ارزیابی تجربه کاربری در طراحی وب سایت با استفاده از روش ANP مطالعه موردی: 5 نمونه وب سایت تجارت الکترونیک
113 صفحه
چکیده:
پژوهش حاضر مبتنی بر بررسی تجربه کاربری وبگاه ها است. با استفاده از مطالعات کتابخانهای معیارهای تجربه کاربری شامل؛ طراحی مناسب، درستی محتوا و نمایش اطلاعات کمکی، جستجوی آسان و نتایج مؤثر ، پیش گیری و تصحیح خطا و کارآمدی استفاده، انتخاب و مدل تحقیق شکل گرفته است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و برحسب روش تحقیق، توصیفی موردی است که با بکارگیری روش گروه اسمی؛ داده های مورد نیاز جمع آوری شده است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش ، وبگاه های تجارت الکترونیک می باشد و از روش نمونه گیری گزینشی استفاده گردید و تعداد پنج وبگاه که هم در وبگاه الکسا رتبه بالایی داشتند و هم دارای نماد اعتماد الکترونیکی بودند انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل فرایند شبکه انجام شد و نتایج پژوهش معیارهایی جهت ارزیابی تجربه کاربری وبگاه های تجارت الکترونیک بدست می دهد و نشان می دهد که وبگاه فروشگاه دیجی کالا در بین وبگاه های مورد تحقیق تجربه کاربری بهتری دارد. این پژوهش می تواند در راستای نتایج حاصل از آن، به دلیل ارائهی اطلاعات مفید در حوزهی طراحی وبگاههای تجارت الکترونیک دارای تجربه کاربری زیاد، برای محققان و مدیران وبگاهها ارزشمند باشد. همچنین پیشنهادهایی را جهت بهبود و اثربخشی بیشتر تجربه کاربری وبگاههای مورد تحقیق ارائه میدهد.
کلمات کلیدی: تجربه کاربری، تصمیم گیری چند معیاره، تحلیل فرایند شبکه (ANP)
ارزیابی تجربه کاربری در طراحی وب سایت با استفاده از روش ANP مطالعه موردی: 5 نمونه وب سایت تجارت الکترونیک