چکیده : موضوع تحقیق حاضر بررسی مقایسهای دیدگاه معلمان راجع به شایستگی مدیران دوره ابتدایی با شاخص های وزارت آموزش و پرورش در شهر قم است. این تحقیق به بررسی دیدگاه معلمان در رابطه با شاخص های شایستگی مدیران که از طرف آموزش و پرورش تدوین شده است، میپردازد . هدف از انجام تحقیق توصیف و تبیین شرایط موجود بوده و به بررسی عقاید و دیدگاه معلمان میپردازد به هین دلیل روش تحقیق از نوع زمینهیابی است . جامعه آماری 2126 معلم زن و مرد مقطع ابتدایی بوده که در نواحی چهارگانه قم مشغول به کار هستند . حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 327 برآورد شده که با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند . ابزار اندازهگیری یک پرسشنامه محقق ساخته 54 سئوالی میباشد که دیدگاه معلمان را در رابطه با شاخصهای شایستگی مدیران میسنجد. اعتبار آن با ضریب آلفای کرون باخ با اطمینان 95% سنجیده شده و روایی محتوایی آن توسط افراد متخصص مورد تأیید قرار گرفته است . نتایج حاصل از پرسشنامه به این شرح است که بین دیدگاه معلمان زن و مرد و معلمانی با میزان تحصیلات مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد اما بین دیدگاه معلمانی با رشته تحصیلی مختلف تفاوت معنیدار است . از نظر معلمان برای انتخاب یک مدیر شایسته شاخصهای مربوط به ویژگیهای شخصیتی و ارزشها و داشتن دانش مدیریت آموزشی از اولویت بیشتری برخوردار است . پیشنهاد میشود در انتخاب مدیران به تمامی شاخص های شایستگی توجه شود و دیدگاه معلمان نیز مدهّ نظر قرار گیرد
پایان نامه : بررسی مقایسه ای دیدگاه معلمان راجع به شایستگی مدیران دوره ابتدایی با شاخص های وزارت آموزش و پرورش در شهر قم - 1391 - 112 صفحه