فرمت فایل :powerpoint تعداد صفحات ۹۸ صفحه
بخشی از اسلایدها:
ارزشیابی:
ارزشیابی عبارت است از فرایند کسب اطلاعات و کاربرد آن برای داوریهایی که به نوبه خود در تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرند . ( تن برینک 1974 )
گردآوری و استفاده از اطلاعات برای تصمیم گیری درباره برنامه آموزشی .(کرونباخ 1963)
سنجش شایستگی (پوفام 1975)
فرایند جمع آوری وتفسیر نظام دار شواهدی است که در نهایت به قضاوت ارزشی با چشم داشت به اقدامی معین بیانجامد . (بیبای به نقل از ولف )
فرایندی منظم برای تعیین وتشخیص میزان پیشرفت یادگیرندگان در رسیدن به هدفهای آموزشی .(گرون لاند 1971)
از نظرآموزشی فرایندی منظم برای تعیین میزان دستیابی به اهداف عینی آموزشی وسیله دانش آموزان است . (گرون لاند 1976)
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج حاصل با هدف های آموزشی از پیش تعیین شده ، به منظور تصمیم گیری درباره این که آیافعالیت های آموزشی معلم و کوشش های یادگیری دانش آموزان یا دانشجویان به نتایج مطلوب انجامیده اند و به چه میزانی . ( سیف 1375)
تعاریف:
اطلاعات : عبارت است از واقعیت هایی درباره اشخاص ، اشیاء ، منابع ، فرایندها ، برنامه ها و غیره است که با استفاده از آنها به داوری و تصمیم گیری می پردازند .
داوری : عبارت است از تفسیر وقایع و اطلاعات به منظور تشخیص موقعیت و شرایط فعلی و پیش بینی فعالیت های آینده .
تصمیم : انتخاب یک راه انجام کار از میان راه حل های موجود .
اندازه گیری:
فرایندی که تعیین می کند یک شخص یا یک شیی چه مقدار از یک ویژگی برخوردار است .(گی 1991)
اندازه گیری در برگیرنده قواعدی است برای نسبت دادن اعداد به اشیاء [ افراد] به گونه ای که صفاتی از آنها را به صورت کمیت نشان دهد . ( نانالی 1978 نقل از سیف )
اندازه گیری قواعدی است برای اختصاص دادن اعداد به اشیاء ، افراد یا رویدادها به منظور کمی ساختن خصیصه های آنها .هومن (1372 )
مراحل اندازه گیری:
تشخیص و تعریف خصیصه مورد نظر
تعیین رشته عملیات لازم برای آشکار سازی و قابل درک کردن خصیصه .
کمی سازی خصیصه مورد مطالعه به صورت واحدهای درجه یا مقدار .
پاورپوینت درباره ارزشیابی آموزشی