ارتباط نوشتاری
üیادداشتها و نامههای اداری (متداولترین شکل ارتباط در سازمانها)
ü گزارشات( مثلا: گزارش پیشرفت یا نتیجه یک پروژه)
üدستورالعملها(مثلا: دستورالعملهای سیاست، که کارکنان را با قوانین و مقررات سازمانی آشنا میکنند.)
üفرمها(مثلا :فرم ارزیابی عملکرد کارکنان)
üو...
ü
§منبع میتواند عمدا اطلاعات را با فرض اینکه گیرنده برای فهمیدن پیام نیازی به آن ندارد، حذف یا تصفیه کند.(حذف اطلاعات ممکن است پیام را بی معنی کند یا باعث تفسیر اشتباه پیام شود.)
§برای پرهیز از تصفیه اطلاعات، برقرار کننده ارتباط باید بداند چرا این اتفاق رخ میدهد؟
§فرستنده باید بدقت بداند که چه پیامی باید اضافه بر نیاز گیرنده باشد و مطمئن شود که گیرنده اطلاعات را به شکلی مناسب بکار خواهد برد.
§فقدان بازخورد باعث دو مشکل میشود:
1-1ممکن است لازم باشد منبع پیامی دیگر را که مرتبط با پیام اول است، برای گیرنده ارسال کند.
2-1 ممکن است اگر بازخوردی دریافت نشود، منبع پیام دوم را نفرستد و یا مجبور شود دوباره اصل پیام را ارسال کند.
2- ممکن است گیرنده بر روی پیامی اقدام کند که ممیزی و تایید نشده است.
§
به علت تغییر در تکنولوژی ، نحوه برقراری ارتباطات دستخوش تغییراتی شده است. مثلا:
•سیستم های یکپارچه دانشگاهی
•سیستم کنفرانس از راه دور
•سیستم اطلاعات منابع انسانی
•و...
•
•
§
دانلود پاورپوینت ارتباطات و پرورش اطلاعات- 32 اسلاید