چکیده : هدف از انجام این مطالعه پاسخ به این سوال است که آیا مفاهیم تربیتی و اجتماعی در آثار شاعران کودک معاصر در دهه 70 تا 80 گنجانده شده است ؟ با مطالعه و بررسی شعر کودک معاصر (به طور ویژه دهه ی 70 تا دهه ی 80) در آثار چهره های شاخص شعر کودک مانند : جعفر ابراهیمی (شاهد) ، مصطفی رحماندوست ، شکوه قاسم نیا ، ناصر کشاورز ، افسانه شعبان نژاد روشن شد تا حدودی این شعرا به این مقوله ها پرداخته اند . در نتیجه ، اشعار آنها مورد نقد و تجزیه و تحلیل قرار داده شده و نکات مربوط به این مقوله (مفاهیم تربیتی و اجتماعی) از اشعار آنها استخراج گردید . پژوهش حاضر به منظور تحلیل محتوای آثار شاعران معاصر کودک دهه ی 80-70 از منظر مفاهیم تربیتی و اجتماعی انجام شده است . روش این پژوهش ، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا می باشد . جامعه ی آماری در این پژوهش ، متن آثار شاعران کودک معاصر (دهه ی 80-70) است که به روش تصادفی ساده از میان آثار انبوه این شاعران انتخاب شده است و نمونه آماری شامل کتاب های شعر کودکان گروه سنی پیش از دبستان است . در قسمت تجزیه و تحلیل داده ها ابتدا از روش کتابخانه ای و مطالعه ی مجلات ، کتب و مأخذ ، اطلاعات اولیه و کلی جمع آوری شد . روش کتابخانه ای روشی است که بر مشاهده ی مستقیم و بر اساس اسناد ، مدارک ، کتب و مطبوعات استوار می باشد . سپس با استفاده از روش تحلیل محتوا موارد خاص در بین اشعار معاصر کودک مورد بررسی قرار گرفت . واحد تحلیل محتوا در این پژوهش ، کل مفهوم یک شعر ، بیت ، مصراع یا حتی یک کلمه است که ناظر بر مؤلفه های مفاهیم تربیتی و اجتماعی است . برای سنجش فراوانی ها از شیوه ی شمارش استفاده شده است و در پایان به مقایسه ی آثار کلیه شاعران مورد نظر در پژوهش پرداخته شده است . نتیجه ی نهایی نشان داد که مصطفی رحمان دوست بیشتر از سایر شعرا به مؤلفه ی همکاری، همدردی و احترام به بزرگترها پرداخته اند و این مؤلفه ها نیز در آثار وی دارای سیر صعودی می باشند . همچنین نشان داده شد همه شعرا به مولفه صداقت توجه کمی داشته اند .
پایان نامه : بررسی شعر کودک به لحاظ میزان توجه به مفاهیم تربیتی و اجتماعی در دهه ی 80-70 - 1392 - 159 صفحه