مقاله پژوهشی مدیریت و حسابداری با فرمتpdf صفحات 11
چکیده
سازمان ، سیستمی اجتماعی است که حیات و پایداری آن وابسته به وجود پیوندی قوی میان اجزا و عناصر تشکیل
دهنده آن است عدم رعایت عدالت می تواند موجب جدایی و دوری این اجزا از یکدیگر شود و در نهایت رشته های
پیوند میان این اجزا را از بین ببرد . عدالت سازمانی یعنی مطالعه برابری در کار . که عدالت سازمانی شامل 4 نوع :
عدالت توزیعی ، عدالت رویه ای ، عدالت توزیعی و عدالت اطلاعاتی است . نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده که
عدالت مانند سایر نیازهای انسانی به عنوان یک نیاز مطرح بوده و خواهد بود چنان چه مدیران سازمان ها به دنبال
پیشرفت و بهبود در سازمان هستند ، باید قادر باشند درک وجود عدالت در سازمان خود را در کارکنان به وجود آورند
. بدون ایجاد زمینه های مناسب برای ادراک عدالت و انصاف ، سازمان ها مشکلات زیادی در انگیزش و هدایت کارکنان
خواهند داشت . هنگامی که افراد نگرش مثبتی را نسبت به کار ، مدیریت ، واحد و یا کل سازمانی را که در آن مشغول
به کار هستند داشته باشند انگیزه آنان جهت انجام بهتر کار بیشتر می شود . در واقع تحقق عدالت نه تنها سنگ پایه
مشروعیت حاکمیت و مبنای توجیه ضرورت وجود دولت ها تلقی می شود . بلکه به عنوان یک متغیر راهبردی نقش
تاثیرگذاری در بهره وری سازمان ایفا می نماید .
واژگان کلیدی : عدالت ، عدالت سازمانی ، سازمان
بررسی اهمیت عدالت سازمانی در جوامع امروزه