برای جریانهای اطراف دوکواره(ایرفویلها)، مثل مقطع بال در شکل 1 نظریه جریان غیر لزج میتواند توزیع فشار و نیروی برا را برجسم به خوبی محاسبه کند و شکل صحیحی از خطوط جریان و میدان جریان دور از جسم را ارائه دهد. اما چون اصطکاک(تنش برشی) یکی از منابع اصلی نیروی پسای آیرودینامیک است، نظریه جریان غیر لزج به تنهایی از پیشبینی دقیق کل پسا عاجز است.
در مقابل، جریانهای نیز وجود دارند که کاملا تحتالشعاع اثرات لزجتاند. مثلا اگر مقطع بال شکل 1 با جریان زاویه بزرگی را بسازد، لایه مرزی تمایل به جدا شدن از سطح بالایی خواهد داشت و دنباله بزرگی در پایین دست شکل میگیرد. جریان جدا شده در بالای شکل2 نشان داده شده است و یکی از ویژگیهای میدان جریان در اطراف مقطع بال واماندگی است. جریانهای جدا شده، تمامی سطح، مانند استوانه پایین شکل 2 را در برمیگیرد.
در اینجا، جریان در پیرامون وجه جلویی استوانه باز میشود، ولی در وجه عقبی از سطح جدا شده، دنباله ضخیمی را در پایین دست جریان به وجود میآورد.
جریانهای شکل 2 نمونههای از اثرات لزجتاند. هیچیک از نظریههای جریانهای غیر لزج به طور مستقل قادر به پیشبینی آیرودینامیک چنین جریانهای نیستند.
جریانهای تراکم پذیر در مقابل جریانهای تراکمناپذیر
جریانی که در آن ثابت است، جریان تراکم ناپذیر خوانده میشود. در مقابل جریانی را که در آن چگالی متغیر است تراکمپذیر است. جریانی که واقعا تراکمناپذیر باشد، یعنی چگالی آن دقیقا ثابت بماند، در طبیعت وجود ندارد. ولی مانند جریانهای غیر لزج، موارد آیرودینامیکی بسیاری وجود دارند که میتوان بدون افت دقت و کیفیت، آنها را تراکمناپذیر فرض کرد. مثلا جریان مایعات همگن را تراکمناپذیر میدانند و بنابراین در اکثر مسئلههای هیدرودینامیک چگالی را ثابت فرض میکنند. همچنین جریان گازها در سرعتهای کم(عدد ماخ کوچک) اساسا تراکمناپذیر است، اگرهمیشه با اطمینان میتوان راثابت فرض کرد.
شامل 11 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت جریان لزج در مقابل جریان غیر لزج