مشخصات این فایل
عنوان: مشارکت های انتخاباتی
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 36
این مقاله درمورد مشارکت های انتخاباتی می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله مشارکت های انتخاباتی می خوانید :
الگوی جامعه شناسانه تحلیل رفتار رأی دهندگان
مرجع اصلی الگوی جامعه شناسانة تحلیل رفتار انتخاباتی توسط جامعه شناسی معروف، پل لازار اسفلد و گروه تحقیقاتی وی در دانشگاه کلمبیا عرضه شده است .و این گروه در سال 1940 تحقیقی را دربارة آثار تبلیغات بر روی رأی دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری امریکا انجام داد. در این انتخابات، ویلسکی جمهوری خواه با روزولت دمکرات بر سر مقام ریاست جمهوری در رقابت بودند. این گروه، به رهبری لازار اسفلد، در تحقیق میدانی خود در ایالت اوهایو امریکا به این نتیجه رسیدند که اثر تبلیغات بر روی رأی دهندگان بسیار ناچیز است و در عمل، تبلیغات گستردة احزاب تأثیری چندان بر رأیدهندگان نگذاشته بود. آنها به این نتیجه رسیند که رأی دهندگان مدتها پیش از شروع تبلیغات انتخاباتی تصمیم خود را گرفته بودند. به عبارت دیگر، رأی دهندگان دارای گرایشهای سیاسی ثابت هستند که ریشه در محیط خانوادگی و زندگی شغلی و محیط فرهنگی آنها دارد.
این گروه نشان داد که با مطالعة شرایط اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی افراد رأی دهنده، به راحتی می توان جهتگیری سیاسی آنان را پیش بینی کرد، زیرا رابطهای مستقیم بین شرایط اجتماعی . گرایش سیاسی افراد وجود دارد. بدین ترتیب، برای پیشبینی جهتگیری سیاسی افراد کافی است به بررسی وضعیت اجتماعی و موقعیت مذهبی و نظایر آن بپردازیم. گروه تحقیقاتی مذکور نشان داد که 4/3 رأی دهندگان روستایی پروتستان و دارای سطح زندگی متوسط به بالا جمهوری خواه هستند. در صورت یکه تقریباً همین درصد از شهرنشینان کاتولیک با سطح زندگی متوسط به پایین، به دمکراتها رأی میدهند. لازار اسفلد نتیجه می گیرد:
فرد از نظر سیاسی آنگونه می اندیشد که از نظر اجتماعی در آن به سر می برد. عوامل اجتماعی تعیین کنندة گرایشهای سیاسی افرادند.
زیگفرید برای اثبات فرضیة خود به مطالعة رفتار رأی دهندگان در منطقة غرب فرانسه در سی سال نخست جمهوری سوم پرداخت و به این نتیجه رسید که مناطق مختلف رفتار انتخاباتی پایداری از خود نشان می دهند و برای دوران نسبتاً طولانی به جناحی خاص رأی می دهند.
زیگفرید می کوشد در کتاب خود، که در این زمینه به رشتة تحریر در آورده است، با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی رأی دهندگان مناطق مختلف گرایشهای سیاسی آنها را توضیح دهد.
آندره زیگفرید سعی می کند روش خود را در منطقة «وانده» برای توضیح گرایش رأی دهندگان بیازماید. وانده منطقهای است در کشور فرانسه که از دو بخش جغرافیایی مختلف تشکیل شده است: شمال وانده منطقهای جنگلی و دارای کوههای سنگی است، در صورتی که جنوب آن به صورت دشت آهکی هموار و چهارگوش و مسطح است. آنچه که در خور توجه است این است که این دو بخش وانده نه تنها از جغرافیایی در شرایطی متفاوت هستند، بلکه از نظر سیاسی نیز سیاسی نیز نمایانگر گرایشهایی کاملاً متمایز از یکدیگرند؛ چرا که منطقة سنگی دائماً به جناح راست رأی میدهد و ساکنان منطقة دشت و آهکی نامزدهای جناح چپ را در انتخابات مختلف برمی گزینند.
زیگفرید در تحقیقات خود بر عنصر جغرافیا تأکیدی ویژه دار، اما در عین حال نقش عوامل اجتماعی دیگر را نادیده نمیگیرد. وی نشان میدهد که منطقة جنگلی و سنگی دارای جمعیتی پراکنده و متشکل از مالکان بزرگ است که غالباً کاتولیکهای مذهبی اند و اشراف و کشیشان بر آن نفوذ فراوان دارند . سلطة اشراف و کشیشیان در حقیقت ریشه در شرایط اقلیمی این دیار دارد. این در حالی است که منطقة دیگر که به جناح چپ متمایل است و ساکنان آن برای مدتها نامزدهای احزاب دست چپی را بر می گزینند، دارای جمعیتی متراکم است و در آن خبری از مالکان بزرگ و قدرتمند نیست و خرده مالکهای این دیار نفوذی چندان بر مردمان این بخش ندارند. از دیگر ویژگیهای دیگر این بخش این است که ساکنانش اغلب غیرمذهبیاند و روابط اجتماعی آنها کمتر عمودی و سلسله مراتبی است. بدین ترتیب زیگفرید به این نتیجه میرسد که بافت جمعیتی، که خود متأثر از جغرافیاست، تأثیری شگرف بر پایداری گرایشهای سیاسی در یک منطقه را توضیح میدهد.
با توجه به مسائل یاد شده، زیگفرید الگوی زیر را برای تبیین گرایش سیاسی مناطق مختلف ارائه میکند:
آندره زیگفرید در تحقیقات خود شدیداً از ویدال دولبلانش، جغرافیدان معروف، متأثر است. وی از تحقیقات خود نتیجه میگیرد که میتوان برای هر کشور نقشة جغرافیایی انتخاباتی ترسیم کرد که به خوبی بتواند گرایشهای سیاسی مناطق مختلف را توضیح دهد، چرا که در گذر زمان، مناطق مختلف دارای گرایشهای سیاسی با ثبات و مستمرند. وی کوشید با استفاده از شاخصهای جغرافیایی این پدیده را تبیین کند. او به این منظور از شاخصهایی نظیر نحوة مالکیت، بافت جمعیتی، نقش روحانیت و میزان نفوذ دولت استفاده کرد.
چنانکه ملاحظه میشود، توجه عمدة زیگفرید معطوف به نقش ساختارهای اجتماعی در تصمیمات فرد است و انگیزههای فردی در تحلیلهای وی کمتر مورد توجه گرفتهاند. از نظر او متغیرهایی چون مذهب، سن، طبقات اجتماعی و امثال آن هستند که تعیین کنندةرأی افرادند. طبیعتاً چنین نگرشی اهمیتی چندان بر رأیدهندگان نمی گذارد و افراد به تناسب موقعیت جغرافیایی و اجتماعی خود تصمیم میگیرند.
در کشور فرانسه مطالعات جامعهشناسانه توسط جامعهشناسانی چون فرانسواگوگیل پایهریزی شده است. نامبرده در سال 1951 به همراه گروه مطالعاتی خود مجلهای منتشر کرد و در آن به تبیین روش جامعهشناسانة تحلیل رفتار رأی دهندگان پرداخت. این روش مورد استقبال فراوان قرار گرفت و در حقیقت شاخهای جدید در علوم سیاسی ایجاد شد و پژوهشگران و محققان بسیار را به خود جلب کرد.
امروزه نیز این روش در تحلیل آراء مناطق مختلف همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از پژوهشگران از این روش برای بررسی و تحلیل آراء استفاده میکنند. به عنوان نمونه، مرکز مطالعات زندگی سیاسی در فرانسه با چنین روشی به بررسی انتخابات مختلف میپردازد و آن را کارآترین روش تحلیل انتخابات اعلام می دارد.
این مرکز میکوشد با استفاده از متغیرهایی چون وضعیت خانواده، گرایشهای مذهبی، بافت محیط اجتماعی و امثال آن، آراء ساکنان یک منطقه را تحلیل کند. محققان مرکز یاد شده، بلافاصله پس از انتخابات، به پای صندوقهای رأی می روند و از رأی دهنده می پرسند که کدام جناح سیاسی را برگزیده است؟ سپس با کسب آگاهی از موقعیت اجتماعی، شغلی، مذهبی و خانوادگی او سعی می کنند به تحلیل دلیل انتخاب او بپردازند و ارتباط میان این متغیرها و گرایش سیاسی او را تحلیل کنند.
استفاده از روش جامعه شناسانه برای تحلیل رفتار انتخاباتی، منحصر به کشور فرانسه نیست و بسیاری از مؤسسات دیگر کشورها نیز از این روش برای تحلیل دادههای انتخاباتی بهره می جویند. به عنوان مثال، در کشور انگلستان مؤسسة نیوفیلد وابسته به دانشگاه آکسفورد از سال 1945 تحلیل نتایج انتخابات را بر عهده دارد و از روشهای جامعه شناسانه برای این منظور استفاده میکند. در کشور امریکا نیز روش زیگفرید بسیار مورد توجه است. تحقیقات پژوهشگرانی چون فردریک جکسون ترنر در سال 1970، که مبتنی بر نقشههای جغرافیایی انتخاباتی بود، فرضیههای زیگفرید را بیش از پیش در این کشور مطرح کرد.
بخشی از فهرست مطالب مقاله مشارکت های انتخاباتی
رویکردهای مختلف نسبت به مشارکت سیاسی
مشارکت انتخاباتی برجستهترین نوع مشارکت سیاسی
متغیرهای توضیح دهندة مشارکت انتخاباتی
علل و عوامل مشارکت انتخاباتی
بافت جمعیتی و محیط اجتماعی
ویژگیهای فردی و مشارکت انتخاباتی
متغیرهای سیاسی و ایدئولوژیک
الگوهای مختلف تحلیل رفتارهای انتخاباتی
الگوی جامعه شناسانه تحلیل رفتار رأی دهندگان
دانلود مقاله مشارکت های انتخاباتی