یکی از با ارزشترین دارایی های هر شرکت،نام و نشان تجاری آن می باشد.امروزه مفهوم نام تجاری،همه چیزهایی را که محصول یا خدمت ارائه می کند از جمله اینکه یک محصول چگونه احساس و فکر مصرف کنندگان را شکل می دهد را شامل می شود.نام تجاری تعهدی برای ارائه ارزش به مصرف کنندگان است.ارزش ویژه یک برند ناشی از ادراکی است که مصرف – کنندگان از آن برند دارند که این ادراک تحت تاثیر بسیاری از عوامل دستخوش تغییر قرار می گیرد. ارزش ویژه برند هر ساله توسط موسسات معتبر جهانی در مورد برندهای مختلف بین المللی اندازه گیری می شود اما در این میان این ارزش گذاری از دید مشتری از اهمیت بالایی برای شرکت ها برخوردار است،زیرا در نهایت موفقیت و ماندگاری آنها در گرو مشتریان آنان است.به همین دلیل ارزش ویژه برند از ارزش دارایی های فیزیکی به مراتب بیشتر بوده که این امر نشانگر اهمیت بالای آن است.ما نیز در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند از دیدگاه مصرف کننده با استفاده از مدل آکر که شامل تداعی برند،آگاهی از برند،وفاداری به برند و کیفیت درک شده می باشد و بر ارزش ویژه برند تاثیرگذار است،پرداخته ایم.نتایج نشان می دهد که متغیرهای ارزش ویژه برند شامل قیمت،خانواده،تبلیغات و ترفیع به صورت غیرمستقیم و با تأثیرگذاری بر ابعاد ارزش ویژه برند،بر ارزش ویژه برند مؤثر هستند.همچنین نتایج حاکی از آن است که تمامی ابعاد مدل آکر به طور مستقیم بر ارزش ویژه برند تاثیر می گذارند.
نویسنده/گان: دکتر وحیده علیپور،حمید رحمانی سریاست،محسن نیرومند
تعداد صفحات: 11
نوع مقاله: علمی – ترویجی
سال انتشار: 1394
مشخصات کنفرانس: سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در مدیریت و حسابداری – دانشگاه تهران
قیمت: 2500
قابل استفاده برای دانشجویان علاقمند به نگارش مقاله و پایان نامه در حوزه برند
بررسی نظری عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند از دیدگاه مصرف کننده