نوع فایل: word
قابل ویرایش 95 صفحه
چکیده:
استفاده از محیط مجازی کاربرد های واقعی و توان واقعی بالقوه فوق العاده ای دارد به طوری که کاربران می توانند مدل شبیه زندگی را تجربه کنند یا در محیطی امن قدم بزنند و در عین حال بر روی آن محیط کنترل داشته باشند.
واقعیت مجازی،یک محیط سه بعدی شبیه سازی شده است که کاربر میتواند به گونه ای با آن ارتباط برقرار کند که گویی یک محیط فیزیکی است. کاربر،محیط را در صفحه های نمایشی می بیند که احتمالا بر روی یک جفت عینک های ویژه سوار شده است.
وسایل ورودی خاص ،همچون دستکش هایا لباسهای مجهز به سنسورهای حرکت یاب،عملیات کاربر را تشخیص می دهد.
در این پایان نامه بکار گیری واقعیت مجازی در آموزش مورد بررسی قرار گرفته که شامل به کارگیری واقعیت مجازی در آموزش سربازان و هم چنین به عنوان ابزار آموزشی برای خلبانان، رانندگان، معدنکاران و به کارگیری آن در تحصیل و کلاس مجازی و در آموزش پزشکی و گرافیک وانیمیشن کامپیوتری است.
بنا براین نتیجه می شود که واقعیت مجازی می تواند هزینه های بالای آموزش با استفاده از تجهیزات آموزشی که ناشی ازکمبود در تعدادوقیمت گران آنها می باشد راکاهش دهد و با خلق یک محیط واقعی برای آموزش، کارایی سیستم های آموزشی و روند یادگیری را بهبود بخشد.
مقدمه:
1ـ واقعیت مجازی یک محیط سه بعدی شبیه سازی شده است که کاربر می تواند به گونه ای با آن کار کند که گویی یک محیط فیزیکی است.
2ـ واقعیت مجازی، تولید نرم افزاری ـ رایانه ای از یک پنداره یا محیط است که برای حواس (بیشتر بصری) معادل واقعیت، وانمود گردد و به فضای سه بعدی که توسط کامپیوتر ایجاد می شود، اطلاق می گردد.
در حقیقت مجازی استفاده از فناوری پیشرفته از جمله کامپیوتر و لوازم جانبی آن و ابزارهای چند رسانه ای مختلف برای ایجاد یک محیط مجازی شبیه سازی شده است.
در این محیط کاربر اشیاء، حوادث و رخدادهای مجازی قابل مقایسه با دنیای واقعی را با استفاده از مبدلهای طراحی شده و حسگرهای خاص به طور تعاملی در دست می گیرد و تصاویر نمایشی و حرکتی را مشاهده می کند طوری که فرد گمان کند در محیط واقعی قرار گرفته است
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول:تعریف واقعیت مجازی و کاربردها
1ـ1ـ تعریف واقعیت مجازی
1ـ2ـ تاریخچه واقعیت مجازی
1_3_1_ واژگان
1_3_2_خصوصیات VRشناور
1_3_3_محیط های مجازی مشترک
1_3_4_VRغیرشناور
1ـ4ـ VRML
1ـ5ـ فن آوری های مربوط به VR
1ـ6ـ کاربردها
فصل دوم:انواع کارهای انجام شده در زمینه آموزش
2ـ1ـ شبیه سازی برای سربازان
2ـ2ـ شبیه سازی برای خلبانان
2ـ3ـ جسم ها و ذهن های مجازی(آموزش در پزشکی)..
2ـ4ـ VR در کلاس(شبیه سازی برای آموزش در کلاس)..
2ـ5ـ شبیه سازی برای آموزش دانشجویان_دانش آموزان_بیماران
2ـ6ـ تورهای مجازی
2ـ7ـ ارزیابی VR آموزشی
فصل سوم:ترجمه ی دو مقاله تخصصی در زمینه ی به کارگیری واقعیت مجازی در آموزش
3ـ1ـ سیستم آموزش شبیه سازی تجهیزات بر مبنای واقعیت مجازی
3ـ2ـ تدوین یک سیستم آموزش طب سوزنی و استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی
پیشنهاد
مراجع
فهرست شکل ها:
شکل1:SENSORAMA
شکل2:نمایشگر روی سر
شکل3:نمای داخلی دستکش داده ها
شکل4: دستکش داده ها
شکل5:VRدر بیوشیمی
شکل6: VRدر پزشکی
شکل7:CAVE
شکل8:HMD
شکل9:BOOM
شکل10:سیستم CAVE
شکل11: نمای بیرونی دستکش داده ها
شکل12:حرکت دادن فرمان اتومبیل
شکل14:پرداخت راه پله
شکل15:دنیای مجازی واقعی و انتزاعی
شکل16:شبیه سازی برای سربازان
شکل17: شبیه ساز پرواز
شکل18:شبیه ساز آموزشی
شکل19:VRدر جراحی
فهرست جدول ها
جدول 1
جدول 2
منابع ومأخذ:
{1}F.shirota,acu-points quick cure ,kodansha
Shphia books (2002)in Japanese
{2}H.MORI,INITATION OF ACUPUNCTURE,IDO-NO-NIPPON
,PP,8-14,(1971)(IN JAPANESE)
{3}MEIJI UNIVERSITY OF ORIENTAL MEDICINE,
HTTP://WWW.MEIJI-U.AC.JP/
{4}I.SUGIYYAIMA,MANUAL OF ACUPUNCTURE.GENSOSHA,INC.
13-21(2003)(IN JAPANESE)
{5}LAIN-YI CHEN,HIDETOSHI ATSUMI AND HIDEO FUJIMOTO,
A COMPUTER TRANING SYSTEM FOR ACUPUNCTURE WIDTH
FORCE FEED BACK ,PROCEEDINGS OF THE FIRST INTERNATIONAL
CONFERENCE ON COMPLEX MEDICAL ENGINEERING,
245-248(2005)
{1}YANG SI,LI XIAONIN,AND XIE HUI,"UAV SERVICING AND TRANING SYSTEM BASED ON VR AND HLA",IN PROCEEDINGS OFF ICEMI 2007,2007,PP.341-345.
{2}WANG CHENG ZHOU JUN-QING,TECNOLOGY OF VISUAL
SIMULATION MODEL BASED ON CREATOR.HAU ZHONG SCIENCE AND
TECNOLOGY UNIVERSITY PRESS,WUHAN,2005
{3}GONG ZUO-RONG,PROGRAM OF VEGA.DEFENSE INDUSTRYES
PRESS ,BEGING,2002
{4}LIANXING JIA ,SHIGANGS HAN LIN WANG.HUA LIU,"DEVELOPMENT AND REALIZATION OF A STREET DRIVING SIMULATOR FOR VI RTUAL TOUR",IN PROCEEDINGS OF ANSS 07,2007,PP.1-4
{5}SHINENG CHEN ,LEMEI XU,HUILI,"RECEARCH ON 3D
MODELING IN SCENE SIMULATION BEASED ON CREATOR AND
3DSMAX",IN PROCEEDINGS OF ICMA05 ,2005,PP.1736-1740.
{6}GREWIN DE HANN,MICHAL KOUTEK,FRIST H.POST,"FLEXIBLE
ABSTRACTION LAYERS FOR VR APPLICTION DEVELOPMENT",IEEE
VIRTOAL REALITY CONFERENCE,2007,PP.239-242.
{7} http://www.ieeexplore.ieee.org
{8} http://www-vrl.umich.edu/intro
{9} http://www.scienceclarified.com
{10} http://design.osu./edu/clarson/history/lesson17.html
پروژه بکارگیری واقعیت مجازی در آموزش. doc