ابتدا گیاه چای به عنوان دارو وارد گردیده و بعدها مصرف آن گسترش یافته و به دلیل افزایش مصرف چای برخی از بازرگانان ایرانی را که دست اندر کار تجارت آن بودند، به فکر انداخت که به کشت و تولید چای در ایران بپردازند.
نخستین کسی که به این کار اقدام نمود، حاج محمد حسین اصفهانی بود. او در سال 1302 هجری قمری در زمان ناصر الدین شاه بذر چای را از چین به ایران آورد. حاج محمد حسین در اصفهان به کشت چای پرداخت، اما به این کار توفیق نیافت. در گزارشها و مقالاتی که درباره بررسیهای توسعه اقتصادی و صنعتی وزارت اقتصاد در سال 1349 منتشر شده است، نامساعد بودن آب و هوای اصفهان و مخالفت های داخلی علل این ناکامی دانسته شده است. به هر حال کشت چای در کشور قبل از سال 1280 هجری شمسی رواج نداشت و ایرانیان قدیم به جای چای، قهوه می نوشیدند، به همین دلیل چای خانه های سنتی امروز همان نام سنتی خود یعنی قهوه خانه را حفظ کرده اند. در سال 1280 هجری شمسی از طرف دولت وقت ایران به شاهزاده حاج محمد میرزا کاشف السلطنه چای کار که در آن زمان ژنرال کنسول ایران در هند بود ماموریت داده شد تا چگونگی کشت و کار چای سازی را بیاموزد. مرحوم چایکار پس از مدتها کار و تلاش روی مزارع چای در هند موفق شد اصول و فنون چای کاری را بیاموزد، پس از آن با موافقت دولت هند دو هزار نهال را به ایران آورد بعد از مدتها تحقیق بهترین محل کشت آن را در شهرستان لاهیجان شناخت. پس از آن مرحوم چایکاری با مشقات زیاد قطعه زمینی به مساحت حدود شش جریب در لاهیجان و مقداری در تنکابن یافت و شروع به کشت چای در این دو قطعه اراضی کرد که خوشبختانه از آنها چای معطری به دست آمد.
قدیمی ترین نوشیدنی های رایج در جهان قهوه، کاکائو و چای بوده است که این هر سه خاصیت تخذیری دارند اما چای در بدن انسان اثرات متفاوتی بر جای می گذارد که دارای خاصیت ویژه ای است.
این نوشابه نسبت به دو نوشابه فوق آرام بخش تر و مفرح است و اگر در زمان های پیش برگ و گل و ریشه آن تا اواخر قرن هشتم برای مصارف داروئی از قبیل رفع نارحتی های گوارشی، بدی هضم غذا، رفع خستگی، بیماریهای کلیوی و غیره استفاده می شده است. اکنون دم کردن برگهای آن در حالت های متفاوت با برگ های تازه یا برگ های پلاس شده و نیمه تخمیری و یکبار خشک شده بنام چای اولنگ[1] و یا برگ کم پلاس و قبل از تخمیر خشک شده به نام چای سبز و بالاخره چای سیاه معمولی معروفترین آنها که پس از پلاس کردن و مالش دادن و خشک کردن مصرف می شود.
فهرست
مقدمه 4
پیش گفتار 6
نام چای در نقاط مختلف جهان 12
درجه بندی چای خشک سیاه 13
معرفی محصول 16
کاربرد محصولات تولیدی در طرح 20
از نظر مصرفی ( نهائی، واسطه ای، سرمایه ای ) : 20
موارد مصرف 20
سیاست های دولت 23
وضعیت عرضه و تقاضا 28
تقاضای داخلی 28
عرضه 31
تهیه پودر و گرانول چای 39
بازسازی انواع نوشابه های بدون گاز چای 39
پر کن انواع نوشیدنیهای غیر گازدار چای 39
Extraction 41
Concentration (تغلیظ) 41
Drying (خشک کردن) 41
راه حل Flavourtech 41
راههائی برای بدست آوردن اسانس چای و اضافه کردن مجدد آن به محصول نهائی 42
استحصال اسانس از مایع اولیــــه 42
اضافه نمودن مجدد اسانس به محصول 42
مزیتهای روش S.C.C. 43
استحصال عصاره و اسانس جهت بازفرآوری چای خشک 43
پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح 51
وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال 51
این مقاله به صورت ورد (docx ) می باشد و تعداد صفحات آن 66 صفحه آماده پرینت می باشد
چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده پرینت بودن مقالات می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد
مقالات را با ورژن office2010 به بالا باز کنید
دانلود پروژه کارآفرینی و طرح کسب و کار تولید چای