لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 21
فهرست عناوین
مقدمه..........................................................3
کلاچ ........................................3
انواع کلاچ ................................4
حذف ارتعاش میل لنگ.......................................5
معایب سیستم کلاچ..........................6
1- لرزش اتومبیل هنگام رها کردن کلاچ...................................6
2- بکسواد کلاچ..........................................7
کلاچ اصطکاکی.......................................8
عملگر الکترونیکی........................................10
عملگر نیوماتیک ( خلاء ).......................11
کلاچ هیدرولیک....................................12
کوپلینگ هیدرولیک...........................13
مبدل گشتاور......................................15
اجزای کلاچهای تک صفحهای با فنر دیافراگمی .................18
عملکرد کلاچ در حالت آزاد بودن پدال .......................19
عملکرد کلاچ در حالت کلاچ کردن .............................19
وضعیت کلاچ در حالت نیم کلاچ .......................21
نتیجهگیری.........................................21
منبع....................................23
/
مقدمه
در صنعت خودرو در بخش انتقال قدرت، سیستم کلاچ به عنوان یکی از کلیدیترین مجموعهها مطرح است و عملکرد صحیح آن، تاثیر مستقیم در کارکرد خودرو و از جمله بخش تولیدکننده قدرت (موتور) و بخش انتقال نیروی محرکه (جعبه دنده، میله گاردان، دیفرانسیل، پلوسها و...) دارد و در صورت بروز اشکال در این سیستم ـ حتی به شکل جزئی ـ راندمان خودرو با مشکل مواجه میشود.
کلاچ
کلاچ یک وسیله انتقال نیرو به صورت قطع و وصل از موتور به جعبه دنده (گیربکس) است. با کلاچ کردن میتوان ارتباط بین موتور و جعبه دنده را برای مدت کوتاهی قطع و پس از رها کردن کلاچ، دوباره آن را برقرار کرد. قطع و وصل انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده میتواند به دلایل زیر انجام شود:
الف) روشن کردن موتور
ج) تعویض دنده هنگام حرکت و یا خلاص کردن دنده به منظور توقف خودرو و روشن نگه داشتن موتور:
د) خنثی سازی ضربهها:
در خودروهای مدرن امروزی، دستگاه کلاچ باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:
۱) امکان انتقال قدرت مطمئن را فراهم کند.
۲) حرکت بدون لرزش و بکسباد وسیله نقلیه را امکانپذیر کند.
۳) در مقابل تغییرات دور موتور، دوام کافی داشته باشد.
۴) حتیالامکان سبک باشد و به راحتی به کار بیفتد.
۵) در وسایل نقلیه سنگین، قادر به انتقال گشتاورهای زیاد بوده و دوام و استحکام کافی داشته باشد
انواع کلاچ
الف) کلاچهایی که با استفاده از نیروی عضلانی، قطع و وصل ارتباط را انجام میدهند. در موارد لزوم، برای صرف نیروی کمتر از وسایل کمکی هیدرولیکی یا هوایی نیز استفاده میکنند. این کلاچها در انواع زیر دستهبندی میشوند:
۱) کلاچهای یک صفحهای با فنرهای مارپیچی مانند کلاچ مینیبوس و اتوبوس
۲) کلاچهای یک صفحهای با فنر دیافراگمی مانند کلاچ خودروهای پراید، پیکان، پژو و زانتیا
۳) کلاچهای دوصفحهای با هر دو نوع فنر مانند کلاچ تراکتور
۴) کلاچهای چند صفحهای مانند کلاچ موتورسیکلت
ب) کلاچهایی که عمل قطع و وصل ارتباط را به طور خودکار انجام میدهند. از این گروه انواع کلاچهای زیر بیشتر به کار میروند:
۱) کلاچهای وزنهای
۲) کلاچهای هیدرودینامیکی
۳) کلاچهای الکترومغناطیسی
۴) کلاچهای ترکیبی که مجموعهای از انواع کلاچهای ذکر شدهاند.
گفتنی است در این دستهبندی، زمینه استفاده در صنایع خودروسازی موردنظر بوده است، در حالی که در صنایع ماشینسازی از انواع دیگر کلاچها که در آنها نیرو
به کمک چرخدنده، چنگک، فلانچ اتصال و میله انتقال مییابد، استفاده میشود.
حذف ارتعاش میل لنگ
به علت فاصله زمانی موجود بین ضربات قدرت منطقه میل لنگ گاهی در میل لنگ ارتعاش های
پیچشی شدید به وجود می اید اگر این ارتعاش ها به بدنه منتقل کننده نیرو منتقل شود صدای
شدیدی تولید شده و دنده نیز به زودی سائیده می شود برای جلوگیری از این وضع بعضی انواع طرح
مقاله درباره کلاج