دانلود تحقیق بررسی روشهای مؤثر کاربرد رایانه در ایجاد و رشد خلاقیت
تعداد صفحات:115
فرمت:word
مقدمه :
بررسی اهداف آموزش و پرورش در سطح جهان و ایران ، به خصوص در طرح کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران [۱] نشان می دهد که هدف اساسی ، تربیت افرادی است که با اتکاء به نیروی اراده و تعقل خویش منطقی و خلاق بیاندیشند و به جای وابستگی و استفاده از دستاوردهای اقتصادی و فرهنگی دیگران ، مولد دانش ، تکنولوژی و فرهنگ مناسب برای زندگی مستقل ، فعال و خلاق در « عصر دانایی » باشند .
این موضوع اخیرا” توجه بسیاری از اندیشمندان و مسئولان کشورهای مختلف و به ویژه ممالک در حال توسعه را به خود جلب کرده است به نحوی که تغییر نظام آموزش و پرورش از نظری صرف به نظری توأم با عمل (کاربردی) و پرورش افراد پویا و خلاق به جای افراد ایستا مورد توجه خاصی قرار گرفته است . درضمن ، خلاقیت و نوآوری به عنوان یک شاخص در گزینش افراد در مشاغل مختلف و از جمله صنایع نیز مطرح گردیده است .
درباره مفهوم خلاقیت تعریف های متعدد و گاه متضادی ارائه شده است ولی در مورد تعریف زیر یک اتفاق کلی مشاهده شده است .
« خلاقیت توانایی فرد برای تولید ایده ها ، نظریه ها ، بینش ها یا اشیاء جدید و بدیع و بازسازی مجدد درعلوم و سایر زمینه ها است که توسط متخصصان ، اصیل و از نظر علمی ، زیباشناسی ، تکنولوژی و اجتماعی با ارزش تلقی گردد .»
یکی از سؤالاتی که در چهار دهه گذشته ، ذهن بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان تعلیم و تربیت را به خود مشغول کرده و تحقیقات بسیاری را به وجود آورده این است که « آیا می توان خلاقیت را پرورش داد ؟ »
بررسی پیشینه های تحقیقات (مک کین ۱٩۶٨) و (مانسفید و باس ۱٩٨۱) و (کتل و بوچر ۱٩۶٨) نشان می دهد که پیروان اصالت ذات ، خلاقیت را یک توانایی و صفت بالقوه تلقی می کردند ولی حتی متفکران پیشرو (ترمن ۱٩٢۵) ، (کاکس ۱٩٢۶) و (گالتن ۱٨۶٩) نیز بر این باور بودند که هر چند خلاقیت نیز مانند هوش بعد ارثی دارد ، باز هم عوامل محیطی می توانند بر این توانایی اثر بگذارند .
در رابطه با پرورش خلاقیت ، پژوهش ها (آلبیرخ ۱٩٨٧) ، (محمدی ۱٣٧٠) نشان داده اند که افراد خلاق به مراتب بیش از افراد غیر خلاق ، توانایی پرورش خلاقیت را در دیگران دارند .[۲]
وانگ [۳] (۱٩٩٠ به نقل از ولف و همکاران ۱٩٨٧) در یک مطالعه نتیجه می گیرد که در میان ٢٢٨ عاملی که بر یادگیری تأثیر می گذارد ، فراشناخت دارای تأثیر بسیار مثبتی است . مطالعات نشان می دهد که دانشجویان دارای فراشناخت بالا ، پیشرفت تحصیلی بیشتری داشته اند .[۴] سرعت فوق العاده تحول در همه ابعاد زندگی بشر به ویژه در حوزه تولید ، ارتباط و اطلاعات از یکسو و نزدیک شدن و به هم پیوستن سرنوشت کشورها از سوی دیگر ، نوعی انگیزه اجتماعی پدید آورده است که می توان آن را نوجوﺋﻲ و نوآوری نامید . این انگیزه و ناخشنودی ها و ناخرسندی های همراه آن در بسیاری از اجتماعات ، به خصوص کشورهای در حال پیشرفت ، زمینه را برای اصلاحات و گاه انقلاب های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی و ازجمله نوسازی نظام آموزش و پرورش فراهم کرده است و مردم این اجتماعات درباره وضع خود و چگونگی تعلیم و تربیت فرزندان خویش به چون و چرا می پردازند .
آنها گاه چنان شیفته نو و نوآوری می شوند که سنتهای سنجیده برآمده از میراث فرهنگی خود و امکانات و شرایط نوسازی و نوآوری را از یاد می برند و در میان کهنه و نو سردرگم می مانند .
رایانه با قابلیت های فراوانی که دارد ، قادر است دانش آموزان را به سوی خودآموزی ، خود فعالی ، تعمیق درک و فهم و پرورش استعداد و خلاقیت رهنمون سازد ، به علاوه امکان تداوم و خارج ساختن آموزش از حصار مدارس به ویژه هدایت آن به داخل منازل را میسر می سازد . اما به لحاظ برخی محدودیت ها از جمله عدم شناخت معلمان از کارآیی آموزشی رایانه ، بی توجهی نظام تعلیم و تربیت کشور به این مسئله و به هر دلیل دیگری که تصور شود ، متأسفانه مدارس ما از این ماشین ارزشمند به مثابه ابزاری آموزشی محروم اند . در این پژوهش کوشیده ایم به برخی امتیازات آموزشی این ماشین که برای توسعه آموزش ، یادگیری و خلاقیت بسیار مفیدند اشاره نماییم .
فهرست مطالب
کلیات
موضوع
سؤال ﺗﺤﻘﻴق
فرﺿﻴﻪ های ﺗﺤﻘﻴق
روش ﺗﺤﻘﻴق
هدف ﺗﺤﻘﻴق
ضرورت و اﻫﻤﻴﺖ ﺗﺤﻘﻴق
مفاﻫﻴﻢ کلی
مبانی نظری ﺗﺤﻘﻴق
نتاﻳﺞ ﭘﮋﻭﻫﺶ های مربوط به روش آموزش به کمک راﻳﺎﻧﻪ
برخی از نتایج تحقیق بین المللی توسعه ICT در آموزش و پرورش ۱٠
استراتژی آموزش الکترونیکی در کشورهای اروپایی
مفهوم خلاﻗﻴﺖ از دﻳﺪﮔﺎه صاحبنظران
رابطه خلاﻗﻴﺖ ، هوش و پیشرفت تحصیلی
رابطه خلاقیت و نبوغ با بیماریهای روانی
خلاقیت در سطح اجتماعی
دانش
مزایا و محدودیت های سیستم های رایانه
رایانه ماشین دلهره آور
محدودیت های رایانه
آموزش برنامه ای
انواع برنامه های آموزش برنامه ای
نتایج پژوهش های مربوط به روش آموزش برنامه ای
ماشین آموزشی
آموزش به کمک رایانه
مزایای آموزش رایانه ای
زمینه های تسهیل کننده توسعه ICT در آموزش و پرورش
یادگیری راهی به سوی پرکردن شکاف دیجیتالی ٣٩
داده های آماری
ابزار جمع آوری
روش جمع آوری اطلاعات
یافته های تحقیق
جدول شماره ۱
نمودار شماره ۱
جدول شماره ٢
نمودار شماره ٢
جدول شماره ٣
نمودار شماره ٣
جدول شماره ۴
نمودار شماره ۴
جدول کل
نمودار کل
وارسی فرضیات و نتیجه گیری
تجزیه و تحلیل یافته ها
نتیجه گیری
فصل ششم : اراﺋﻪ پیشنهادها و راهکارها
فیلتر کردن راهی برای ایجاد محیط سالم در اینترنت
اثر بخش کردن استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت
راهکارهای گسترش کارآمد و بهینه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش . . .
آموزش الکترونیکی برای معلمان
دیدگاه آرمانی
توصیه ها
موانع و مشکلات اصلی در اجرای برنامه آموزش رایانه ای
شرایط اجرایی
پیوست ها
منابع
دانلود تحقیق بررسی روشها مؤثر کاربرد رایانه در ایجاد و رشد خلاقیت