لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 6
پیامدها و دستاوردهای سیاسی ـ فرهنگی ـ اقتصادی دفاع مقدس
/
۱۶٫ رسوایی لیبرالها و منافقین
یکی از خطرهایی که به طور جدی، انقلاب اسلامی را تهدید میکرد، افتادن انقلاب به دام لیبرالها بود؛ چنان که امام( رحمت الله علیه ) میفرمایند: «من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی، همچون گذشته اعتراف میکنم که بعضی تصمیمات اول انقلاب، در سپردن پستها و امور مهم کشور به گروهی که عقیدهی خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشتهاند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن به راحتی از میان نمیرود… و الان هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و حرکت به سوی امریکای جهانخوار، قناعت نمیکنند… و ما هنوز چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروهها و لیبرالها میخوریم.»در این مسیر، میبینیم که یکی از برکتهای جنگ تحمیلی، سپردن نقش اصلی نظام در تصمیم گیریها به دست نیروهای انقلابی است و این جنگ تحمیلی است که لیبرالها و مرفهان بیدرد را رسوا میسازد؛ همان گونه که در صدر اسلام نیز رسوا ساخت.خداوند در قرآن کریم میفرماید: «و آنگاه که سورهای نازل شود که به خدای یگانه ایمان آورید و درکنار پیامبر جهاد کنید، ثروتمندان و مرفهان از تو اجازه میخواهند و میگویند، بگذار ما با نشستگان بمانیم. راضی شدهاند که با پیران وامانده باشند و بر قلبهایشان مهر زده شده تا (حقایق را) درک نکنند.»از دیگر برکات جنگ، بر ملا شدن چهرهی واقعی منافقین بود؛ به طوری که با کنار کشیدن گروههای سیاسی عمدتاً چپگرا از صحنههای نبرد، آن هم با دلایل و توجیهات بیاساس، مردم پی به ماهیت منحرف این گروهها بردند؛ همچنان که پیش از این و در صدر اسلام، چهرهی پلید منافقین داخلی، نظیر دار و دستهی «عبدالله ابن ابی» و یهودیان «بنی قریظه» مشخص گردیده بود.خداوند میفرماید: «آنچه در روز تلاقی دو گروه به شما رسید، به اذن خدا بود تا مؤمنان را معلوم کند و آنان را که نفاق ورزیدند نیز بشناساند. به آنها گفته شد بیایید و در راه خدا بجنگید و یا دفاع کنید؛ گفتند: اگر جنگ میدانستیم، از شما پیروی میکردیم. آنان امروز به کفر از ایمان نزدیکترند. با دهانهایشان چیزهایی میگویند که در قلبهایشان نیست و خدا به آن چه کتمان میکنند، آگاهتر است.»
۱۷٫ آزمون روشنفکری
جنگ، عرصهی امتحانی سخت را برای جریان روشنفکری ایران فراهم نمود، تا آیندگان با مرور بر کارنامهی برخورد جریان روشنفکری با دفاع مقدس، بیماری روشنفکری در ایران را دریابند و هرگز به دام آن گرفتار نشوند.مخاطب ما، روشنفکری که نخواهد در سنت روشنفکری خویش تجدید نظر نماید، نیست، بلکه مخاطب ما آیندگان هستند و نیز به اصطلاح روشنفکرانی که جرأت و ارادهی نقد دیدگاههای خویش را داشته باشند. روشنفکری در ایران هرگز اصیل و ریشهدار نبوده است. جریان روشنفکری در ایران همزاد غربزدگی بوده است؛ چرا که در بستر اندیشه و تفکر غرب تولد یافت. روشنفکری در ایران بیش از آنکه جریان اصیل و ریشهدار باشد، جریان مقلد به شمار میرود. روشنفکر؛ تقلیدکورکورانه، مردمگریزی و سنتستیزی را ویژگی ذاتی روشنفکری میداند. دردها، دغدغهها و آرزوهای روشنفکر نیز از جنس دیگر است. روشنفکر غربی از واقعیات به دور بوده و با توهمات خویش مأنوس میباشد. او هرگز در میان تودهی مردم راه پیدا نکرد و تودهی مردم نیز هرگز از روشنفکر بیمار پیروی ننمود. هر چند این واقعیت در انقلاب ظهور یافت، اما هشت سال دفاع مقدس، غبار هر گونه شک و تردید را در این باره بر طرف نمود. روشنفکر اگر در انقلاب حرف مردم را با شگفتی و ناباورانه به نفع خویش تفسیر میکرد، در جنگ به گوشهای خزید و مردمستیزی خویش را آشکار نمود.جنگ، تجلیگاه ارزشهای انقلاب بود و از همین رو به خوبی ثابت نمود که دردهای روشنفکر در انقلاب، دردهای دیگری بود و راه روشنفکر از راه مردم از همان ابتدا جدا بود. ای کاش دغدغهی روشنفکر، درد مردم بود، که در آن صورت میگفتیم در شناخت درد مردم دچار بیراهه شدهاند، اما چه کنیم که روشنفکر بیمار روش خود را بر دشمنی با دین، سنتها و اعتقادات مردم بنا نموده است. روشنفکر در هشت سال دفاع مقدس، نهتنها به زبان نیز مردم را همراهی و یاری نکرد، بلکه گاه زبان به ملامت و شکایت نیز میگشود؛ حتی آنان که دایم خود را دردمند وطن و ایران نشان میدادند، در آزمون تاریخی دفاع مقدس مردود شدند. در اصل، آن چه در جنگ تحمیلی هدف هجوم قرار گرفته بود، دین و انقلاب برخاسته از آن بود و ملت نیز نه فقط به قصد دفاع از میهن، بلکه آگاه از قصد و نیت دشمن، به دفاع از اعتقاد و دین خویش بهپا خاسته بود؛ چیزی که روشنفکر با آن میانهی خوبی نداشت.بیماری جریان روشنفکری در ایران که همان غربزدگی ناشی از خودباختگی بوده است، بیارتباط با خسارت فرهنگی ناشی از شکست در جنگهای دویست سالهی اخیر که پیشتر به آن اشاره شد، نیست. مقاومت و پیروزی افتخارآمیز ملت ایران در دفاع مقدس، میتواند خسارت آن شکستها را جبران کند و خودباختگی را به خودباوری تبدیل نماید و روشنفکر رمیده از مردم را به آغوش ملت برگرداند.
۱۸٫ تأثیر در نگرشهای علمی و پژوهشی دانشگاهها و مراکز عالی کشور
تحول در حوزهی صنایع دفاعی، این باور را در مراکز دانشگاهی و علمی ـ پژوهشی کشور به وجود آورد که خواستن توانستن است. همچنین مقابله با اتکای به بیگانه در امر فناوریهای جدید و درک فرایند رشد فناوری توسط متخصصان و نخبگان داخلی، استقلال علمی در دانشگاهها را رقم زد، و همگان میدانند که این استقلال مرهون فرهنگ خودباوری بود که در اندیشهی رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس تجلی کرد.از انصاف به دور است اگر دستیابی به سلولهای بنیادی و دانش هستهای توسط پژوهشگران و اندیشمندان ایرانی را متأثر از فرهنگ خودباوری و خلاقیت دوران دفاع مقدس ندانیم؛ چنان که بارها و بارها رهبر معظم انقلاب اسلامی به این حقیقت اشاره فرمودهاند.
۱۹٫ آزمون کارآمدی نظام جمهوری اسلامی
هنوز مدت زیادی از پیروزی انقلاب سپری نشده بود و نظام دینی نخستین تجربههای خود را پشتسر میگذاشت که جنگ به عنوان پدیدهای فراگیر، خود را در ابعاد وسیع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بر جامعه تحمیل نمود و زمینهی آزمونی سخت را برای کارآمدی نظام نوپای جمهوری اسلامی فراهم آورد. به چالش کشاندن نظام جمهوری اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب، همواره هدف قدرتهای استکباری بود؛ چرا که انقلاب در ایران و گسترش آن در منطقه، منافع آنان را به خطر افکنده بود و آنان در پیگیری این هدف شوم، به تأثیر مخرب جنگ امید زیادی داشتند. جنگ در حالی آغاز شد که مشکلات اقتصادی و محرومیتها، نزاعهای سیاسی، کارشکنی گروهکها، ترور و خرابکاری، کمبود نیروی انقلابی و متخصص، و تحریک قومیتها، نظام را رنج میداد و انقلاب را تهدید میکرد.با مروری بر حوادث و رویدادهای آن زمان، در مییابیم که همان عواملی که در پیروزی انقلاب نقش ایفا نمودند، همانها نیز بزرگترین سهم را در حفظ انقلاب و نجات آن در شرایط بحرانی بعد از پیروزی داشتند: «اسلام، مردم، امام( رحمت الله علیه )». ایمان مردم، بار دیگر به منزلهی«سیمان اجتماعی» فراتر از روحیههای تفرقهانگیز برخاسته از تفاوتهای زبانی، نژادی و مذهبی، مردم را به یکدیگر پیوند داد و از آنان جمعیتی واحد ساخت. آن چه ایران را نجات داد، نه «ایران» و نه «زبان»، بلکه «اسلام» بود. این نکته در طول دوران دفاع مقدس بروز و ظهور کامل یافت. در این مورد وصیتنامههای شهدا به عنوان اسنادی تاریخی و ارزشمند، هیچ جای شک و تردید باقی نمیگذارد.حضور مستمر و پرقوت مردم در همهی عرصههای سخت، حکایت از این واقعیت دارد که بزرگترین پشتوانه برای دولتها مردم هستند.پشتیبانی بیدریغ مردم از مسؤولان، از آن جهت بود که مسؤولان از متن مردم برخاسته بودند و خود را خدمتگزار آنان دانسته، تعهد و صداقت خویش را به اثبات رساندند و موجبات اعتماد مردم را فراهم نمودند. بدون همکاری مردم با مسؤولان، گذشتن از بحرانهای سخت اقتصادی، با وجود هزینههای سنگین جنگ تحمیلی و تحریمهای اقتصادی، ممکن نبود. البته بودند کسانی که با سوء استفاده از وضعیت اقتصادی دوران
دانلود مقاله کامل درباره پیامدها و دستاوردهای سیاسی ـ فرهنگی ـ اقتصادی دفاع مقدس