پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی
گرایش آموزش کودکان استثنایی
107 صفحه
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان با اختلال های یادگیری بر اساس سبک فرزندپروری والدین آنها بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه والدین دانش آموزان با اختلال های یادگیری بود که فرزندانشان در سال تحصیلی 92-1391 در مراکز ویژه اختلال های یادگیری شهر شیراز به تحصیل اشتغال داشتند. نمونه پژوهش شامل 150 نفر از والدین دانش آموزان با اختلال های یادگیری شهر شیراز بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه مشکلات رفتاری کانرز فرم کوتاه ویژه والدین و پرسش نامه سبک های فرزندپروری رابینسون، ماندلکو، السن و هارت استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین سبک فرزندپروری استبدادی و سهل گیرانه والدین با مشکلات رفتاری(مشکلات سلوک، اضطراب خجالتی، روان تنی و مشکلات اجتماعی) دانش آموزان با اختلال های یادگیری همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد ولی بین سبک فرزندپروری اقتداری با مشکلات رفتاری دانش آموزان با اختلال های یادگیری همبستگی معناداری مشاهده نشد. همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه برای پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان با اختلال های یادگیری نشان داد که سبک فرزندپروری سهل گیرانه مهمترین پیش بینی کننده مشکلات رفتاری در این دانش آموزان است. با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که اگر به والدین دانش آموزان با اختلال های یادگیری آموزش داده شود که از سبک های فرزندپروری استبدادی و سهل گیرانه استفاده نکنند، مشکلات رفتاری فرزندان آنها کاهش خواهد یافت.
کلیدواژه ها: مشکلات رفتاری، سبک های فرزندپروری، اختلال های یادگیری
پیش بینی مشکلات رفتاری دانش آموزان با اختلال های یادگیری بر اساس سبک فرزند پروری والدین