مقاله کامل بعد از پرداخت وجه
لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"
فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات: 23
تاریخچه تشکیل گروه خودروسازی سایپا
شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل (سیتروئن) به سال 1344 در زمینی با مساحت 240 هزار متر مربع در 15 کیلومتری غرب تهران در حاشیه جاده مخصوص کرج در زیربنایی به وسعت 20 هزار متر مربع و با سرمایه اولیه 160 میلیون ریال تأسیس گردید. این شرکت در اواخر سال 1345 با گسترش و احداث سالنهای تولید (سالن بدنه و رنگ فعلی سایپا)، تقاضای ثبت نام ژیان برای انواع اتومبیل های تولیدی (هر چند که بعدها این نام تنها به یک نوع از تولیدات شرکت تعلق گرفت) به همراه کلمه SAIPAC (سیپاک) فعالیت های
خود را افزایش داد.
این شرکت در آبان ماه سال 1347 و با تولید اولین محصولات خود با روش کاملاً دستی و بدون بهره گیری از تجهیزات و امکانات مدرن که شامل اتومبیل وانت با نام (آکا) و خودروی سواری با نام ژیان بود وارد مرحله جدیدی در حیات صنعتی خود گردید.
تولیدات شرکت سایپا از سال 1353 به بعد با توجه به نصب و راه اندازی ابزارهای بادی و مکانیزه شدن برخی از بخش های تولیدی، سیر صعودی پیدا نمود و بر تنوع محصولات شرکت نیز افزوده شد و بعنوان مثال میتوان به تولید اتومبیل های: مهاری، پیکاب در
مدلهای: معمولی، دولوکس، کار و تولید نوعی خودروی سبک با جنس بدنه فایبرگلاس اشاره نمود.
تغییر نام شرکت در اوایل سال 1354 با حذف کلمه سیتروئن از انتهای عبارت فرانسوی آن به "شرکت سهامی ایران تولید اتومبیل" به نام اختصاری سایپا مأخوذ از عبارت فرانسوی : Societe Annonyme Iraniene De Production Automobile میباشد.
در سال 1377 باتوجه به سیاسیت های جدید وزارت صنایع وقت (وزارت صنایع و معادن
فعلی) مبنی بر تمرکز در فعالیت های صنایع خودروسازی کشور به منظور استفاده بهینه از امکانات موجود، ایجاد رقابت، ارتقاء کیفیت و... سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران زمینه های ادغام مجموعه های خودروسازی را در قالب دو گروه بزرگ خودروسازی فراهم نمود. که تولید انواع خودروهای کلاس کوچک رنو 5، پراید و خودروی کلاس متوسط رو 21 و وانت نیسان از دیگر فعالیت های شرکت سایپا تا سال 1377 می باشد.
امروزه گروه بزرگ خوردوسازی سایپا با بیش از 40 شرکت وابسته و با تولید انواع خودروهای سواری کلاس کوچک مانند :رنو 5 و پراید، کلاس متوسط مانند: رنو 21
و
زانتیا، خودرهای دو دیفرانسیل مانند: نیسان پاترول، رونیز و نیسان پیکاب جدید، انواع خودروهای سنگین مانند کامیون و کامیونت های ولو، ایویکو، و بادسان و انواع مینی بوس ایویکو و مهسان، با دراختیار داشتن سهم قابل توجهی از بازار داخلی خودرو یکی از گروههای عمده و معتبر خودروسازی ایران میباشد. سایپا به منظور تبدیل شدن به یک خودروسازی بین المللی برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی را تعریف نموده که برخی از محورهای اصلی این برنامه ها به شرح ذیل می باشد.
1- تبدیل شدن به خودروساز بین المللی با تنوع تولید انواع خودرو.
مقاله در مورد تاریخچه سایپا