
روبین،فاین و واندنبرگ(1983)،عنوان کرده اند برای اینکه فعالیتی را بازی نامید باید 5 ویژگی داشته باشد:
-فرد برای انجام آن دارای انگیزه درونی باشد.
-به صورت آزادانه انتخاب شود.
-خوشایند(لذت بخش) باشد.
-واقعیت گریز باشد.
-بازیکن در بازی شرکت فعال داشته باشد.
بازی درمانی نوعی روش درمانی است که برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد و در آن کودکان مشکلات و مسایل خود را در یک سطح خیالی و تصویری به وسیله عروسک ها، گل مجسمه سازی و وسایل دیگر آشکار می نمایند(مک ماهون،2005)
نوعی از روان درمانی کودکان است که به آنها کمک می کند تجارب،احساسات و مشکلات خویش را به وسیله بازی با عروسک ها، اسباب بازیها و دیگر وسایل بازی بیان و برون ریزی کنند. این کار با راهنمایی و نظارت درمانگری آموزش دیده انجام می شود(کارول،1997)
اهداف بازی درمانی
سطح 1:اهداف پایه
سطح 2:اهداف والد
سطح 3:اهداف مشاور
-سطح 4:اهداف کودک
اهداف استفاده از حیوانات کوچک اسباب بازی
قادر ساختن کودک برای داستان گویی
کشف روابط گذشته، حال و آینده با دیگران
دستیابی به درکی کاملتر در مورد موقعیتش در خانواده
کشف ترسهای مربوط به روابط آتی اش
خیالپردازی در مورد روابط احتمالیش در آینده
کشف راه حل های احتمالی برای مشکلات ارتباطی
دانلود پاورپوینت کارگاه بازی درمانی دکتر قدرتی- 39 اسلاید