اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله در مورد ماشین کاری مته

اختصاصی از اینو دیدی مقاله در مورد ماشین کاری مته دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 10

 

ماشین کاری مته

معمولاً سوراخهای گرد با ماشینهای ابزاری به نام ماشین مته فشاری سوراخکاری می شوند. اصطلاح ماشین مته مفهوم وسیعی دارد و انواع مشاینهای سوراخکاری در برمی گیرد. بسیاری از عملیات دیگر به جز سوراخکاری نیز با ماشینهای مته انجام می شود که بعضی از آنها سنگزنی، خزینه زنی، تیزکاری، برقوزنی، صیقلکاری و قلاویزکاری هستند. در تولید انبوه برای سوراخکاری نقاط خاصی از قطعه با اندازه دقیق و در موقعیت دلخواه مهارت بسیار لازم است به گونه ای که ماشینکار باید قادر به تنظیم درست و تعین جای دقیق سوراخ باشد.ساختمان دستگاه

برای آنکه ماشین مته بتواند کار رضایت بخشی ارائه دهد ماشینکار باید با اجزای ماشین و طرز کار آن به حد کافی آشنا باشد. همچنین ماشینکار باید قادر به راه اندازی درست دستگاه، انتخاب سرعت و باردهی درست و استفاده از خنک کننده های مناسب باشد.

اجزای ماشین مته

ماشین مته رومیزی و ماشین مته پایه دارمعمولترین ماشینهایی هستند که در کارگاههای بزرگ و کوچک صنعتی یافت می شوند.

ماشینهای مته برای انجام سه منظور، دوران ابزار برش (مته، مته خزینه ئو غیره)، پیشروی ابزار در گوشت قطعه و نگهداری قطعه کار طراحی می شوند.سردستگاه - طرح سردستگاه برحسب نوع دستگاه فرق می کند در اغلب دستگاهها موتور الکتریکی در سردستگاه قرار دارد و حرکت محور اصلی در سه تا پنج سرعت مختلف با لغز اندن تسمه بر روی پولی تأمین می شود. برای طولانی تر شدن عمر تسمه باید کشش تسمه به اندازه ای باشد که برای تغییر جای آن نیاز به شل کردن مجدد نباشد.

محور اصلی- قطعه ای است استوانه ای شکل که دارای حرکت دورانی و عومی در داخل بوش یاتاقان است و معمولاً از فولاد آلیاژی ساخته می شود. دنده شانه ای روی محور اصلی حرکت عمودی آن را تأمین می کند و موجب پیشروی آن دورن گوشت قطعه کار می شود.

بعضی از ماشینهای مته عمودی دارای جعبه دنده هستند که موجب افزایش قدرت محور می شود و کاهش سرعت محور نتیجه افزایش قدرت آن است. در بعضی از ماشینها برای خلاصی جعبه دنده از اهرمی که بر روی دستگاه جاسازی شده است استفاده می شود.

میز- بر روی ستون اصلی دستگاه قرار دارد و برای استقرار در موقعیتهای مناسب دارای توانایی حرکت عمودی و افقی است. اغلب میزها دارای شیارهایی هستند که قطعه کار یا گیره را می توان با پیچ بر روی آن بست.پایه- تمام دستگاه بر روی آن مستقر است و قطعه ای است که به صورت ریختگی و سنگین ساخته می شود. پایه دارای شیارها و سوراخهایی است که برای بستن آن به زمین و نیز محکم کردن قطعه بر روی آن به کار می روند.باردهی- براده برداری در ماشینهای مته به دو صورت دستی و خودکار انجام می شود. بار برحسب صدم میلیمتر بر هر دور تعریف می شود و عبارت است از اندازه پیشروی ابزار برش در گوشت قطعه به ازای هر دور گردش محور. باردهی خودکار همواره به عنوان باردهی برقی شناخته می شود. در کارهای سبک از ماشینهای مته به ازای هر دور گردش محور. باردهی خودکار همواره به عنوان باردهی برقی شناخته می شود. در کارهای سبک از ماشینهای مته با اهرم دستی یا چرخ دستی استفاده می شود.

ظرفیت- این مشخصه در ماشینهای مته به چند صورت تعریف می شود: معمولاً با فاصله میان نوک مته تا مرکز ستون دستگاه یا با فاصله میان پایین ترین موقعیت لبه بالایی میز تا بالاترین وضعیت نوک محور، یا با فاصله حرکت محور از بالاترین تا پایین ترین موقعیت خود و یا با بزرگترین مته یا ابزار برشی که بتوان روی محور سوار کرد.

انواع عملیات

در هر عملیاتی که با ماشین مته انجام می شود تشخیص صدای خوب و نیز به کاربردن روش آزمون و خطا اهمیت بسیار دارد. دستورالعملهای خشک و مجرد برای کار با ماشین مته عملی نیست زیرا ترکیب و سختی مواد، نوع دستگاه، چگونگی ابزار برش، نوع روغن، عمق سوراخ و بسیاری عوامل دیگر بر انتخاب سرعت دوران و سرعت باردهی برای سوراخکاری هر قطعه موثر هستند. بنابراین هر پیشنهادی را می توان به عنوان راهنما پذیرفت ولی ماشینکار باید در عین رعایت این پیشنهادها، سرعتهای باردهی و دوران را برای هر عملیات معین هوشمندانه تنظیم کند.

راهنمایی برای سوراخکاری

پیش از فرورفتن مته در قطعه ، ماشین کار باید اطمینان یابد که نوک مته در محل دقیق آن قرار گرفته است . غالباٌ نوک مته در محل سنبه نشان قرار نمی گیرد و در نتیجه سوراخی بیرون از مرکز پدید می آورد .

ماشینکار باید برای اجتناب از این پدیده پیش از شروع کار دایرهای به مر کز سوراخ بر روی قطعه رسم کند و در ابتدای کار مراقب باشد که سوراخ نسبت به دایره ی رسم شده بیرون از مرکز نشود .


دانلود با لینک مستقیم


مقاله در مورد ماشین کاری مته
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد