اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود اقدام پژوهی تقویت سلامت روحی و روانی دانش آموزان با آموزش مهارت هاو روشهای زندگی

اختصاصی از اینو دیدی دانلود اقدام پژوهی تقویت سلامت روحی و روانی دانش آموزان با آموزش مهارت هاو روشهای زندگی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود اقدام پژوهی تقویت سلامت روحی و روانی دانش آموزان با آموزش مهارت هاو روشهای زندگی


دانلود اقدام پژوهی تقویت سلامت روحی و روانی دانش آموزان با آموزش مهارت هاو روشهای زندگی

 

 

 

 

 

 

دانلود اقدام پژوهی چگونه می توان با آموزش مهارت هاو روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان را تقویت نمود

فرمت فایل word و قابل ویرایش 

تعداد صفحات 56 صفحه

قیمت 2000 تومان

قسمتی از مجموعه

چکیده

پژوهش حاضر مربوط به این است که چگونه می توان با آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان را تقویت نمود. جامعه آماری تعداد 15 نفر از دانش آموزان دختر هنرستان حرفه ای حاج قاسم عاشوری است که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تحصیل بودند. پرسشنامه مورد استفاده برای تعیین منبع کنترل درونی و بیرونی دانش آموزان پرسشنامه منبع کنترل (لونسون) و پرسشنامه مورد استفاده برای تعیین میزان سلامت روان پرسشنامه سلامت عمومی کلدبرگ بود که ابتدا دو پرسشنامه قبل از اجرای کلاس مهارت های زندگی در اختیار دانش آموزان قرار گرفت و پس از بررسی نتایج این پرسشنامه ها به مدت 4 هفته در هر هفته 2 جلسه مجموعاً 8 جلسه در ماه برای دانش آموزان کلاس مهارت های زندگی برگزار گردید و پس از پایان کلاسها مجدداً آزمون سلامت عمومی کلدبرگ از دانش آموزان انجام گرفت. نتایج حاصل از بررسی های پس آزمون و پیش آزمون نشان دهنده تاثیر مثبت آموزش مهارت های زندگی بر تقویت سلامت روان دانش آموزان بود از نتایج پژوهش می توان در جهت تقویت سلامت روان دانش آموزان در سنین نوجوانی و جوانی در مدارس استفاده نمود و آن را در جامعه نهادینه نمود.

 مقدمه

روانشناسان در دهه ی ها اخیر در برسی اختلالات رفتاری و انحرافات اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از اختلالات و آسیب ها در ناتوانی افراد در تحلیل صحیح و مناسب از خود و موقعیت خویش، عدم احساس کنترل و کفایت شخصی جهت رویارویی با موقعیت های دشوار و عدم آمادگی برای حل مشکلات و مسائل زندگی به شیوه مناسب ریشه دارد. بنابراین با توجه به تغییرات و پیچیدگی های روزافزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی آماده سازی افراد بخصوص نسل جوان جهت رویارویی با موقعیت های دشوار امری ضروری به نظر می رسد. در همین راستا روان شناسان با حمایت سازمان های ملی و بین المللی جهت پیشگیری از بیماریهای روانی و نابه هنجاری های اجتماعی آموزش مهارت های زندگی و برقراری ارتباط موثر را در سراسر جهان و در سطح مدارس آغاز نموده اند. (طارمیان و همکاران 1378).

آنچه امروز تحت عنوان مهارت های زندگی مشهود است تنها حاصل کار پژوهشگران عصر حاضر نیست بلکه بسیاری از این مهارت ها در لابلای تعالیم الهی بخصوص در قرآن و احادیث معصومین(ع) بیان شده است.

بطوری که تلاش برای برقراری ارتباط مفید و موثر با دیگران، خودشناسی و توجه به ارزشها که از فصول اساسی درس مهارت های زندگی است به کرات در قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و احادیث منقول از سایر معصومین(ع) مورد تاکید قرار گرفته است. (طارمیان و همکاران، 1378)
مهارت های زندگی جزء طرح های ارتقای بهداشت روان است که توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 1993 به منظور ارتقای سطح بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی مطرح شده است.

بهداشت روانی از جمله مهمترین نیازهای انسان امروزی است که برای تامین آن لازم است فرد دقیقاً خود را بشناسد، بتواند دیگران را درک کرده و روابط موثری با آنها ایجاد نماید. هیجان های منفی و استرس های روزمره خود را شناسایی کند و آنها را تحت کنترل درآورد. به شیوه ای موثر مشکلات خود را حل کرده و تصمیم های مناسبی را اتخاذ کند و دیگر اینکه کلیشه ای فکر نکرده و اطلاعات را بدون پردازش نپذیرد لازمه بر آورده شدن نیازهای اساسی فوق تسلط بر مهارتهای فردی و اجتماعی است. برخی از این مهارت ها عبارتند از: مهارت خودآگاهی و همدلی- مهارت های ارتباطی، مهارت حل مساله، مهارت تصمیم گیری، مهارت کنترل هیجان های منفی ، مهارت مقابله با استرس، مهارت تفکر خلاق و تفکر انتقادی (ناصری، 1384)

مهارت های فردی و اجتماعی فرد را قادر می سازد که به طور موثر با مقتضیات و کشمکش های زندگی روبرو شود.

دوره نوجوانی، دوره ای بحرانی است که تغییرات عمده ای در فرد «از لحاظ فیزیولوژیکی، شناختی و روانی» و محیط بیرونی فرد «فشار همسالان، انتقال از محیط کوچک مدرسه به محیطی بزرگتر در جامعه و مواجه شدن با هنجارها» به وجود می آید.

چنین تغییراتی اغلب با مشکلاتی همراه است که بسیار استرس زاست. به همین دلیل اکثر نوجوانان در یک دوره بحرانی به سر می برند. با توجه به این مسائل جهت پیشگیری از اختلالات روانی و یا تداوم سلامت روانی، نوجوانان باید راهبردهای مقابله ای موثر را یاد بگیرند. (پترسون و هامبورگ 1986 به نقل از کلینگمن 1988)

بنابراین با توجه به نقش مهم مدارس در تامین بهداشت روانی دانش آموز، برنامه آموزش مهارت های زندگی، روش موثری در جهت رشد شخصیت سالم دانش آموزان و تامین و حفظ بهداشت روانی دانش آموزان تلقی می شود. به این ترتیب مدارس به جای اینکه تنها بر افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان تمرکز نمایند، باید بر تامین و حفظ سلامت روان آنان نیز تاکید نمایند و اقدامات لازم را به منظور تحقق هدف مذکور انجام دهند چرا که اگر هدف فوق تحقق یابد بسیاری در مشکلات تحصیلی و آموزشگاهی و بدنبال آن اجتماعی نیز خودبخود کاهش می یابد.

 توصیف وضعیت موجود:

اینجانب ………. با مدرک …………. مدت ………….. است که با عنوان های معلم و مشاور خدمت می کنم. در سال جاری نیز بعنوان مشاور در …………………….. مشغول به خدمت هستم .

تغییرات ناگهانی و گسترده ای که در جنبه های جسمانی، روانی و اجتماعی زندگی نوجوان ایجاد می شود مرحله ای بحرانی را ایجاد می کند که طبعاً مشکلات و ناسازگاری هایی را به همراه خواهد داشت.

بنابراین با توجه به اهمیت دوران نوجوانی، شناخت اصولی و علمی این مرحله، جهت پیشگیری از نابه هنجاری ها و مشکلات ناشی از این بحران از طریق ارائه اطلاعات و آگاهی لازم به نوجوانان و کسب مهارتهای مورد نیاز جهت مقابله با مشکلات ناشی از این تغییرات توسط آنان امری بسیار حساس و مهم تلقی می شود. یکی از برنامه های پیشگیرانه در این زمینه که در سطح جهان مورد توجه است آموزش مهارت های زندگی به نوجوانان می باشد. تاثیر این آموزش در زمینه های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است که به نتایج مثبتی نیز دست یافته اند. از همین رو با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر به بررسی و چگونگی تاثیر آموزش جهت کسب مهارتهای زندگی بر سلامت روان وضع کنترل نوجوانان می پردازد، تا بدین ترتیب گامی دیگر در جهت تحقق اهداف پیشگیرانه پیرامون دوره بسیار مهم و حساس نوجوانی برداشته شود. کاملاً واضح است که اگر اهداف فوق میسر شوند راهی روشن و هموار جهت انتقال از دوره نوجوانی به دوره جوانی و بزرگسالی که مرحله شکوفایی توانایی استعدادها و اندیشه های نو می باشد، فراهم می گردد. این امر موجبات تکامل فردی و اجتماعی تک تک افراد جامعه را فراهم می سازد که در نهایت به پیشرفت جامعه در ابعاد گوناگون منتج می شود.

در مرحله انتخاب نمونه ، پرسشنامه «سلامت عمومی گلدبرگ» (1972)جهت بررسی سلامت روان دانش آموزان جهت مشخص ساختن جهت گیری درونی و بیرونی منبع کنترل آنان بر روی 15 دانش آموز اجرا گردید.

لازم به توضیح است که کسب نمرات بالا در پرسشنامه سلامت عمومی نشانه پایین بودن سلامت روان و کسب نمرات بالا در پرسشنامه منبع کنترل نشانه جهت گیری بیرونی و منبع کنترل می باشد.

فهرست مطالب

چکیده 3

مقدمه. 4

توصیف وضعیت موجود: 6

شواهد1. 8

تعاریف علمی متغیرهای پژوهش... 8

تعریف علمی «سلامت روان». 9

تعریف علمی «منبع کنترل». 12

ابزارهای اطلاعاتی.. 14

ابزارهای اندازه گیری پژوهش... 14

  1. پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ) 14
  2. پرسشنامه منبع کنترل لونسون. 14

یافته های علمی.. 15

ابعاد مهارتهای زندگی.. 20

تعریف منبع کنترل. 20

مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش... 21

تعریف مهارتهای زندگی.. 24

جمع بندی و نتیجه گیری از پیشینه پژوهش... 26

تجزیه وتحلیل وتفسیر داده ها 27

بهداشت روانی و اهمیت پیشگیری اولیه در مدارس... 30

ضمائم. 46

پیوست شماره 2. 50

فهرست منابع. 54

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود اقدام پژوهی تقویت سلامت روحی و روانی دانش آموزان با آموزش مهارت هاو روشهای زندگی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد