لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 11
بسم الله الرحمن الرحیم
با تشکر از زحمات و راهنمایی های استاد محمود اشعاری
فاطمه شریعتی
پائیز 86
دانشکده هنر و معماری اردکان
بناهای تاریخی هر کشور در حکم بخشی از شناسنامه فرهنگی آن است و کارنامه مردمی است که در آن زندگی می کنند .
در این مجموعه فرم و محتوا در مقرنس های اسلامی (مقرنسهای سردر بازار قیصریه اصفهان) تحقیق و بررسی شده است .
قیصریه یا قیصرا: به معنی سرای دراز است و محل کار صنعتگران و پیشه وران ظریف کار مانند زرگران ، گوهریان ، سوزن دوزان و بزازان بوده . قیصریه ها در داشته اند و خلوتی آن اجازه می داده است که کارهای هنری در آن انجام گیرد .
مقرنس سازی در بناهای اسلامی
بحث اصلی ما مقرنس در بناهای اسلامی است. این عنصر در دوران اسلامی چه از لحاظ کثرت استعمال و چه از نظر تعداد مواد و چه از نظر وسعت عالم اسلام اهمیت بخصوصی را حائز است و شاید به علت همین شرایط بوده است که بعضی اصولاً این تزئین را یک روش اسلامی دانسته اند .
کندوئیهای ریز و یا لانه زنبوریهای پوشاننده حالت رها شده ای دارند که احساس فشردگی، انبوهی و پر حجمی و شتاب و کشش و به طور کلی نوعی سرزندگی و پویایی را القا می کنند .
شیوه پیچیده لانه زنبوری و شیوه آجر چینی در دوره سلجوقی طلایه دار شیوه بعدی مقرنس کاری است . در نتایج اهمیت گذاری به سازه های تزئینی بنا ، این لانه زنبوری ها تشکیل دهنده مقرنسها و یا ترکیبات هندسی رو به ظرافت و تازگی گذاشت .
روح ایرانی مانند هر انسان دیگر مایل است به قانون جهانی تقارن که از سازمان بدن خود ما سرچشمه می گیرد گردن بنهد. البته جز ایران خواستار و جوینده تنوع ، تحرک و زندگی هم هستند . هر چند که این مسأله به بهای ایجاد استثناهایی بر قائده تمام می شود .
در نگاه اول احساس تشابه و همسانی و در دید و دقت زیاد میزان تشابه زیادی نیست. تقریباً می توان پذیرفت که هر یک از لانه زنبوری های مثلث شکل یا
تحقیق و بررسی در مورد شریعتی