خلاصه پایان نامه:
درک کامل ماهیت خوردگی، عوامل موثر بر نفوذ آن و چگونگی فرایند شروع خوردگی در یک سازه از جمله مواردی هستند که مطالعه آنها برای تعیین رفتار سازه پس از وقوع خوردگی لازم می باشد. در میان انواع خوردگی که امکان وقوع آنها بر روی فولاد ساختمانی پیش بینی می شود خوردگی حفره ای شایع ترین آنهاست. وجود خوردگی حفره ای با توجه به وزن ناچیز مصالح از دست رفته و عمق زیاد حفره ها یک مشکل جدی در سازه ها می تواند به شمار آید. گاهی خوردگی حفره ای تا آنجا پیش می رود که باعث ایجاد سوراخهایی در قسمتهای مختلف سازه می شود.
برای بدست آوردن عمر باقیمانده یک سازه ابتدا باید به بررسی ظرفیتهای باقیمانده مختلف عضو از قبیل خمشی، برشی و ... پرداخت. بدست آوردن فرمولهایی برای محاسبه ابعاد هندسی مقطع پس از خوردگی و ایجاد رابطه ای بین مقاومتهای مختلف اعضا قبل و پس از خوردگی از مواردی هستند که در این تحقیق بررسی شده اند. برای استفاده هر چه بیشتر از این رابطه ها نمودارهایی جهت ظرفیتهای باقیمانده سازه تهیه شده است که استفاده از این نمودارها راه حلی برای در نظر گرفتن اثرات خوردگی در طراحی سازه های فولادی می باشد.
در نظر گرفتن این رابطه ها و نمودارها در آئین نامه های موجود اثرات خوردگی را لحاظ می نماید و همینطور رعایت مواردی در اجرای سازه ها می تواند این تاثیرات را در سازه های فولادی به حداقل رسانده و از اینرو جلوی صرف هزینه های هنگفت جهت تعمیر و یا بازسازی سازه های خورده شده را بگیرد.
پایان نامه رشته عمران ارزیابی ظرفیت باقیمانده تیرهای فولادی تحت اثر خوردگی حفره ای