اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق کامل درمورد فناوری اطلاعات، نوجوان و بحران هویت

اختصاصی از اینو دیدی دانلود تحقیق کامل درمورد فناوری اطلاعات، نوجوان و بحران هویت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق کامل درمورد فناوری اطلاعات، نوجوان و بحران هویت


دانلود تحقیق کامل درمورد فناوری اطلاعات، نوجوان و بحران هویت

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 22
فهرست و توضیحات:

مقدمه

 

تعریف نوجوانی

 

بخشی از ویژگی­های دوره نوجوانی

 

  1. مرحله اساسی و مهم
  2. مرحله انتقال
  3. مرحله تغییرات
  4. مرحله دشوار
  5. زمان جستجوی هویت
  6. مرحله بیمناک
  7. افزایش و گسترش روابط اجتماعی

 

تعریف هویت

 

  1. هویت دینی
  2. هویت ملی
  3. هویت فردی
  4. هویت خانوادگی
  5. هویت فرهنگی
  6. هویت جنسی

 

بحران هویت

 

چالش‏های هویت نوجوانان در عرصه فناوری اطلاعات

 

  1. اینترنت

 

بازی‏های رایانه­ای

 

  1. تلفن همراه
  2. ماهواره

 

راهکارها

 

  1. خانواده
  2. نهادهای فرهنگی وآموزشی

 

پی نوشت‌ها:

 

مقدمه

یکی از دغدغه­ های اساسی کانون خانواده­ ها در عصر حاضر، بحث هویت و بحران هویت نوجوانان است. در بحث روانشناسی رشد از دوره نوجوانی به عنوان بحرانی­ ترین دوره زندگی یاد شده است؛ به طوری که«استانلی­های»، پدر روانشناسی نوجوانی و بلوغ، دوره نوجوانی را دوره فشار و طوفان می‌داند. همان­گونه که طوفان به یکباره و بدون خبر، اثرات شدید و مخربی بر جای می گذارد، دوره نوجوانی نیز به طور ناگهانی با بلوغ شروع می­شود و اثرات شدیدی بر رفتار و حالات نوجوان به جای   می‏گذارد. (1) چنانچه از ابتدای نوجوانی نتوان این طوفان را به صورت اصولی و سازمان یافته مهار نشود، ممکن است خسارات جبران ناپذیری را بر روان نوجوان بر جای نهد. در زمان­های گذشته و نسل­های پیشین، به علت کوچک بودن شهرها و نیز زندگی روستایی و همچنین نبود وسایل ارتباط جمعی و رسانه‏های مختلف، امکان تبادل اطلاعات بسیار محدود بود. از این رو،  مباحث هویت آن­چنان با چالش روبرو نمی‌شد؛ اما امروزه با وجود پدید آمدن فناوری‏های نوظهور و رسانه‏های مختلف و نیز مطرح شدن مسأله جهانی شدن، این معضل کمی پیچیده­تر جلوه نموده است. طی پژوهشی که در یکی از کشورهای غربی صورت گرفت و چند سال به طول انجامید، از افراد خواسته شد به این پرسش پاسخ دهند که «علت توجه‌شان به برنامه‌های تلویزیون و سایر رسانه­های دیگر چیست؟» یک دسته از پاسخ‏ها کسب آگاهی در مورد خویشتن، تقویت ارزش‌های شخصی، یافتن الگوهای رفتاری، همانندسازی با ارزش‌های مورد اعتنای دیگران و در یک کلام، «هویت‌یابی» بود.(2)

در عصر حاضر گستردگی و دستیابی آسان به اطلاعات متنوع پیرامون همه مسائل فوق، نوجوان را با انبوهی از ابهامات وسردرگمی‏ها مواجه ساخته واو را در مقابل راه­هایی متفاوت برای پیمودن زندگی آینده خویش قرار داده است. بررسی‌های روان‌شناسی اجتماعی در زمینه قدرت رسانه‌ها نشان می‌دهد که این وسایل ارتباط جمعی دارای چنان قدرتی هستند که می‌توانند نسلی تازه در تاریخ پدید آورند؛ نسلی که با نسل‌های پیشین از جهت فرهنگ، ارزش‌ها، هنجارها و آرمان‌ها بسیار متفاوت است. رسانه‌ها از طریق ارائه هنجارهای خاص اجتماعی به افراد تلقین می‌کنند که رفتار ارائه‌‌شده در رسانه‌ها، رفتار «مناسب اجتماعی» است. به این ترتیب، رسانه‌ها با ارائه الگوها و هنجارهای خاص که در جهت اهداف مدیران رسانه‌ها است، باعث ایجاد همنوایی در افراد می‌گردند.(3)

به دلیل رشد هیجانی وعاطفی این دوران، نوجوان با ویژگی‏های خاصی چون: هیجان‏ها وعواطف تند وشدید و نیز تأثیرپذیری سریع از محرک­های هیجانی مواجه می­شود که علت آن نامتعادل شدن ترشحات غدد داخلی(درون ریز) و تغییر گرایش او نسبت به محیط است؛(4) رسانه­ها نیز از همین ویژگی متابولیسمی استفاده نموده و هویت‏های مد نظر خویش را به نوجوانان القاء می‌کنند. در همین راستا کشورهای غربی با به راه انداختن جنگ نرم هویت نوجوانان را مورد هدف قرار داده­اند؛ اینان با بهره­گیری از ابزارهایی همچون ماهواره که یک رسانه یک‌سویه و نیز اینترنت که رسانه­ای تعاملی محسوب می­شود، به جنگ هویت نوجوان رفته و هدفی جز ایجاد بحران هویت و سرانجام تخریب هویت در این قشر ندارند. آنچه در این مقاله بیشتر مورد نظر ما است، هویت دینی و اسلامی نسل نوجوان است که از یک جهت از هویت ملی سرنوشت سازتر، کاراتر وجهت بخش­تر است؛ از این رو، هدف گرفتن هویت اعتقادی واسلامی نوجوانان توسط دشمن امری بدیهی است؛ به صورتی که معاون وقت شورای اطلاعاتی امنیت ملّی در سازمان سیا گفته است: «اسلام و نهضت‌های اسلامی در زمان ما منبع کلیدی کسب هویت را برای اقوامی فراهم می‌آورند که قصد دارند همبستگی اجتماعی خود را در مقابله با تهاجم فرهنگی تقویت کنند.» بر همین اساس، مؤسسه امور امنیت ملّی یهودیان در واشنگتن، طی کنفرانسی به‌صراحت اعلام کرد: «باید هویت دینی مسلمانان را از آنان بگیریم.»(5)

ضرورت این مسائل ایجاب می کند که با یک برنامه­ریزی صحیح و کارشناسانه بتوان از بروز مشکلاتی همچون بحران هویت در نوجوانان جلوگیری به عمل آورد و به صورت صحیح و علمی راه­های شناخت و تقویت هویت را پیش پای آنان نهاد.

به همین منظور در این مقاله ابتدا به تبیین مسائل پیرامون نوجوانان خواهیم پرداخت، سپس با هویت وبحران هویت آشنا می شویم وپس از آن به تأثیر فناوری اطلاعات بر هویت می پردازیم ودر نهایت، راهکارهایی را برای برون­رفت از این مسأله ارائه خواهیم کرد.

پیش از آنکه به بررسی این موضوع بپردازم، لازم می دانم به دو نکته اساسی در زندگی‏های امروز که منشأ بسیاری از مشکلات است، اشاره­ای داشته باشم. اول اینکه در این عصر به علت مشغله­های فکری و شغلی فراوان والدین، تربیت صحیح فرزندان و به­ویژه نوجوانان و توجه به عواطف و نیازهای آنان مورد غفلت قرار گرفته است. هنگامی که هم پدر و هم مادر به کار و فعالیت‏های اقتصادی مشغول­اند یا مشغله­های فکری دیگری غیر از خانواده دارند، فرزندان برای برطرف کردن نیازهای عاطفی، جسمی وروحی به سوی وسایل و ابزار سرگرم کننده روز رفته و به آن­ها متوسل  می­شوند. از آنجایی که متأسفانه در بیشتر مدارس بُعد پرورشی رنگ و بوی کمی به خود گرفته و بیشتر جنبه آموزشی مورد تأکید قرار می­گیرد و در همان بُعد آموزشی نیز از خطرات فناوری­های روز کمتر سخن به میان می­آید، نوجوان در دام آماده پهن شده قرار گرفته و گاهی مواقع، آن­چنان گرفتار شده که قابل نجات نبوده و یا با صرف هزینه­های مادی ومعنوی فراوان باید آنان را از این دام رهایی بخشید.

دوم آنکه، بُعد تربیت مذهبی وتقویت اعتقادی فرزندان بسیار افت نموده و نتوانسته­ایم آنان را با معارف و مبانی قرآن و دین مبین اسلام به­خوبی آشنا کنیم وجذابیت‏های این دین را در دل وجان فرزندان نهادینه کنیم تا با هر وسوسه­ای در دامی قرار نگیرند.(6)

تعریف نوجوانی

روانشناسان در زمینه تعریف نوجوانی اتفاق نظر ندارند، اما به طور کلی می توان گفت: نوجوانی دوره­ای است بین کودکی و بزرگسالی که طول مدت آن بر حسب فرهنگ­ها و محیط­های مختلف، متفاوت است و حدوداً از ١١ تا ٢٠ سالگی ادامه دارد.(7) دوره نوجوانی، حدفاصل بین کودکی و جوانی یا دوره انتقال از کودکی به بزرگسالی است و این انتقال در تمامی زمینه‏های رفتاری، اخلاقی، عاطفی و اجتماعی صورت می گیرد و فرد خواستار تغییر حالات و خلق و خوی کودکانه است. در عین حال، گاهی برگشت به دوران کودکی نیز وجود دارد و فرد به حفظ حالات کودکانه خود تمایل دارد؛ اما خواستار ورود به دوره بزرگسالی که دارای مسئولیت­پذیری، استقلال، کنجکاوی، پیشرفت و سازندگی می باشد نیز هست.(8)

بخشی از ویژگی­های دوره نوجوانی

  1. مرحله اساسی و مهم

نوجوانی، از جمله مراحل رشد وتکامل است که آثارش در بلندمدت اهمیت خاصی دارند. گاهی نیز اهمیت دوره رشد و تکامل به سبب آثار بدنی یا روان­شناختی آن دوره است. نوجوانی از هر دو لحاظ مهم است. در این دوره است که فرد به سازگاری­های ضروری برای تکوین گرایش­ها، ارزش­ها و رغبت‏های تازه نیاز دارد.

  1. مرحله انتقال

منظور از انتقال، عبور فرد از یک مرحله به مرحله دیگر رشد وتکامل است وهرچه در گذشته اش اتفاق افتاده است، در حال حاضرش اثر می گذارد و در وضع آینده­اش مؤثر خواهد شد. کودک وقتی از کودکی به مرحله بزرگسالی قدم می­گذارد، باید رفتارهای کودکی را ترک گوید و الگوهای جدید رفتار و گرایش‏ها را جانشین آن­ها کند. همچنین، ناگزیر است ایفای نقش­های بزرگسالانه را به عهده گیرد و مسئول اعمالش باشد.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق کامل درمورد فناوری اطلاعات، نوجوان و بحران هویت
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد