اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پاورپوینت درمورد برنامه ریزی و طراحی تمرین

اختصاصی از اینو دیدی پاورپوینت درمورد برنامه ریزی و طراحی تمرین دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : پاورپوینت

نوع فایل :  .ppt ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد اسلاید : 36 اسلاید


 قسمتی از متن .ppt : 

 

به نام خداوند خورشید و ماه

خداوند روزی ده رهنمای

برنامه ریزی و طراحی تمرین

تعریف برنامه ریزی

برنامه ریزی عبارتست از پیش بینی عملیات

برای رسیدن به هدف

planning

فواید برنامه ریزی

1 – تعیین اهداف

2- صرفه جویی در هزینه ها

3- استفاده بهینه از زمان

4- بهره وری بیشتر از منا بع ( انسانی – مالی )

چرا برنامه ریزی ؟

دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده

طراحی تمرین :

تعریف نظام و ساختا ری مشخص مبتنی بر اصول علمی برای تمرین بمنظور توسعه قابلیت های مختلف ( جسمانی – تکنیکی – تاکتیکی – روانی ) ورزشکاران

تعریف تمرین ورزشی :

تمرین ورزشی را فعالیتی با هدف می دانند که انجام آن

موجب افزایش و توسعه توانایی یا آمادگی بد نی می شود

با انجام تمرین های بدنی , ورزشکار قوی تر, سریعتر ,

روان تر و بادوام تر و تواناتر می شود .


دانلود با لینک مستقیم


پاورپوینت درمورد برنامه ریزی و طراحی تمرین

تحقیق درباره افسردگی

اختصاصی از اینو دیدی تحقیق درباره افسردگی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 17

 

بیماری افسردگی ، متداول ترین بیماری بین اختلالات روانپزشکی به شمار می رود، به طوریکه درصد بالایی از کلیه ی بیماران بستری دربیمارستان ها را ا ین نوع بیماران تشکیل می دهند ، هر روزه در مراکز درمانی دنیا ، میلیون ها نفر به وسیله متخصصان امر به عنوان مراجع افسرده تشخیص داده می شوند . شیوع آن ده برابر بیشتر ازاسکیزوفرنی است . افسردگی مسئله شماره یک سلامتی در دنیاست . قدری توسعه پیدا کرده که آن را سرما خوردگی اختلالات دماغی نامیده اند .

با این حال تفاوت ظریفی میان سرماخوردگی و افسردگی وجود دارد . افسردگی کشنده است . با توجه به تحقیقات به عمل آمده در سالهای اخیر آمار خود کشی حتی در میان کودکان و پا به سن گذاشته ها رشد تکان دهنده ای داشته ؛ و این در شرایطی است که انواع داروهای آرام بخش و ضد افسردگی که شمارش از میلیارد گذشته ، در دهه ی جاری برای درمان افسردگی تجهیز شده است .

غمگینی با افسردگی یکی نیست . هر چند تفاوت بین این دو برای بسیاری از مردم هنوز واضح وروشن نیست . غمگینی احساس طبیعی ناشی از تصورات واقع بینانه ای است که حادثه ناخوشایند تحریف نشده ای را توصیف می کند . افسردگی بیماری است و همیشه ناشی از افکار تحریف شده است .

برای مثال وقتی یکی از بستگان و نزدیکا نتان فوت می کند ، ناراحت می شوید و این طبیعی است و اگر فکر کردید که « او را از دست دادم و ارتباط صمیمانه مان از دست رفت » سخن خطایی نگفته اید احساسات ناشی از این تفکر محبت آمیز و واقع بینانه و مطلوب است ؛ نشانه انسانیت و عمق مفهوم زندگی است .

اما ممکن است بگویید : « با فوت او برای همیشه با خوشبختی وداع کرده ام . چه بی انصافی بزرگی در حقم روا شد . » این طرز فکر به خودخوری و نا امیدی منجر می شود و چون احساساتی صرفاً مبتنی بر تحریف است به شما لطمه می زند .

دیوید برنز در کتاب خود چنین ادعا می کند که :

« معمولا ً انسان هایی که از افسردگی رنج می برند ذر یک یا چند مورد زیر با سایر افسرده ها وجه مشترک دارند :

1 – نا امیدی : در حالت افسردگی از شدت ناراحتی فراموش می کند گذشته بهتری هم داشته اند ؛ فرض را بر این می گذارند که در آینده هم حالشان از آنچه هست بهتر نخواهد شد .

2 – درماندگی : از انجام هر اقدام شادی بخش خودداری می کنند زیرا فرض یقین کرده اند که حال و حوصله شان ناشی از عواملی مثل ؛ تقدیر ، برنامه های غذایی ، خوشبختی و غیره است که دور از دسترسشان قرار دارد .

3 – دست کم گرفتن خود : هر طور شده به خود می قبولانند که از عهده انجام کاری بر نمی آیند . از کاه کوهی می سازند . وظیفه ای را آنقدر در ذهنشان بزرگ می کنند که انجامش برایشان غیر ممکن می شود .

4 - نتیجه گیری شتاب زده : با گفتن جملاتی مثل « من نمی توانم » یا « این کار را می کنم اما ... « خود دست م می گیرند احساس می کنند انجام کارها از آن ها ساخته نیست

5 – بر چسب زدن .. هر چه بیشتر مسامحه می کنند خود را حقیر تر می بینند ودر نتیجه اعتماد به نفس بیشتری از دست می دهند . مسئله بخصوص زمانی شدت می گیرد که به خود بر چسب « مسا محه کار » و « تنبل » را هم اضافه می کنند .

6 – دست کم گرفتن هر موفقیت : در حالت افسردگی ، نه تنها انجام کارها را دشوار می بینند بلکه به نظرشان می رسد پاداش کار به زحمتش نمی ارزد . در اصل امر مثبت رابی بها می کنند و این ریشه گرفتاری آنهاست .

7 – کامل گرایی : تعیین هدفها و معیارهای بی تناسب به شکست می انجا مد . خیلی ها جز

انجام کارهای خیلی بزرگ ، هر ککار دیگری را بی اهمیت می پندارند ودر نتیجه موفق هم که می شوند به یک نتیجه می رسند : کاری نکردم .

8 – ترس از شکست : از جمله تحریف های موجود در ترس از شکست تعمیم مبالغه آمیز است . استدلال می کنند که : « اگر در این کار شکست بخورم در سایر کارها هم شکست خواهم خورد . »

9 – ترس از موفقیت : گاه در اثر فقدان اعتماد به نفس موفقیت بیش از شکست مسئله ساز می شود . خیلی راحت موفقیت بدست آمده را اتفاقی قلمداد می کنند و به خاطر آن بهایی به خود نمی دهند ؛ به این نتیجه می رسند که اگر ادامه ندهند بهتر است .

10 – ترس از انتقاد : از انتقاد نی ترسند و در نتیجه دست به سیاه و سفید نمی زنند مبادا اشتباهی بکنند که اسباب انتقاد شود . پیش فرضشان این است که دیگران آنها را آدم کامل و بی عیب و نقصی می دانند و هیچ خطایی را از آنها نمی پذیرند .

11 – جبر و فشار : احساس جبر دشمن شماره یک انگیزه است مشکل از زمانی شروع می شود که به استناد یک سلسله « باید ها » و « بهتر است ها » خود را به انجام کاری مجبور کنند پیش خود می گویند « بهتر است این کار را بکنم » و « مجبورم که این کار را انجام دهم » بعد ، تحت تأثیر این ذهنیت خود را ملزم به انجام آن می بینند و در نتیجه احساس ناراحتی ، رنجیدگی و تقصیر می کنند .

12 – کم طاقتی : فرض را بر این گذاشته اند که باید همه ی مسایل و آن هم در اسرع وقت به هدفهایشان برسند و در نتیجه ، وقتی به مانعی به برخورد می کنند ، ناراحت می شوند و شکیبایی از دست می دهند .

2 - نشانه ها و علایم افسردگی :

1 – نشانه های کسالت روحی

الف ) عزلت جویی و کناره گیری :

بیماران افسرده اغلب نسبت به انجام فعالیت هایی که زمانی از انجام آن لذت می برند بی علاقه می شوند و احتمالاً از میزان مشارکت و فعالیت های اجتماعی خود می کاهند .

ب ) منفی گرایی :

ج ) اندوه : شخص افسرده ممکن است بخش مهمی از زندگی خود را در اندوه به سر برد ، یا مدام گریه کند .


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره افسردگی

تحقیق درباره اتوماسیون صنعتی و شبکه های ارتباطی 59 ص

اختصاصی از اینو دیدی تحقیق درباره اتوماسیون صنعتی و شبکه های ارتباطی 59 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 58

 

اتوماسیون صنعتی و شبکه های ارتباطی

خلاصه

پیشرفت فن آوری اینترنت و شبکه های ارتباطی در دهه های اخیر ایجاب می نماید تا به لزوم بکارگیری شبکه های ارتباطی در صنعت و در این راستا شبکه ای کردن دستگاهها و سنسورهای صنعتی بپردازیم.

در این مقاله نگاهی اجمالی به اتوماسیون صنعتی و نقش شبکه های ارتباطی در توسعه صنعت داریم . در ابتدا با بیان تاریخچه اتوماسیون صنعتی , به ذکر اطلاعات پایه اعم از سطوح سلسله مراتبی اتوماسیون صنعتی و پروتکل MAP ( پروتکل اتوماسیون صنعتی) می پردازیم.

در ادامه ملزومات اساسی طراحی و ارتباطات قسمتهای مختلف یک شبکه صنعتی شرح داده می شود و با اشاره به توسعه شبکه های ارتباطی به نقش ارزنده اتصال دستگاهها و سنسورها در دنیای صنعت می پردازد .

انواع شبکه های صنعتی با ذکر محاسن و معایب هر یک بررسی شده و نشان می دهد که چگونه می توانیم شبکه های سرعت بالا مانند Ethernet را با شبکه های سطح پایین تر (‌مانند : Fieldbus) جهت افزایش کارایی ترکیب نمود و همچنین اهمیت استفاده از پردازنده ها و رابطهای کامپیوتری در مدیریت هرچه بیشتر اطلاعات تبادلی و chip های از قبل برنامه ریزی شده (‌Asic) شرح داده می شود. در پایان با بیان پیشنهادهایی جهت طراحی یک شبکه ارتباطی در صنعت به کار خود خاتمه می دهد.

فصل 1 – شبکه های صنعتی

مقدمه

هنگامیکه در دهه شصت تکنولوژی های اتوماسیون دیجیتال در دسترس قرار گرفت از آنها جهت بهبود و توسعه سیستمهای اتوماسیون صنعتی استفاده شد . مفاهیمی مانند : صنایع خودکار(CIM) و سیستمهای کنترلی خودکار توزیعی (DCCS), در زمینه اتوماسیون صنعتی معرفی گردید و کاربرد شبکه های ارتباطی تقریبا“‌ رشد قابل توجهی نمود.

کاربرد سیستمهای اتوماسیون صنعتی گسترش پیدا کرد بطوری که تعدادی از مدلهای دیجیتالی آن برای شبکه های ارتباطی جهت جمع آوری اطلاعات و عملیات کنترلی سطح پائین (سطح دستگاهای عمل کننده) با هم در ارتباط بودند.

در یک سیستم مدرن اتوماسیون صنعتی ,‌ ارتباط داده ها بین هر یک از دستگاههای اتوماسیون نقش مهمی ایفا می کند , هدف از استانداردهای بین اللملی برقراری ارتباط بین همه دستگاههای مختلف اتوماسیون است. از این رو کوششهائی جهت استانداردسازی بین المللی در زمینه شبکه ها صورت گرفت که دستاورد مهم آن پروتکل اتوماسیون صنعتی (MAP) در راستای سازگاری سیستم های ارتباطی بود. پروتکل MAP جهت غلبه بر مشکلات ارتباطی بین دستگاههای مختلف اتوماسیون گسترش پیدا کرد و بعنوان یک استاندارد صنعتی جهت ارتباطات داده ای در کارخانه ها پذیرفته شد .

عملکرد و قابلیت اطمینان یک سیستم اتوماسیون صنعتی در حقیقت به شبکه ارتباطی آن بستگی دارد .

در یک شبکه ارتباطی اتوماسیون صنعتی ,‌ بهبود عملکرد شبکه وقابلیت اطمینان آن و استاندارد بودن ارتباطات با توجه به اندازه سیستم و افزایش حجم اطلاعات تعیین می گردد.

یک شبکه ارتباطی جهت یک سیستم اتوماسیون صنعتی باید دارای شرایط زیر باشد :

1 - قابل استفاده بودن شبکه 2 - ‌ توان عملیاتی مناسب شبکه 3- ‌میانگین تاخیر انتقال اطلاعات قابل قبول.

به علاوه عوامل موثر بر عملکرد صحیح یک سیستم اتوماسیون صنعتی می تواند شامل موارد زیر باشد:

1 - ارزیابی کارایی یک شبکه ارتباطی توسط یکی از روشهای شبیه سازی یا تحلیلی.

2 - مطالعه کارایی شبکه در یک محیط نویزی .( نویز حاصل از روبوتهای جوشکاری و موتورهای بزرگ و غیره )

3 – تنظیم صحیح پارامترهای ارتباطی شبکه . در یک سیستم اتوماسیون صنعتی شبکه ارتباطی یک جز مهم می باشد. زیرا عهده دار تبادل اطلاعات است. بنابراین جهت دست یافتن به مقادیر صحیح بایستی اتصالات ارتباطی بین ایستگاههای مختلف شبکه ارتباطی بدرستی صورت گرفته باشد.

1 – 2 سطوح سلسله مراتبی سیستم های اتوماسیون صنعتی

سیستم های اتوماسیون صنعتی می توانند خیلی مجتمع و پیچیده باشند ولی عموما“ به سطوح سلسله مراتبی ساختار بندی می شوند. هر سطح شرایط متفاوتی در شبکه ارتباطی دارد . در مثال فوق یک ساختار سلسله مراتبی از یک سیستم اتوماسیون صنعتی نشان داده شده است.

سطح Element

سطح فیزیکی اتوماسیون شامل دستگاها و سنسورهای عمل کننده است که پردازش های فنی را انجام می دهند.

سطح فیلد Field Level


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره اتوماسیون صنعتی و شبکه های ارتباطی 59 ص

تحقیق درباره آموزش Word 52ص

اختصاصی از اینو دیدی تحقیق درباره آموزش Word 52ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 57

 

مقدمه

دوره ی آموزشی Word سومین مهارت از استاندارد ICDL می باشد . برنامهWord متداولترین برنامه واژه پرداز موجود به شمار می آید . هدف اصلی برنامه این است که در تایپ و قالب بندی متنها مفید واقع شود . اما ویژگیهای قدرتمند دیگری نیز دارد که امکان ایجاد جدولهای مختلف - کار با تصویرهای گرافیکی - طراحی صفحه وب و بسیاری از قابلیتهای دیگر را برایتان فراهم کرده است . برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی مقدماتی با محیط Windows داشته باشند . جهت نصب و اجرای نرم افزارهای Office که Word نیز شامل آن می شود ، نیاز به سیستمی با مشخصات ذیل می باشد : - حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233 - 16 مگابایت Ram - حدود 600 مگا بایت فضای آزاد.

اصول کار با WORD

- اجرای Microsoft Word و آغاز کار با آن : نرم افزار Word تحت سیستم عامل windows 98-2000-XP کار می کند. برای شروع از منوی Start‏ ، زیر منوی Programs و سپس گزینه Microsoft Word را انتخاب می کنیم.

- آشنایی با محیط کار و اجزای آن :

دکمه Close یا بستن پنجره : جهـت بستن یک پنجره باز باید از این دکمه استفاده نمود ( البته از کلید ترکیبی ALT+F4 نیز میتوان استفاده کرد). باید توجه داشت برای بستن هر پرونده میتوانید از منوی File زیر منوی Exit را نیز انتخاب نمائید.

دکمه Maximize یا حداکثر سازی : برای اینکه بتوان پنجره را به حداکثر اندازه خود رساند میتوان از این دکمه استفاده نمود.

دکمه Restore : پس از اینکه پنجره به حداکثر اندازه خود رسید برای تبدیل به اندازه قبلی خود از این دکمه استفاده می شود.

دکمه Minimize یا حداقل سازی :با کلیک کردن بر روی این دکمه میتوان یک پنجره حداکثر شده و یا معمولی را حداقل نمود با انجام این عمل پنجره به حداقل خود می رسد و روی Task bar قرار می گیرد. توجه داشته باشید که پنجره ای که حداقل شده است بسته نشده و هنوز در حافظه مستقر است.

- نوار عنوان یا Title Bar : نواری که اسم پنجره روی آن قرار دارد نوار عنوان نامیده میشود از نوار عنوان میتوان برای حداکثر سازی و یا بازگردانی پنجره به حالت " وضعیت قبلی " استفاده نمود برای این کار کافی است روی نوار عنوان دبل کلیک نمائید .

- دکمه Control Bottom یا کنترل : این دکمه در سمت چپ صفحه مانیتور قرار دارد.با دکمه کنترل میتوان تمام عملیاتی که توضیح داده شد را انجام داد برای باز کردن دکمه کنترل کافی است روی دکمه آن کلیک کرد. عمل دیگر دکمه کنترل بستن پنجره است برای این کار باید روی نشانه دکمه کنترل دبل کلیک کرد.

- Move: برای جابجایی پنجره میتوان از این گزینه استفاده کرد . برای اینکه این گزینه فعال شود باید روی نوار عنوان دبل کلیک نمود .

Menu Bar یا نوار منو: هر یک از منوها با توجه به نام خود، عملکردی خاص دارند. پس از باز شدن منو زیر منوها را مشاهده خواهید کرد که هر زیر منو به معنای یک فرمان می باشد .حال این منو ها را با محتویاتشان مورد بررسی قرار می دهیم:

منویFile:شامل گزینه هایی برای انجام عملیات مختلف بر روی فایلهاست.در جدول زیر نام عملکرد گزینه های این منو را نشان داده ایم:

باز کردن فایل جدید

Ctrl+N

New

باز کردن فایل موجود

Ctrl+O

Open

بستن فایل

Close

ذخیره کردن فایل

Save

ذخیره کردن فایل با مشخصات جدید

Save as

نسخه فایل

Versions

تنظیم صفحه بندی

Page set up

مشاهده پیش نمایش چاپ

Print preview

چاپ فایل

Print

ارسال فایل به

Sent to

مشاهده وتغییر خصوصیات فایل

Properties

خروج ازword

Exit

منوی Edit:شامل گزینه های ویراستاری مدرک است.نام عملکرد هر یک از آنها در جدول زیر نشان داده شده است:

لغو عمل انجام شده

Ctrl+Z

Undo

تکرار عمل انجام شده

Ctrl+Y

Repeat

بریدن قطعه ای از مدرک

Ctrl+X

Cut

کپی کردن قطعه ای از مدرک

Ctrl+C

Copy

چسباندن قطعه ای از مدرک

Ctrl+V

Paste

چسباندن قطعات ویژه

Paste Special

چسباندن به عنوان پیوند ویژه

Paste as hyperlink

پاک کردن

Delete

Clear

گزینش همه

Ctrl+A

Select All

یافتن قطعه ای خاص از مدرک

Ctrl+F

Find…

جایگزینی قطعه ای خاص از مدرک

Ctrl+H

Replace

انتقال به قطعه ای خاص از مدرک

Ctrl+G

Go to…

پیوندها

Links…

شی ء

Object

منوی View:شامل گزینه های مربوط به تغییر نمای مدرک اجزاء مختلف نمای صفحه نمایش است.نام عملکرد هر یک از گزینه های این منو در جدول زیر موجود است.

مشاهده نمای عادی مدرک

Normal

مشاهده صفحه بندیonlineمدرک

Online Layout

مشاهده صفحه بندی مدرک

Page Layout

طرح کلی مدرک

Outline

مدیریت مدرک

Master Document

نوارهای ابزار

Toolbars

خط کش

Ruler

طرح مدرک

Document Map

سر صفحه وپا نویس

Header and Footer

پاورقی ها

Footnotes

توضیحات

Comments

نمای تمام صفحه

Full Screen

تمرکز

Zoom

منویInsert:شامل گزینه های مربوط به درج موارد مختلف در مدرک است.نام و عملکرد هر کدام از این گزینه ها را در جدول زیر نشان داده ایم:

درج انفصال صفحه

Break…

درج شماره های صفحه

Page Numbers

درج تاریخ و زمان

Date and Time

درج متن خودکار

Auto text

درج فیلد

Field

درج توضیحات

Comment

درج پاورقی

Footnote

درج شرح تصویر

Caption

درج ارجاع متقابل

Cross-reference

درج نمایه ها و جدول ها

Index and Table

درج شکل

Picture

درج کادر متنی

Text Box

درج فایل

File…

درج شی

Object

درج نشانه کتاب

Book mark


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره آموزش Word 52ص

تحقیق مختصری در باره اقتصاد آموزش

اختصاصی از اینو دیدی تحقیق مختصری در باره اقتصاد آموزش دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق مختصری در باره اقتصاد آموزش


تحقیق مختصری درباره اقتصاد آموزش

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 26

 

مختصری در باره اقتصاد آموزش

فهرست مطالب

1. بررسی مسئله

2. تاریخ مختصر آموزش در ایران

3. عرضه و تقاضای آموزش

4. نرخ بازده سرمایه گذاری در آموزش

5. هزینه مالی آموزش و پرورش در ایران

6. مروری بر وضعیت مقاطع مختلف تحصیلی در ایران

7. افت تحصیلی

8. شاخصهای آموزشی

9. موانع بررسی میزان کارآیی مدارس غیرانتفاعی و دولتی

10. جمعیت و هزینه های آموزشی

11. مقایسه وضع آموزش در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه

12. تحلیل کارکردهای نظام آموزشی در ایران

13. نتیجه گیری و پیشنهادات

1. بررسی مسئله

از دیرباز تاکنون، توسعه یافتن مسئله اصلی کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته بوده است. آنچه مسلم است، دو منبع طبیعی و انسانی عناصر اصلی موجد توسعه اقتصادی و اجتماعی هستند و ترکیب و تناسب مطلوب آنها، توسعه به بار می آورد. لیکن، هدایت منابع طبیعی بوسیله منابع انسانی میسر است. در اینجا، کمیت و کیفیت منابع انسانی در فرایند توسعه مؤثرند. منابع طبیعی و منابع انسانی در کنش متقابل هستند، لذا، ارتقاء کمی و کیفی منابع انسانی بر منابع طبیعی و سرمایه، در یک دوره زمانی تأثیر می گذارد، به ویژه اگر دولتها استراتژی های خاصی را در پیش گیرند. به طور مثال، انتخاب استراتژی توسعه اقتصادی مبتنی بر سازو کار بازار، مسئله بررسی تأمین مالی ارتقاء منابع انسانی از سوی دولت را با اهمیت تر می کند. به هر حال، آموزش ابزاری است که منابع انسانی را به طور کیفی ارتقاء می دهد و یک سرمایه گذاری خوب محسوب می شود که بازدهی اقتصادی و اجتماعی دارد. هزینه مالی آموزش، بر حسب درجه توسعه یافتگی یک کشور (شاخصهای توسعه) متفاوت است و هرچه کشور توسعه نیافته تر باشد به منابع مالی بیشتری برای گسترش آموزش نیاز دارد. این در شرایطی است که سایر بخشهای اقتصادی نیز برای کسب اعتبارات بیشتر، توان مالی دولت را تقلیل می دهند. در این هنگام، نابسامانی در تأمین مالی آموزش، ممکن است با تخصیص نامناسب بودجه آموزش نیز همراه گردد و مسئله را غامض تر نماید. این گزارش مسئله تخصیص بهینه بودجه آموزش در ایران را با توجه به چرخش سیاست اقتصادی حرکت به سمت اقتصاد بازار، بررسی می نماید.

