پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی
گرایش مددکاری اجتماعی
همراه با پرسش نامه
154 صفحه
چکیده:
زمینه و هدف: کودک آزاری رفتاری است که کودک مورد انواع آزارهای جسمی، جنسی، بی توجهی و سوء رفتارهای عاطفی قرار می گیرد و پیامدها و مشکلات متعددی را ایجاد می نماید. این مشکلات می تواند از کودکی تا بزرگسالی ادامه داشته باشد و زندگی فرد و کیفیت آن را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین در این پژوهش، پژوهشگر به دنبال بررسی مقایس های سطح کیفیت زندگی کودکان آزاردیده و کودکان عادی شهر بیرجند و عوامل موثر بر آن می باشد.
روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع علّی – مقایسه ای می باشد.کلیه کودکان 14-10 سال آزاردیده جسمی یا مسامحه و غفلت که کودک آزاری آنها به اورژانس اجتماعی گزارش شده و مورد تایید قرار گرفته اند (80 نفر)، و 80 نفر از کودکان عادی در همان محدوده سنی به صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و کیفیت زندگی توسط پژوهشگر به صورت مصاحبه ای تکمیل شد و داده ها در نرم افزار SPSS وارد و با استفاده از روش های آماری ، T مستقل و خی دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
یافتهها: در این مطالعه 80 نفر کودک آزار دیده و 80 نفر کودک عادی با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمره کیفیت زندگی در کل و در ابعاد مختلف در کودکان آزاردیده نسبت به کودکان عادی به طور معنی داری بیشتر بود. میانگین نمرات از 10 تا 33/30 بیانگر سطح کیفیت زندگی بالا از 33/40 تا 66/70 سطح کیفیت زندگی متوسط و از 66/80 تا 100 سطح کیفیت زندگی پایین می باشد . به عبارت دیگر سطح کیفیت زندگی کودکان آزار دیده در کل و در ابعاد مختلف پایین تر از سطح کیفیت زندگی کودکان عادی بود
نتیجهگیری: در این پژوهش تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر ، وضعیت اقتصادی- اجتماعی والدین ، طلاق والدین ، اعتیاد والدین و سابقه مصرف داروهای اعصاب و روان عوامل موثر در کیفیت زندگی کودکان آزار دیده و عادی به شمار می روند اما کیفیت زندگی کودکان آزار دیده و عادی از حیث رتبه تولد کودک در خانواده ، سن پدر و مادر و شغل مادر تفاوت معنا داری نداشت.
واژههای کلیدی: کیفیت زندگی، کودکان آزاردیده، کودکان عادی
مقایسه سطح کیفیت زندگی و عوامل موثر بر آن میان کودکان آزار دیده و کودکان عادی 14 -10 سال شهرستان بیرجند در سال 1391