خسارت معنوی ناشی از جرم در فقه و حقوق
هدف کلی حقوق، ایجاد نظم و استقرار عدالت است. باوجود آن که انسان دارای 2 بعد مادی و معنوی میباشد؛ اما حقوق مدنی صرفاً به بعد مادی میپردازد و با اهمیت دادن به این جنبه در پی دستیابی به اهداف بزرگی همچون حفظ نظم، استقرار عدالت و پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی و رفع خصومت است. بر این اساس است که قانونگذار بخش بزرگی از توجه خود را معطوف به بحث خسارتهای مادی نموده و از مسئله مهم خسارتهای معنوی غافل مانده و در قوانین مدنی به تعهدات مالی پرداخته است، درحالی که بحث مربوط به خسارتهای معنوی تنها در مسئولیت مدنی مورد بررسی قرار گرفته و در حقوق جزا به طور ناقص این مبحث مهم مورد توجه واقع شده است.
در نـظــام حـقــوقــی اســلام، مـصــالـح اجـتـمـاعی باید به شکلی تأمین شود که تحصیل کمالات نفسانی و ارتقای درجات معنوی را امکانپذیر سازد. در این راستا باید مـشـروعـیـت جـبران ضررهای معنوی از راههای مالی و غیرمالی اثبات گردد.
همانگونه که حقوق باید اموال منقول و غیرمنقول اشخاص را از تعرض و تجاوز حفظ نماید، ضرورت دارد قواعد الزامآوری پیشبینی شوند تا حیثیت، اعتبار و متعلقات غیرمادی افراد را از توهینها، تهمتها، دسیسهها و تعرضها حفظ نمایند.
انسان موجودی اجتماعی است و این اجـتـمـاعـی بـودن بـاعـث ایـجـاد حقوق و تکالیفی برای او در اجتماع و در تعامل با هـمـنـوعـانـش مـیشـود. تکالیف افراد در اجتماع را قانون مشخص میکند. حقوق افراد نیز از نظر قانون محترم شمرده شده اسـت. بنابراین در نتیجه اعمال مقررات قانونی؛ یعنی انجام تکالیف قانونی و شرعی افراد و حفظ حقوق فردی و شهروندی به رعایت نظم اجتماعی میرسیم.
نوع فایل: word
سایز:8.49 KB
تعداد صفحه:7
خسارت معنوی ناشی از جرم در فقه و حقوق