اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله سنگها

اختصاصی از اینو دیدی مقاله سنگها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله سنگها


مقاله سنگها

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 11

 

سنگها

به تمام مواد سازنده پوسته زمین سنگ گفته می شود و به مواد تشکیل دهنده سنگها کانی گویند. مثلاً کوارتز (Sio2) و آهک (Co3ca) دو نمونه از کانی ها هستند که در طبیعت فراوان یافت می شوند.

اقسام سنگها-سنگهای تشکیل دهنده پوسته جامد زمین را از لحاظ منشاء تشکیل به سه دسته تقسیم نموده اند:

1- اقسام سنگها :

سنگهای تشکیل دهنده پوسته جامد زمین را از لحاظ منشاء تشکیل به سه دسته تقسیم نموده اند :

سنگهای آذین (درونی) :

این سنگها از اعماق زمین از راه فورانهای آتشفشانی به صورت توده های مذاب خارج می شوند. سنگهای آذرین سخت و شکننده بوده و فاقد سنگواره ها (فسیل) میباشند و به همین دلیل تعیین سن آنها مشکل است. مانند سنگ پا و گرانیت.

سنگهای رسوبی :

این سنگها از متلاشی شدن پوسته خارجی زمین و رسوب شدن آنها در چاله ها بوجود آمده اند به همین لحاظ منشاء بیرونی دارند. سنگهای رسوبی لایه لایه بوده و دارای فسیل هستند به همین لحاظ تعیین سن آنها ساده است. مانند سنگ آهک و ماسه سنگ.

سنگهای دگرگونی :

این سنگها منشاء رسوبی دارند ولی در اثر فشار و حرارت تغییر ماهیت داده اند سنگهای دگرگونی از لحاظ سختی به سنگهای آذرین شباهت دارند ولی از جهت لایه لایه بودن و فسیل داشتن به سنگهای رسوبی شبیه هستند. مثلاً سنگ مرمر از دگرگون شدن آهکی و سنگ ((گرانیت)) از دگرگون شدن آنتراسیت بوجود آمده است.

هوازدگی سنگها

تغییرات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی سنگها را هوازدگی گویند با آنکه عمل هوازدگی به روشهای گوناگونی صورت می گیرد، همه آنها را به دو دسته هوازدگی مکانیکی و هوازدگی شیمیایی تقسیم نموده اند.

هوازدگی مکانیکی :

عملی است که ملی آن سنگها با همان ساختمان و ترکیب اولیه شکسته و خرد می شوند. مثلاً هوازدگی فیزیکی ، سنگ گرانیت را خرد می کند و تبدیل به دانه های شن می نماید تغییرات جو زمین سبب هوازدگی مکانیکی سنگها می گردد. این تغییرات عبارتند از :

الف – تغییرات دما: سنگهای بدون پوشش گیاهی هنگام روز در اثر تابش خورشید گرم و منبسط می شوند و شب هنگام برودت هوا باعث انقباض سنگها می گردد. این انبساط و انقباض در طول سالیان دراز باعث خردشدن سنگها و از هم پاشیدن آنها می شود.

ب – عمل انجماد : هنگامی که آب یخ بندد حجم آن تا 10% افزایش می یابد. هنگامیکه آب باران به داخل سنگی نفوذ کند و یخ بندد فشار بسیار زیادی بر جدار سنگها وارد می سازد و باعث خرد شدن و ریزش آنها به سمت دامنه می شود. به همین علت در دامنه اغلب کوهها انباشته از ((واریزه)) است. اثر یخ بستن آب در تخریب سنگها از عوامل دیگر مهمتر است.

2- هوازدگی شیمیایی : در هوازدگی شیمیایی ترکیب سنگها عوض می شود و مواد جدیدی پدیدار می گردند. مثلاً از تغییرات فلدسپاتها خاک رس تشکیل می شود. هوازدگی شیمیایی سنگها بر اساس عمل آب اکسیژن و گاز دی اکسید کربن موجود در هوا صورت می گیرد. ترکیبات آهن دار بیشتر از بقیه کانیها با اکسیژن میل ترکیبی دارند. آهن در مجاورت هوای مرطوب اکسیده می شود و به زنگ آهن تبدیل می گردد. اگر ترکیب فقط بین آهن و اکسیژن صورت گیرد ماده حاصله قرمز رنگ است. اما اگر در ترکیب آن آب نیز وارد شود ماده به دست آمده رنگ زرد دارند. رنگ قرمز یا زرد اغلب خاکها به علت وجود همین دو ماده در آنهاست. هوازدگی شیمیایی در مناطق گرم و مرطوب زمین شدیدتر از نواحی خشک و سرد است.

3- هوازدگی بیولوژیکی : در این نوع هوازدگی، گیاهان، جانوران و انسان باعث تغییراتی در پوسته زمین می شوند گیاهان بار رشد ریشه و ساقه های خود خاک و سنگها را متلاشی می کنند. جانوران حفار مثل موش یا خرگوش نیز با ایجاد حفره باعث تخریب و تغییر شکل زمین می شوند.

طرز خرد شدن سنگها : هوازدگی همه سنگها را یک شکل خرد می کند. نوع خردشدن به ساختمان سنگها بستگی دارد. سنگها متبلور پس از خردشدن دانه دانه می شوند. بعضی از سنگها به صورت ورقه ورقه درمی آیند. این سنگها گاهی پولکی شکل هستند و برخی وسیع هستند. سنگهای رسوبی که دارای درز و ترک می باشند هنگام هوازدگی قطعه قطعه می شوند. سنگهای سخت مانند گرانیت، ممکن است به صورت نامنظم و با زوایه های نامساوی خرد شوند.

خاک : خاک حاصل هوازدگی فیزیکی و شیمیایی سنگهاست. سرعت تجزیه خاک بستگی به نوع آب و هوای هر محل دارد. در بیابانها سرعت تشکیل خاک کم و هوای گرم و مرطوب زیاد است. پس از خرد شدن سنگها نخستین تغییر مهمی که رخ می دهد. رویش گیاهان است گیاهان نیز عمل هوازدگی را سرعت می بخشند و از طرف دیگر مانع جابجا شدن خاک توسط آب و باد می گردند.

گیاخاک: اجزای گیاهان پس از مرگ آنها تجزیه می شود. این فواید تجزیه شده گیاخاک نامیده می شود. هر کدام چه خاک تیره تر باشد دارای گیاخاک بیشتری است هر چه مقدار گیاخاک بیشتر باشد جمعیت جاندران خاک بیشتر خواهد بود. گیاخاک ممکن است از یک درصد در خاکهای بیابانی تا 70 درصد در خاکهای باتلاقی متفاوت باشد. گیاخاک منبع اصلی نیتروژن برای رشد گیاهان است این مواد قدرت نگهداری آب را در خاک افزایش می دهند و باعث نفوذ هوا در میان خاک می گردند. اقسام خاک، به علت ترکیب عناصر گوناگون اقسام خاک بسیار زیاد است. مهمترین انواع خاک عبارتد از :

1- خاک کوهستان : این نوع خاک کم عمق و پرسنگ است و شیب زمین مانع تشکیل خاک به طور کامل می گردد.

2- خاک جنگلی : به خاک جنگلها خاک اسیدی گفته می شود و در مناطقی به وجود می آیند که مقدار بارندگی زیاد باشد. در خاک جنگلی گیاخاک کم در نتیجه زیاد حاصلخیز نیست.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله سنگها
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد