دانلود گزارش کارآموزی حسابداری دارایی
فرمت فایل: ورد
تعداد صفحات: 54
بخشی از متن:
آشنایی با مکان کارآموزی
اداره دارایی خمین در سال 1335 یعنی 22 سال قبل از پیروزی انقلاب تاسیس شد که در زیر به برخی از وظایف و تعاریف مالیاتی مربوطه می پردازیم.
مالیات:
مالیات عبارت است از قسمتی از دارائی یا در امد افراد که به منظور پرداخت هزینه های عمومی و یا حفظ منابع اقتصادی – اجتماعی و سیاسی کشور (اجرای سیاست مالی) به موجب قانون و به وسیله دولت وصول می شود.
مامورین مالیاتی
افرادی که وظیفه آنها رسیدگی به دفاتر و اسناد در آمدهای اشخاص مشمول می باشد جهت اخذ مالیات از اینگونه افراد .
معافیت مالیتی :
مقادیری از در آمد که طی مصوبه های قوانین مالیاتی در میزان پرداختهای مالیاتی /کسر گردیده و مشمول مالیات نمی باشند را معافیت مالیاتی گویند .
گریز از مالیات :
حساب سازی برای کمتر از واقع نشان دادن در آمد مشمول مالیات .
نرخ مالیات :
مقدار (نرخ) مالیاتی که بر پایه سود مشمول مالیات قابل پرداخت است.
سال مالیاتی :
دوره ی زمانی که توسط اظهار نامه مالیاتی پوشش داده می شود این سال به دو صورت می باشد یا بر اساس سال شمسی که از ابتدای فروردین شروع می شود و یا از شروع یک دوره مالی شرکت که آن را سال مالی می نامند و می توان از هر تاریخی شروع شود.
اظهار نامه مالیاتی :
فرمهای خاصی است که بر طبق مقررات از طرف وزارت امور اقتصادی و دارای تهیه و در اختیار مودیان مالیاتی قرار می گیرد.
صاحبان درآمد ملکف اند مشخصات خود نشانی محل کسب و سکونت وبا مبلغ تحصیل درآمد و نیز اطلاعاتی را در باره فعالیت درآمد و حسب مورد حساب دارائی و سود و زیان در فرم اظهار نامه پیش بینی گردد در آن منعکس و ظرف مدت تعیین شده به حوزه مالیاتی مربوط تسلیم نماید. .
مودیان یا مالیات دهندگان :
واشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی که مشمول مالیات و ملزم به پرداخت مالیات و تسلیم اظهار نامه در موعد معین به اداره امور مالیاتی می باشند.
1- سابقه و پیشینه مالیات دهی :
در مورد تاریخچه موضوع مالیات به شروع تاریخ بشر همراه بوده و همراه با تشکیل تمدنهای بشری به اشکال مختلف وجود داشته است از جمله مدارک تاریخی که مطالبی را از مالیات درج کرده اند می توان به آثار مورخان یونانی و برخی کتیبه های سنگی به خط میخی و پارس اشاره کرد کتیبه بزرگ بیستون کتیبه داریوش اول در نقش رستم و کتیبه خشایار شاه و واژه به کار رفته در این کتیبه «daji » که بسیار به تلفظ کلمه باج در فارسی نوین است.
اخذ مالیات در ایران سابقه کهن ودیرینه دارد برای اولین بار زمان /مرهویان حدود 5000 سال پیش مالیات بر قرار می گردد.
2- تاریخچه اصلاحات مالیاتی :
اولین قانون مالیات در ایران تحت عنوان قانون مالیات بر شرکتها و تجارت در 12/1/1309 به تصویب رسید و درآمد ویژه شرکتها و بازرگانان و مشاغل آزاد و حقوق بگیران را مشمول مالیات قرار داده است درآمد مستقلات تابع قانون مستقلات مصوب سال 1294 بوده که به موجب آن از مستقلات اعم از اینکه به اجاره واگذار شده ویا مورد استفاده شخصی مالک بوده مالیات وصول می شده است.
دومین قانون مالیات در آبان ماه 1312 به تصویب رسید و از اول سال 1313 اجرا شد که از قانون 1309 کاملتر بود. ولی مانند قانون مزبور شامل درآمد مستقلات ودرآمداملاک مزروعی که تابع مقررات جداگانه بودند نمی شد.
سومین قانون مالیات مصوب 19 آبان 1322 است که توسط دکتر میلیسپو تنظیم و به مجلس شورای ملی پیشنهاد گردید.
چهارمین قانون مالیات قانون مصوب تیر ماه 1328 است که تا مرداد ماه 1334 مورد اجرا بود این قانون در سال 1328 به تصویب کمیسیون دارایی مجلس شورای ملی رسیده بود. که بعدا در سال 1331 به موجب قانون اختیارات نخست وزیر وقت اصلاحاتی در قانون به عمل آمد.
سپس قاون مالیات بر درآمد مصوب 1334 و قانون مالیات بر درآمد مصوب فروردین 1335 و بهمن 1336 و اسفند 1338 و خرداد 1339 به تصویب رسید.
بعد از انقلاب در تاریخ 3/12/1366 قانون جدید مالیاتها به تصویب مجلس شورای استلامی رسید و از ابتای سال 1368 به اجراگذارده شد.
آنچه مسلم است که از دیر باز تا کنون قانون مالیاتی متعددی در ایران به تصویب مجلس قانون گذاری وقت رسیده است ولی به نظر می رسید با توجه به اوضاع و احوال اقتصادی کشور نیاز به اصلاحات بیشتری می باشد . بالاخره کار بازنگری قانون مالیاتهای مصوب اسفند ماه 1366 بوسیله متصدیان امور انجام شد و نهایتا اصلاحیهای در تاریخ 27/11/1380 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
ادبیات مالیات و مالیات دهی :
الف : فرهنگ مالیاتی :
فرهنگ مالیاتی در بین مردم جامعه شاید جای زیادی را در فکر آنها اشغال کرده اند ولی واقعا درک صحیحی از فرهنگ مالیاتی و مالیات دهی حاصل نشده و علی رغم سخنانی که در سمینارهای رسانه های گروهی بحث می شود اما این فرهنگ به طور عمیق و ژرف ریشه یابی نمی شود در این برهه از زمان کسی نیست که به این اصطلاحها معنایی کاربردی ببخشد زیرا اگر پای حرف بیفتد همه این کلمه ها را به خوبی تفسیر می کنند و شاید عده ای از معنی کردن آن نیز طفره روزه بگویند که در قبال این همه مخارج .برای مردم ودر آمد دولت مالیات جایی برای خود نمایی ندارد.
ب – عدالت مالیاتی :
یکی از اصول اساسی در وضع مالیاتها اصل تساوی افراد در مقابل مالیات عدالت مالیاتی می باشد .می باشد این اصل در قانون اساسی ایران به ترتیب زیر تصریح گردیده است.
(( اصل سابقه تاریخی قانون اساسی – در مورد مالیات هیچ تفاوت و امتیازی فیمابین افراد ملت گزارده نخواهد شد.1
در سابق این اصل وجود نداشت بلکه مالیات فقط از طبقات ضعیف و زحمتکش وصول می شده.
و اشخاص منتقد و با عنوان از پرداخت مالیات معاف بوده اند وحتی پرداخت مالیات یک نوع تحقیر و توهین به شمار می رفته است باید دانست که منظور از تساوی افراد در مقابل مالیات فقط یک تساوی عددی نیست که همه به یک میزان باید یک تناسب مالیات بپردازند بلکه منظور از آن تساوی از لحاظ فداکاری است یعنی متناسب بودن مالیات بالقوه پرداخت مالیات و در اینجاست که مسائل اقتصادی – اجتماعی – اخلاقی – در بحث مالیات دهی مطرح می شود.
ج : علل نپرداختن مالیات :
به راستی چرا مردم به طیب خاطر مالیات خود را نمی پردازند ؟
عوامل متعددی در این امر دخیل اند که درزیر به چند علت آن می پردازیم
1- برخی عقیده دارند که چون بعد از حکومت علی (ع)همه حکومتها حکومت ظلم وجود بوده و پرداخت مالیات کمک به تحکیم آن حکومتها تلقی نمی شده و مراج عظام و علما این مردم را از دادن مالیات منع کردند.
2- برخی معتقدند که علت فرار مالیات را باید در عدم شناخت اهمیت و ضرورت مالیات و نقش آن در اقتصاد جستجو کرد .
به گفته علی (ع) مردم دشمن چیزی هستند که به آن جهل دارند .
3- عده ای می گویند چون هنوز مکانیزمهای درستی در اقتصاد کشور تعبیه نشده تا امکان ردیابی و شناسایی درآمدهای واقعی مردم ممکن باشد پس کتمان و فرار از مالیات دهی به راحتی برای صاحبان درآمد میسر است.
4- تقابل و عدم تفاهم بین مودیان و مامورین تشخیص مالیاتی را علت اساسی فرار از مالیات می دانند چون مودیان اعتتقاد دارند که اگر هم درآمد واقعی خود را به اداره امور مالیاتی تسلیم کنند مامورین قبول نمی کنند و به همین دلیل آنان اصل را به عدم صحت این اظهارات خواهند گذاشت پس دفاتر و اظهار نامه را طوری تنظیم می کنند که در آمد واقعی را بیان نکند از آن طرف نیز مامورین می گویند مودیان اقتصادی به پرداخت مالیات ندارند و سعی در کتمان درآمد خود دارند .
بدین ترتیب درآمد مشمول در حاله ای از ابهام می مانند و این باعث می شود که مالیاتهای تشخیص شده توسط حوزه مالیاتی بیش از میزان واقعی می شود وفرآیند به قطعیت رسیدن آن به طول می انجامد که این باعث می شود در دراز مدت زیانهای جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد آید
د: اصول یک نظام مالیاتی مطلوب :
آدام اسمیت اقتصاد دان معروف مکتب کلاسیک چهار اصل عمده را به عنوان اصول یک نظام مالیاتی مطلوب بیان داشته است.
گزارش کارآموزی حسابداری ادراه دارایی