در پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مهارتهای مخچه بر کارکردهای اجرایی کودکان دو زبانه با روش آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون مورد بررسی قرار گرفت. به منظور انجام این پژوهش 30 نفر از دانشآموزان مقطع پیش دبستانی مهد کودک و آمادگی رشد شهر تبریز به شیوهی تصادفی انتخاب و پس از اجرای پیش آزمون با آزمونهای برج لندن و ویسکانسین مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس طی مدت 15 جلسه تحت آموزش مهارتهای حرکتی و تعادلی و هماهنگی حسی و حرکتی و یکپارچگی حسی قرار گرفته و پس آزمون، بلافاصله پس از آموزش اجرا شده و با استفاده از مدل آماری t دو گروه همبسته به مقایسه کارکردهای اجرایی انعطاف پذیری، برنامه ریزی، سرعت در حل مسئله و بازداری پاسخ پرداخته شد. یافته های پژوهش نشان داد آموزش مهارت های مخچه بر بازداری پاسخ و برنامه ریزی و سرعت عمل در حل مسئله معنادار بود ولی در شاخص انعطاف پذیری معنادار نبود.
اثربخشی آموزش مهارتهای مخچه بر کارکردهای اجرایی کودکان دو زبانه