تحقیق آماده
آسیب شناسی روانی اجتماعی جامعه عصر امام علی علیه السلام
با فرمت ورد 2003 - word 2003
قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها
چکیده
در این مقال در آغاز، عوامل کلی خروج یک جامعه از اعتدال و فروافتادن آن در ورطه انحطاط سیاسی و اخلاقی را مورد بررسی قرار می دهیم و سپس برمبنای آن با ارائه مستندات تاریخی و تحلیل روان شناختی و جامعه شناختی حوادث پیش آمده پس از رحلت رسول اللّه تا عصر بعثت علوی، به بیان علل عدم توفیق امام علی علیه السلام در اعاده عدل و آزادی به جامعه نبوی را پس از انقضای خلافت عثمان و پذیرش اضطراری منصب خلافت توسط امام می پردازیم. ساختار این مباحث به گونه ای است که می تواند آسیب شناسی هر جامعه و حکومت دینی یا مردمی را در سطح کلان تبیین نماید.
مقدمه
اقتضاء رحمت واسعه و عدالت شامله خدای منان ایصال همه خلائق از جمله انسان خلیفه الرحمن به غایت آفرینش با بعثت های مستمر و گوناگون است. اگر چه سنّت سخت طبیعت مقتضی محدودیت زمانی و مکانی حیات طبیعی ذوات مقدس انبیاء الهی است، لکن دامنه بعثت عمومی به وسعت همه زمانها و مکانهاست. در حقیقت تبلور موفقیت آمیز بعثت های وحیانی و الهامی را باید در استقرار نهادهای دینی و استمرار تجارب نبوی سالکان طریقت تعالی در گستره زمان و مکان به ویژه پایان حماسه آفرین و شورانگیز تاریخ اجتماعی بشر مشاهده کرد. در عین حال انتظار تاریخ از جامعه ای که مهبط وحی و الهام و منزل شریعت آسمانی و مبعث رسول خاتم صلی الله علیه و آله است آنست که همه قابلیت های خود را در پذیرش پیام وحیانی و کلام آسمانی به کار گرفته و خود را به جریان جاودانه بعثت عمومی متصل ساخته تا به حیات طیبه فراحیوانی احیاء شده و پروژه تکامل انسانی خود را به اکمال رساند.
فهرست
چکیده 3
مقدمه 3
عوامل کلی اختلال رهبری سیاسی و آسیب دیدگی جامعه 4
1.رنج تحقیر اجتماعی 5
2.جور تبعیض طبقاتی 7
3.داغ محرومیت مادی 8
4.فشار تعصب حزبی (فامیلی و گروهی) 9
5.خفقان، استبداد و خودکامگی 11
1.نفی تعصب فامیلی و حزبی و قومی 13
2.نفی تبعیض مالی در پرداخت حقوق از بین المال 14
3.نفی استبداد و خشونت واعطاء آزادی انتقاد و اعتراض 15
4.نفی تبعیض طبقاتی دراجرای قانون 16
5.نفی زمینه های تحقیر اجتماعی و قدرت نمایی 17
منابع 19
منابع
1-در این رابطه رجوع شود به کتب آناتومی قدرت از گالبرایت، ترجمه مهاجر، احساس کمتری از دکتر منصور، قدرت از راسل ترجمه دریابندی، رهبری و مدیریت از هاشمی رکاوندی.
2-البته گاهی تفاوت سطح زندگی و در آمد و رفاه حاکمان با توده مردم هم موجب انگیزه قدرت طلبی می شود در این صورت قدرت ابزار می گردد.
3-البته گاهی تبعیض و نابرابری طبقاتی معلول تقسیم ناعادلانه کار و وظایف و منابع مالی جامعه است.
4-سفینه البحار، ماده خبز
5-کلمات قصار، 319
6-کلمات قصار شماره 31
7-الحزب جماعة فیها غَلظِ
8-به همین جهت خداوند در آغاز از پیامبرش می خواهد که عشیره خود را دعوت به اسلام کند یا از حمایت عاطفی آنها برای پیشبرد اهداف معنوی خود استفاده نماید و انذر عشیرتک الاقربین.
9-المقدمه، لابن خلدون، ص 405، 481
10-رجوع شود به: سیری در اندیشه سیاسی عرب از حمید عنایت و سرآغاز نو اندیشی معاصر از مقصود فراستخواه.
11-نهج البلاغه، خطبه شماره 192
12-بحارالانوار ج 21، ص 112، سیره ابن هشام، ج 2 ص 412، شرح ابن ابی الحدید ج 17 ص 281، فروغ ابدیت، جعفر سبحانی ج 2 ص 343
13-همان
14-تاریخ طبری، ج 2 ص 215
15-سیره ابن هشام، ج 3 ص 337، بحار الانوار ج 21 ص 33
16-مکارم الاخلاق، فضل طبرسی ص 23
17-سیره ابن هشام، ج 2 ص 496
18-الوافی، فیض کاشانی، باب انه لاشفاعه فی الحد، چاپ افست
19-بحار الانوار، ج 67، ص 121
21-بحار الانوار، ج 16، ص 229-
22-بحار الانوار، ج 16، ص 226-
23-همان، ج 76، ص 63-
24-بحار الانوار، ج 16، ص 236-
تعداد صفحات : 21 صفحه - صفحه آرایی شده و آماده چاپ
فرمت فایل : ورد 2003 - قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها
تحقیق در مورد آسیب شناسی روانی اجتماعی جامعه عصر امام علی علیه السلام