تعداد صفحات : 116 صفحه -
قالب بندی : word
چکیده:
به علت گسترش دامنه فعالیت واحدهای اقتصادی و در پاسخگویی به نیازهای مختلف فنی، مالی و علمی، شرکتهای بزرگ با خرید سهام شرکتهای کوچکتر توانایی خود را گسترش داده و شرکتهای بزرگتر فعالیتهای گوناگون را فراهم میآورند. با گسترش گروه شرکتها و پدید آمدن شرکتهای سرمایهگذاری، مسأله تلفیق صورتهای مالی این واحدهای اقتصادی مطرح گردید. مطابق استاندارد شماره 18 ایران تحت عنوان صورتهای مالی تلفیقی و حسابداری سرمایهگذاری در واحدهای تجاری فرعی تهیه و ارائه صورتهای مالی تلفیقی از سال 1380 الزامی گردیده است.
تحقیق حاضر به بررسی نحوه تهیه صورتهای مالی تلفیقی در واحدهای تجاری پرداخته است که برای انجام این بررسی ابتدا به تعریف صورتهای مالی تلفیقی و مبانی، الزام و ارائه این صورتها و نحوه ثبت و حسابداری آنها پرداخته شده است. از اینرو ابتدا با بررسی استانداردهای حسابداری 18 و 19 مطالبی درخصوص تهیه و ارائه صورتهای مالی تلفیقی تهیه شده است. سپس با بررسی استانداردهای حسابداری بینالمللی و ایران چگونگی استفاده از این استانداردها با ذکر مثالهایی ارائه گردیده است.
مقدمه:
در دنیای امروز، بسیاری از واحدهای تجاری بهمنظور افزودن بر ارزش خود به ترکیب واحدهای تجاری روی آوردهاند. این واحدها، هدف همافزایی ناشی از فزونی ارزش یک مجموعه نسبت به مجموع ارزش اجزای تشکیلدهنده آن را دنبال میکنند که عموما" در نتیجة ترکیب واحدهای تجاری حاصل میشود. چنانچه از ترکیب دو یا چند شرکت، یک شخصیت اقتصادی واحد شکل بگیرد، تلفیق اطلاعات مالی شرکتها در قالب یک مجموعه صورتهای مالی مجزا ضرورت پیدا میکند. این فرض وجود دارد که صورتهای مالی تلفیقی معنا و مفهوم بیشتری از چند صورت مالی جداگانه دارد و اگر در گروهی از شرکتها یکی بر دیگری کنترل مالی داشته باشد، این صورتها اطلاعات مالی را به نحو مطلوبتر ارائه میکند.
صورتهای مالی تلفیقی از زمانی رایج شد که این باور پدید آمد که مرزهای بین شخصیتهای اقتصادی جداً باید نادیده گرفته شود تا بتوان عملیات تجاری گروهی از واحدای تجاری به هم وابسته را به عنوان یک کلیک اقتصادی و مالی گزارش کرد.
هرگاه ترکیب واحدهای تجاری به رابطه اصلی و فرعی منجر شود، واحد تحصیلکننده یا واحد تجاری اصلی (واحد تجاری دارای یک یا چند واحد فرعی) باید صورتهای مالی تلفیقی تهیه و ارائه نماید.
دانلود پروژه نحوه تهیه صورتهای مالی تلفیقی در واحدهای تجاری