل شناسی
جمعبندی و پیشنهادات
فهرست مراجع
تعداد صفحات پایان نامه: 143
فرمت پایان نامه: ورد و قابل ویرایش
دانلود پایان نامه تشخیص خودرو و استخراج پارامترهای حرکتی آن در تصاویر ویدئویی بزرگراهها