2. تاریخ مختصر آموزش و پرورش در ایران

آموزش در ایران، قدمتی دیرینه دارد. بررسی تاریخی آموزش، به اختصار، در دوره قبل از ورود دین اسلام به ایران نشان می دهد که آموزش بر اساس تعالیم دین زردشت، توسط جامعه و والدین انجام می شد. در زمان حکومت ساسانیان (224 قبل از میلاد تا 642 بعد از میلاد) نخستین دانشگاه که رشته های پزشکی، فنی، و علوم طبیعی و اجتماعی را تدریس می کرد، پایه گذاری گردید.

بعد از ورود اسلام به ایران، مساجد، مکتب خانه و حوزه های علمیه، مراکز اصلی تعلیم و تربیت شدند. دروس اصلی مدارس آن زمان، صرف و نحو عربی و منطق بود که عموماً فرزندان طبقات متوسط در آن آموزش می دیدند و طبقات بالای جامعه برای فرزندان خویش معلم سرخانه استخدام می کردند. در چنین نظام قشربندی که البته با نظام کاستی پیش از اسلام تفاوت اساسی کرده بود، فرزندان طبقات پایین تر، بویژه در مناطق روستایی، به ندرت سواد می آموختند.

تأسیس مدارس جدید ابتدایی و متوسطه، به سبک اروپایی، مقارن مشروطیت و سلطنت احمدشاه بود، هر چند که، پیش از این مقدمات تأسیس دارالفنون فراهم شده بود. ریشه های تغییر نظام آموزشی به اوایل دوره قاجاریه و جنگهای ایران و روس برمی گردد که طی آن، رهبران جامعه از تحولات غرب مطلع شدند و به عقد قراردادهایی مبادرت ورزیدند. اجزای این قراردادها، به ویژه قرارداد عباس میرزا و انگلیس که اعزام محصل به خارج را نیز در بر می گرفت، زمینه ساز ورود اندیشه غرب به عنوان یک حرکت غیردینی به ایران می باشد. با وقوع انقلاب مشروطیت، که ریشه در تحولات اجتماعی ایران داشت، تغییر نظام آموزشی و شکلگیری نهاد جدید آموزش سرعت گرفت. البته بعد از سالهای 1313، با ورود دوباره اندیشه دینی به محافل و محیطهای فرهنگی و آموزشی از سرعت رشد اندیشه سکولاریسم در پهنه آموزش کاسته شد.

در دهه 1330 و 1340، با عضویت ایران در یونسکو، شرکت در کنفرانسهای جهانی و میزبانی کنفرانس وزیران آموزش و پرورش در دهه 1340 در تهران، آموزش و کاهش بیسوادی به عنوان شاخص مهم توسعه از عوامل درون زای برنامه های اقتصادی و اجتماعی گردید.

بعد از انقلاب اسلامی، ساخت نهاد آ»وزش تغییر اساسی نکرد و تنها آموزشهای مذهبی، غنای بیشتری یافت. این امر، علاوه بر کارکرد آشکار به جامعه ایران، دارای کارکرد پنهان نیز می باشد، که به عنوان مثال می توان از آموزش قوانین جدید مملکتی، احترام به ارزشها، مقدسات دینی و آرمانهای نظام جمهوری اسلامی ایران نام برد.

به هر حال، توسعه ارتباطات و آگاهی از پیشرفتهای ملل دیگر، بر تقاضای آموزشی و نظام آموزش تأثیر زیادی می گذارد.

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق مختصری در باره اقتصاد آموزش