ضرورت تفکر انتقادی : تفکر به صورت انتقادی از ضرورتهای زندگی آدمی است . (ص 7 نیستانی امام وردی )
تفکر انتقادی ، تفکری اصلاح گراست . ( ص 9 نسیتانی ، امام وردی )
نقش تفکر انتقادی در مواجهه با اطلاعات فزاینده ی بشری ( ص 14 نیستانی امام وردی )
نقش تفکر انتقادی در جامعیت بخشی به اندیشه ادمی ( ص 14 نیستانی امام وردی )
نتیجه این رخداد ظهور انسانهایی است محروم از دانش ، بینش ، و توان جامع نسبت به حل مسائل جهان و دارای زاویه دید بسیار محدود نسبت به پدیدهخ های هستی ( ص 17 نیستانی ، امام وردی )
نقش تفکر انتقادی در پیشرفت شغلی و حرفه ای : تفکر انتقادی به افراد کمک می کند تا در کگارهای خود توانمند و در شغل و حرفه خویش دارای رفتارهای فراکنشی باشند . ( ص 18 نیستانی ، امام وردی )
تفکر انتقادی به عنوان قضاوت خودگردان و هدفمندی است که به تعبیر و تغییر ، تجزیه و تحلیل ، ارزیابی و استنباط منتج می شود .( ص 27 نیستانی امام وردی )
سقراط را باید به عنوان نخستین اندیشمندی دانست که با رویکردی فلسفی به تبین تفکر انتقادی پرداخته است . ( ص 39 نیستانی ، امام وردی )
جان دیوئی پدر تفکر انتقادی مدرن ( ص 49 نیستانی امام وردی ) مربی ،روانشناس و فیلسوف آمریکایی به عنوان پدر تفکر انتقادی مدرن شناخته می شود .
چرا فقدان تفکر انتقادی ( ص 131 نیستانی امام وردی )
وضعیت فعلی نظام اموزشی نشان می دهد ، که با وجود سرمایه گذاری نسبتا زیاد ، هنوز آموزش و پرورش تا تربیت انسانهایی ارزشمند ، فاصله زیادی دارد . رفتارهای آموزشی متعدد مانع پرورش تفکر انتقادی دانش اموزان گردیده است . از دیدگاه بسیبر (2001 ) یکی از دلایل عدم توفیق دانش اموزان در پرورش اندیشه انتقادی نبود معلمانی است که به آموزش مهارتهای تفکر انتقادی می پردازند .
در گذشته تصور بر این بود که پرورش تفکر انتقادی امکان پذیر است ، اما امروزه برای اینکه محیط آموزش بتواند تفکر انتقادی رادر دانش آموزان تقویت کند ، هم نیازمند پرورش مهارتها و هم پرورش تمایلات انتقادی است . (ص 138 نیستانی امام وردی )
آموزش مبتنی بر دیالوگ : در رویکردهای آموزشی که مبتنی بر کار گروهی است و معلم نقش یک انسان نه یک سخنور را دارد ، می توان از آن به عنوان یادگیری و تدریس دیالوگ مدار نام برد .
بهره گیری از فنون طرح پرسش
پائول و بینکر (1990 به نقل از نیستانی ص 139 ) پرسش گری سقراطی را به سه دسته تقسیم میکند : خودجوش ، اکتشافی و موضوع خاص (ص146 نیستانی امام وردی )
بروکفلید و پرسیکل (1999) هفت نوع پرسش مختلف را که باعث جنب و جوش در بحث می شود ، ارائه داده اند : (ص 147 نیستانی امام وردی )
پرسش هایی که منجر به درخواست مدارک بیشتر می شود ؛ پرسش هایی که منجر به درخواست شفافیت بیشتر میشود ، پرسش های باز و آزاد ؛ پرسشهایی که با سایر مسائل مرتبط است ؛ پسش های مزمنی ؛ پرسش های علت و معلولی ؛ و پرسش های تلفیعی و ترکیبی (ص147 نیستانی امام وردی )
دانلود پاورپوینت تفکر انتقادی