اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اینو دیدی

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود پاورپوینت یکپارچه سازی دولت الکترونیک با رایانش ابری‎

اختصاصی از اینو دیدی دانلود پاورپوینت یکپارچه سازی دولت الکترونیک با رایانش ابری‎ دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

عنوان پاورپوینت  :  یکپارچه سازی دولت الکترونیک با رایانش ابری‎

قالب بندی :  پاورپوینت

تعداد صفحات :

 

شرح مختصر :  کاربرد شبکه اینترنت توسط سازمانهای دولتی جهت ارائه خدمات و اطلاعات به مردم، شرکتها و سایر سازمانهای دولتی از الزامات انکارناپذیر آن محسوب شده و بدین ترتیب کلیه شهروندان، شرکت‌های تجاری، سایر سازمان‌های دولتی و کارمندان دولت را قادر می‌سازد تا از طریق یک وب سایت در شبکه اینترنت و بدون محدودیت‌های مکانی و زمانی به اطلاعات و خدمات دولتی دسترسی پیدا کنند.

در گذشته ای نه چندان دور برقراری هرگونه ارتباط کاری بین شهروندان و یا مدیران اداری با مؤسسات دولتی تنها از طریق حضور فیزیکی در ادارات دولتی یا دیگر سازمان های مربوطه میسر بوده است. امروزه با پیشرفت و گسترش فن‌آوری‌های ارتباطات و اطلاعات، شهروندان می توانند خدمات و اطلاعات دولتی را به صورت Online، در هر قالب زمانی و مکانی دریافت نمایند.

جنبۀ دیگر دولت الکترونیک، تکنولوژی ای است که برای اتصال شهروندان به شبکۀ ارتباطی سازمان ها که یک سری از خدمات مرتبط با نیازکاربران را تأمین می کند، بکار می رود.  در بخش های عمومی، غیرانتفاعی و خصوصی  شبکه هایی برای ارائه خدماتی که به صورت مشارکتی عرضه می شود مثل مراقبت بهداشتی، رفاه، مسکن، توسعه اقتصادی، آموزش شغل و دستبابی به آن و دیگر خدمات همگانی سرمایه گذاری شده، وجود دارد. از نگاه دیگر، دولت الکترونیک یک واژه عام است که برای مفاهیمی از قبیل خدمات الکترونیک، دموکراسی الکترونیک و از همه مهمتر، مدیریت/ نظارت الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فهرست :

جهانی شدن

دولت

دولت الکترونیک

مزایا و معایب دولت الکترونیک

زیر ساخت دولت الکترونیک

پردازش ابری

مدل و معماری پردازش ابری

استفاده از پردازش ابری در دولت الکترونیک

نتیجه گیری

 

دانلود با لینک مستقیم


دانلود پاورپوینت یکپارچه سازی دولت الکترونیک با رایانش ابری‎

دانلود مقاله کامل درباره تاریخچه قلیان و چپق در ایران

اختصاصی از اینو دیدی دانلود مقاله کامل درباره تاریخچه قلیان و چپق در ایران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله کامل درباره تاریخچه قلیان و چپق در ایران


دانلود مقاله کامل درباره تاریخچه قلیان و چپق در ایران

 

 

 

 

 

 

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه :22

 

بخشی از متن مقاله

تاریخچه قلیان و چپق در ایران

در سال 1492 میلادی وقتیکه کاشف بزرگ ، کریستف کلمب، پس از ماهها تلاش و کوشش، در کنار جزیره‌ای که امروز به کوبا مشهور است لنگر انداخت، با جهانی روبرو شد که تازگی‌های فراوانی برای او داشت. او و همراهانش در این جزیره ناشناس دیدنیهای جدیدی مشاهده کردند. آنها «دیدند بومیها لوله ای از برگ خشک گیاهی که به هم پیچیده اند در دست دارند، شبیه به لوله آتش بازی که اطفال در عید بازی می کنند. یک سر آنرا آتش زده، و سر دیگر را می مکند، و دود آنرا با هوا استنشاق می کنند. این استنشاق دود، یک نوع مستی و رخوت ایجاد می کرد، و انسان خستگی را حس نمی نمود. این لوله‌ها را بومیان تاباکوس می نامیدند».به این ترتیب دریانوردان اسپانی اولین بار توتون را شناخته و به تقلید از بومیان بکشیدن آن پرداختند. کریستف کلمب هرگز فکر نمی کرد، این لوله های شبیه به اسباب بازی کودکان، روزی هم‌نشین و همدم گروه بسیار زیادی از مردم جهان خواهد گردید.

کریستف کلمب نمی توانست ، در مغز خود مجسم سازد، که قرنها بعد، این هدیه دنیای جدید، پول و سلامت مردم متمدن را بصورت دود به آسمان خواهد فرستاد. و باز او فکر نمی کرد که، قرنها پس از او نهضتی عظیم برای جلوگیری از استعمال این هیولای سیاه برپا خواهد گردید. و این لوله شبه به اسباب بازی کودکان «میخ تابوت»لقب خواهد گرفت.

گفتیم که برای اولین بار اسپانیولی‌ها، در جزیره کوبا با توتون و تنباکو آشنا شدند. بومیان امریکا، با این گیاه بومی سرزمین خود از دیر باز آشنا بودند، و از آن بعنوان وسیله دود کردن استفاده می کردند . طرز استفاده آنها از توتون بدین قرار بود که، مقداری از آن را در برگ های ذرت می ریختند و نوعی سیگار، شبیه به سیگار برگ می ساختند.

روش دیگری نیز برای کشیدن توتون به کار می بردند، و آن بدین طریق بوده که، مقداری توتون در نی یا استخوان ریخته آن را آتش می‌زدند و می‌کشیدند، و این روشی است که بعدها سبب ایجاد پیپ در غرب و چپق در شرق گردید.

در اعیاد و یا مراسم دیگر نیز، بومیان بوته های تنباکو را، با برگ و ساقه روی هم انباشته و آتش می زدند، و در اطراف آن بدست افشانی می پرداختند.

احتمالاً تنباکو بعنوان دارو نیز مورد مصرف داشته است. بومیان آمریکا، زهری نیز از تنباکو می گرفتند که نوک نیزه های خود را با آن زهر آلود می ساختند. این ارمغان دنیای جدید در قرن 16 به اسپانیا برده شد و پس از آن در سایر کشورهای اروپا پراکنده گردید. در سال 1586 سر والتر رالی مشهور به «پدر آمریکای انگلیس»در زمان سلطنت الیزابت اول، کشیدن پیپ را که در آمریکا با آن آشنا شده بود به انگلستان آورد، و دود کشی با سرعت سرسام آوری در انگلستان و سایر نقاط جهان در قرن 16 رواج یافت. حیرت آور آنکه سر والتر رالی، آنچنان به کشیدن پیپ معتاد شد، که هنگامی که در سال 1618 او را به جرم خیانت و شرکت در توطئه اعدام می‌کردند، پیپ در گوش دهان داشت.

کشیدن توتون مانند همه چیز جدید دیگر، با مخالفت شدید عده‌ای روبرو گردید. در رأس مخالفین دودکشی در اروپا، کشیشان قرار داشتند که دودکشان را به بی‌دینی و زندقه متهم ساختند. اما این تهمت نتوانست از توسعه دودکشی جلوگیری کند. به زودی دودکشی چون مرضی همه‌گیر از اروپا به آسیا و آفریقا سرایت کرد، و در قرن 17 میلادی کشیدن توتون در سراسر مشرق گسترش یافت .اما در شرق نیز دودکشی مواجه با مخالفتهای شدید شد.

سلطان مراد خان چهارم، به فتوای ملایان، هزاران بیگناه را به جرم کشیدن توتون به دیار نیستی فرستاد. دودکشان در سلک مرتدین به حساب آمدند، و در ریختن خون آنها مباح گردید. در مدت سلطنت سلطان مراد خان (1033 ـ 1048) با قساوت هرچه بیشتر، دود کشان امپراتوری اسلامی به زیر تیغ جلاد رفتند. اما نتیجه ای حاصل نشد. پس از مرگ او کشیدن چپق با شدت هرچه تمام‌تر توسعه یافت و تجارت پر سود توتون رونق گرفت. باین ترتیب مبارزه خونین به سود توتون خاتمه یافت. دولت عثمانی ناچار کشیدن توتون را آزاد کرد و بر تجارت آن مالیات بست.

در روسیه نیز وضع به همین منوال بود و مدتی دودکشی با مخالفت روبرو شد.

توتون و تنباکو در ایران

تاریخ قطعی ورود تنباکو به ایران را نمی توان تعیین کرد. ولی بی شک توتون و تنباکو همراه با دست اندازی پرتقالی‌ها به خلیج فارس (913 هجری قمری) به ایران وارد گردیده است. اما طرز استفاده توتون و تنباکو در ایران تغییر یافت و ایرانیان لوازمی برابر ذوق خود برای دودکشی ایجاد کردند.

وسیله‌ای که اروپاییان برای دود کردن به کار می‌بردند، عبارت بود از پیپهای کوچکی که از فلز یا سفال یک پارچه ساخته می‌شد.

در ایران این پیپها اقتباس شد و به صورت چپقهای دسته بلند درآمد. چنانکه در ویژگیهای زندگی ایرانی گفتیم، این وسیله کشیدن توتون نیز با ذوق و هنر ایرانی در هم آمیخت، و پیپ ساده تبدیل به چپق گردید، و در تزیین آن سلیقه خاص ایرانی به کار رفت و چپق های ایرانی با انواع مختلف تزیینات آراسته گردید.

علاوه بر چپق که تقلیدی از پیپ فرنگی بود، وسیله دیگری برای دود کردن تنباکو به ننام قلیان توسط ایرانیان اختراع و ایجاد گردید.

قدیم‌ترین ذکری که از قلیان در ادبیات فارسی شده، این رباعی‌ها از اهلی شیرازی است که در سال 942 هجری قمری در گذشته است.

«قلیان ز لب تو بهره ور می گردد»           «نی در دهن تو نیشکر می گردد»

«بر گرد رخ تو دود تنباکو نیست »           «ابریست که بر گرد قمر می گردد.»

بنابراین می توان گفت که در سال 942، یعنی 29 سال پس از ورود پرتقالی‌ها به خلیج فارس، قلیان کشیدن در ایران رواج یافته است.

شعرای دیگر قرن دهم هجری نیز اشعاری درباره قلیان دارند.

«قلیان که بر دست چو گل جای نمود» «هر دو بر او شمع نهد سر به سجود»

«گلزار دماغ شعله آشامان را» «سرچشمه آتش است و فواره دود» میر الهی

«کمتر باشد مرا غم تنهایی»  «مأیوس شدم به عالم تنهایی»

 «صحبت به کسی گو، که اگر نیست چه باک» «قلیان کافیست همدم تنهایی» باسطی

«من و صد آه و افغان و، نی صد بوسه بر لعلش» «هزاران پیچ و تابم داد از این قلیان کشیدنها»

«با قرچلمی(1) چو نافه آهو کو» «چون فاخته تا چند زنم کو کو کو»

«در محشر اگر آتش دوزخ بینم» «فریاد برآورم که تنباکو کو» باقر کاشی

اولین تصویری که از قلیان به وسیله هنرمندان ایرانی کشیده شده، احتمالاً ‌تصویر نشمی کماندار کار رضا عباسی، نقاش مشهور دربار شاه عباس بزرگ است، که تا اواخر نیمه اول قرن یازدهم هجری زنده بوده است.

قلیان وسیله‌ای کاملاً جدید و ابتکاری بود، و اروپاییان از آن هیچ گونه اطلاعی نداشتند. این بی‌اطلاعی را می‌توان از شرحی که تاورنیه و شاردن از قلیان داده اند درک کرد.

تاورنیه می نویسد: «ایرانیان تنباکو را با دستگاهی کاملاً اختصاصی می‌کشند. در کوزه گلی دهان گشادی به قطر سه انگشت، تنه قلیانی از چوب یا نقره که سوراخی در وسط دارد قرار می دهند، و بر سر آن مقدار تنباکوی نم‌دار با کمی آتش می گذارند، و در زیر قلیان سوراخ ممتدی است که، در حالی که نفس را بالا می کشند، دود تنباکو با شدت از امتداد سوراخ پایین آمده و داخل آب که به رنگهای مختلف میآمیزد(2) داخل می‌شود. این کوزه مرتباً تا نصفه آب دارد. دود که در آب است به سطح می آید و هنگامیکه نفس را بالا می کشند، از نی قلیان دود به دهان وارد می‌شود. به واسطه آبی که به قلیان می ریزند دود تنباکو تصفیه می شود و کمتر ضرر می رساند. والا با این همه قلیان که می‌کشند، مقاومت برای آنها غیر ممکن است. ایرانیان زن و مرد، به طوری از جوانی عادت به کشیدن تنباکو کرده اند، که کاسبی که باید روزی پنج شاهی خرج کند، سه شاهی آن را به مصرف تنباکو می‌رسانند. می‌گویند اگر تنباکو نمی داشتیم چطور ممکن بود کیف و دماغ داشته باشیم.»

«ایرانیان چنان به تنباکو عادت کرده اند که محال است بتوانند از آن صرف نظر کنند. اول چیزی که در سر سفره می‌آورند قلیان است و قهوه، که عیش خود را با آن شروع می کنند.

در ماه رمضان و ایام صوم بزرگ، اول چیزی که برای افطار حاضر می کنند قلیان است، و بعضی‌ها خود اقرار دارند که استعمال این قدر دود برای آنها مضر است اما می‌گویند چه کنیم عادت شده است.»

تاورنیه نوشته است که شاه صفی خود چپق می کشید و درباره حاکم قم و خشم شاه صفی، و مجازات او می نویسد«پسر آن خان که جوان متشخصی بود و از مقربین پادشاه، همیشه در حضور بود، و چپق و توتون شاه را بایستی با دست خود به او بدهد، و این از مشاغل خیلی محترم دربار ایران است.» این نوشته تاورنیه می‌رساند که از این زمان سمت مخصوصی به نام قلیان دار یا چپق دار در دربار ایران به وجود آمده است.

شاردن در این باره می نویسد:«توتون از ایران به هند صادر می گردد.» «طرز تهیه توتون در ایران برای ممالک ما (اروپا) مجهول می باشد. و دود کردن این نبات، در ایران و هندوستان اصول کاملاً خاصی دارد. هوای این سرزمین (ایران) بسیار گرمتر و خشک‌تر از اروپا و ترکیه است، و افکار و اندیشه های دقیق تر می باشد. لذا اگر بنا بود که مثل ما تدخین کنند، تنباکو آنها را سرگیجه می‌آورد. چون ایرانیان مدام دود می کنند، دود را از تنگ آبی عبور می دهند. اینگونه چپق‌ها را قلیان می‌نامند. چنانکه ملاحظه می‌فرمائید بالای بطری (کوزه قلیان) سر چپق (قلیان) که سفالی یا فلزی است، به وسیله لوله‌ای که منتهی‌الیه آن داخل آب شده تعبیه گشته است. در زیر کوزه قلیان چهارپایه‌ای وجود دارد که شبیه زیری بعضی شمعدانها است.

چپق و یا پیپی که به وسیله آن دود کشیده می شود، به لوله مذکور متصل می شود. هنگامی که میل تدخین دارند اندکی تنباکو را که بسیار ریز سائیده شده، خیس می کنند، و در سر قلیان قرار می دهند، تا به سرعت سوخته نشود.

آنگاه دو یا سه قطعه زغال مشتعل کوچک را بر روی آن می گذارند، و دود را می کشند که داخل آب گردد، و در آن چرخ می‌خورد، و بلافاصله به دهان وارد می شود. البته هم مطبوع و هم گوارا ، و هم از تندی و خشونت و غلظت تنباکو کاسته شده، و تصفیه گردیده است. مشاهده می شود اشخاصی که اشتهای خوب دارند غلیان عظیم و غرغر زیادی با کشش هوا در آن قلیان راه می اندازند.

این بطری‌ها (کوزه قلیان) را معمولاً برای حسن منظر مملو از گل می‌کنند، و اقلاً روزی یک بار آب آن را که در نتیجه تأثیر جوهر تنباکو فاسد و بدبو گشته تعویض می کنند.

من آزموده‌ام که، یک قدح از این آب، داروی سریع و بسیار مؤثر قی آوری می باشد. اشتیاق جنون آمیز به توتون و تنباکو یک نوع عادت زشتی است که تقریباً سر تا سر جهان را گرفته است.»

«مردمان مغرب زمین چنانکه معلوم است به طریق مختلف آن را استعمال می‌نمایند. دود می‌کنند، برگ برگ می‌جوند، به شکل گرد مصرف می‌کنند. و بعضی از اقوام مانند پرتقالی‌ها مدام بینی خود را با آن پر می‌دارند (انفیه می‌کشند(3)).

خلق های مشرق زمین توتون و تنباکو را فقط دود می کنند. ولی اکثر آنان مخصوصاً ایرانیان، با همان حرص و ولع اروپائیان، مدام لوله قلیان در دهانشان می باشد». این تمایل شدید به کشیدن قلیان به جائی رسید که در حال سواری نیز قلیان کشیدن مرسوم بوده است. شاردن می نویسد که «حتی در مدارس استاد و شاگرد هر دو در حین مطالعه عمیق و دقیق خود لوله قلیان را در دهان دارند.»

بنابراین باید گفت که، چپق و قلیان هر دو در نیمه اول قرن دهم هجری در ایران رواج یافته است. در سلطنت شاه عباس بزرگ کشیدن چپق و قلیان متداول بود

بنابراین باید گفت که، چپق و قلیان هر دو در نیمه اول قرن دهم هجری در ایران رواج یافته است. در سلطنت شاه عباس بزرگ کشیدن چپق و قلیان متداول بود.

اولئاریوس که در سال 1046 در ایران بوده می‌نویسد که «چندین گونه ظرف قلیان در ایران ساخته می‌شد. شیشه‌ای، کوزه ای، از جوز هندی (نارگیله)، کدوئی که تا نیمه آب می شد و گاهی در آن عطر می‌ریختند». شخص شاه عباس از دود قلیان و چپق تنفر داشت، و این موضوع از حکایاتی که درباره او نقل می کنند پیداست. شاه عباس در موارد متعدد کوشید که از کشیدن قلیان جلوگیری کند، اما هرگز موفق نگردید.

شاردن در سفرنامه خود می‌نویسد که، شاه عباس بسیار کوشید تا از استعمال قلیان در بین مردم جلوگیری کند. برای این کار، روزی در مجلسی رسمی دستور داد که به جای تنباکو قلیان مهمانان را با پهن چاق کنند، و سپس در حالیکه آنان مشغول کشیدن قلیان خود بودند گفت که، این تنباکو را که وزیر همدان برای من فرستاده است و ادعا می کند که بهترین تنباکوی دنیاست، چگونه است؟ آنان همگی از این تنباکو تعریف کردند. آنگاه شاه خطاب به آنان گفت «مرده شوی چیزی را ببرد که نمی توان آن را از پهن تشخیص داد». سرانجام کار مخالفت شاه عباس بزرگ با تنباکو به تحریم آن کشید، و هنگامیکه در گرجستان متوجه شد، سربازان او پول خود را صرف کشیدن تنباکو و توتون می کنند آن را ممنوع ساخت، و تجاری را که توتون و تنباکو به اردوی او آورده بودند با تنباکوی خود یک جا سوختند، و سربازانی که مرتکب کشیدن توتون و تنباکو می شدند بینی و لبانشان را می بریدند.

*** متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است ***


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره تاریخچه قلیان و چپق در ایران

دانلود پروژه بررسی فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه های عمومی و مقایسه استانداردهای آن ها با نظرات مراجعه کنندگان

اختصاصی از اینو دیدی دانلود پروژه بررسی فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه های عمومی و مقایسه استانداردهای آن ها با نظرات مراجعه کنندگان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پروژه بررسی فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه های عمومی و مقایسه استانداردهای آن ها با نظرات مراجعه کنندگان


دانلود پروژه بررسی فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه های عمومی و مقایسه استانداردهای آن ها با نظرات مراجعه کنندگان

 

 

 

 

 

 

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه :30

 

بخشی از متن مقاله

مقدمه

کتابخانه، نهادی اجتماعی است که با گردآوری، سازماندهی و نگهداری دانش مدون بشر، امکان رشد اندیشه، شکوفایی استعداد و باروری ذهن اخلاق انسان پویا و جستجوگر را فراهم می سازد. کتابخانه ها به لحاظ کمی و کیفی چشم اندازی از اوضاع اجتماعی جوامع کشورهای مختلف در هر یک از دوره های تاریخی هستند.

در روزگار کنونی، قشرهای مختلف مردم باتوانایی ها، سلیقه ها و عقیده های گوناگون می توانند برای مطالعه کتاب و سایر نشریات به یکی از کتابخانه های در دسترس خود مراجعه نموده و از نکات آن بهره مند شوند.

کتابخانه ها انواع مختلفی دارند و هر کدام با هدف معینی به وجود آمده اند که یکی از آنها، کتابخانه های عمومی می باشند. اینگونه کتابخانه ها برای عموم افراد جامعه به وجود آمده است و وظیفه دارد که در تمام رشته های مختلف علوم، فنون، فرهنگ ، هنر و … ، انواع کتابها ، مجلات و نشریات سودمند و جدید راجمع آوری کرده و در اختیار مردم بگذارد. چون همه کس استفاده از کتابخانه عمومی را دارد به همین جهت این نوع کتابخانه ها باید موادی در خور استفاده همگان تدارک ببینند (خدمات عمومی کتابخانه و روشهای آن، نسرین دخت عماد خراسانی، ص 9).

ساختمان کتابخانه ها از آن جهت که باید تسهیلات استفاده از خدمات کتابخانه را برای کلیه مراجعان در اسرع وقت فراهم کند، دارای اهمیت می باشد. فضای داخلی کتابخانه به لحاظ نورپردازی، صدا ، هوا و دما، توزیع مناسب اتاقها و نقش مؤثری در استفاده بهتر و راحت تر از امکانات کتابخانه دارد.

تجهیزات کتابخانه ها شامل میز، صندلی ، قفسه کتاب ، برگردان، میز امانت و … نیز در استفاده از خدمات کتابخانه تأثیر بسزایی دارند؛ زیرا این وسایل برای تأمین دو نیاز «آرایش » و «آسایش »‌مورد استفاده قرار می گیرند.

کلیات تحقیق:

موضوع تحقیق «بررسی فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه های عمومی و مقایسه استانداردهای آن ها با نظرات مراجعه کنندگان » می باشد. لازم به توضیح است در این تحقیق تنها فضاها و تجهیزاتی بررسی شده اند که مورد استفادة مستقیم مراجعین هستند. بنابراین فضاهایی مخزن کتاب، دفاتر کارکنان و … و همچنین تجهیزات فنی مطالعه نشده اند.

مخزن کتاب، دفاتر کارکنان و … همچننی تجهیزات فنی مطالعه نشده اند.

فرضیه ای که در این تحقیق به دنبال اثبات آن هستیم، این است که : «نظرات مراجعه کنندگان در مورد فضای داخلی و مبلمان مطلوب کتابخانه تا حد زیادی با استانداردهای موجود مطابقت دارد».

هدف کلی تحقیق، یافتن شیوه های خلق فضاهای داخلی وتجهیزات جذاب، کارآمد و مناسب برای مطالعه در کتابخانه ها است.

دیگر اهداف تحقیق عبارتند از : بالابردن میزان بازدهی مطالعه در کتابخانه های عمومی از طریق بهبود فضاهای داخلی ونیز تأمین آسایش و زیبایی مبلمان و تجهیزات کتابخانه.

- یافتن اشتراکات و تفاوت ها بین نظرات مردان و زنان مراجعه کننده در مورد مباحث اشاره شده.

- مقایسه نظرات مراجعین با استانداردهای موجود

بنابراین سؤال اصلی تحقیق این است که «استانداردهای لازم برای مطلوبیت فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه کدامند و آیا نظر مراجعین با این استانداردها مطابقت دارد؟»

دیگر سؤالات تحقیق عبارتند از : - کدام عوامل در طراحی فضاها و تجهیزات کتابخانه ها دارای اهمیت بیشتری هستند؟

  • تقسیم فضاها باید چگونه و با چه وسایلی انجام شود.؟
  • در مکان یابی مناسب وسایل و مبلمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟
  • آیا میان تعریف مراجعین زن از فضای مطلوب درکتابخانه با نظرات مردان اختلاف وجود دارد؟

روش تحقیق به کار رفته، روش تحقیق کمی و از نوع «توصیفی» (که در آن محقق تنها به توصیف آنچه اتفاق افتاده می پردازد و وارد مسائل علی نمی شود. برای جمع آوری اطلاعات ازمنابع کتابخانه ای و نیز روش مصاحبه (تهیه پرسشنامه) استفاده شده است. در مطالعه کتابخانه ای که به منظور یافتن استانداردهای موجود صورت گرفت، از منابع دست اول استفاده شده؛ ضمن اینکه برای مقایسه استانداردهای موجود با نظرات مراجعین، ابتدا کارت هایی بین تعدادی از مراجعین به صورت تصادفی توزیع و از آنها خواسته شد ویژگیهای فضای داخلی و مبلمان مطلوب برای کتابخانه را بر روی آنها قید کنند. سپس با توجه به مطالب جمع آوری شده از این کارت ها، پرسش نامه ای طرح و مجدداً بصورت تصادفی و در کتابخانه های مختلف بین مراجعه کنندگان توزیع شد.

در پایان نتایج حاصل از مطالعات کتابخانه ای در نظرات مراجعین با هم مقایسه و تحلیل شده است.


1-1- فضاهای داخلی کتابخانه

میزان توفیق ساختمان کتابخانه و عملکرد آن باچگونگی طراحی و تزیین فضاهای داخلی کتابخانه رابطة مستقیم دارد. مراجعان و کارمندان کتابخانه بیشتر با اجزای داخلی ساختمان سر و کار دارند تا با شکل ظاهری آن. از این رو، کتابخانه ای که فضای داخل آن فاقد کارآیی و جذابیت باشد، برغم ساختمان فاخر و نمای چشمگیر بیرونی، مدام مورد ایراد وانتقاد قرار می گیرد.

در مقیاس کوچکتر، کار طراحی داخلی کتابخانه مشابه کار معماری ساختمان آن است. به این معنی که عوامل و وسایل مربوط به هر واحد عملیاتی در فضاهای مشخص و با توجه به مسئله ارتباطات، مسیر منابع، آسایش کاربران، و چشم اندازهای مناسب چیده می شود. بطور مثال، طراح داخلی کتابخانه فضای وسیعی را که برنامة معماری به بخش خدمات فنی اختصاص داده است، به واحد مبادلات ، فراهم آوری، سازماندهی، پردازش پیایندها، و احیاناً منابع کتابشناختی تقسیم می کند و وسایل لازم را در آن می آراید.

در کتابخانه های در دست ساختمان، طراحی داخلی و تهیة نقشه آرایش وسایل باید همزمان با پایان کار ساختمان به اتمام رسد. لکن در عمل، بنا به دلایل مختلف، این فرایند به درازا می کشد. تهیه طرح دقیق جادهی وسایل بستگی دارد به عواملی مانند محل قرار گرفتن پریزهای برق، در و پنجره ها، منابع حرارتی و برودتی، کانالهای تاسیساتی، نورپردازی، جهت بازشدن درها، و مانند آن. تعیین محل قطعی این عوامل نیز در گرو تصویب محل دقیق استقرار وسایل است. بطور کلی محیط داخلی کتابخانه باید برای مطالعه و کار راحت و دلپذیر باشد و علاوه بر تهویه و نور مناسب دارای طرح و آرایشی باشد که فرد را به راحتی به منابع و نقاط مورد نظر هدایت کند.

استانداردهای وسایل و تجهیزات کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، ؟؟‌تعاونی، ص 12.

طراحی داخل کتابخانه با توجه به نوع و ابعاد وسایل و ملزومات، مسایل زیبایی شناختی و کاربردی، و استفاده بهینه از فضای موجود انجام می گیرد. قبل از هر اقدامی لازم است از برنامة کتابخانه، مسایل مربوط به ارتباط کلی فضاها، حجم منابع، تعداد کاربران و تعداد کارمندان آگاه شد. یک طرح خوب بر پایة وسایل مناسبی شکل می گیرد که دارای ظاهری زیبا و ابعادی صحیح بوده و در عین حال طوری آرایش یافته باشد که اصل دسترس پذیرسازی منابع و فضاها، و اصل آسایش و عدم تداخل در آن رعایت شده باشد.

لازم است طرح داخلی ساختمان، چگونگی استفاده از فضاها، محل چراغها، منابع تأمین حرارت و دیگر وسایل فنی دارای حد اعلای انعطاف و تغییری پذیری باشد، فضاهای مختلف قابلیت ادغام و تبدیل به یکدیگر را داشته باشند، و امکان استفادة آتی از وسایل و تجهیزات مرتبط با پیشرفتهای تکنولوژی کتابخانه ای در آن پیش بینی شده باشد.

1-2-3- لازم است تا جای ممکن از تقسیم فضاها بوسیله دیوار های ثابت پرهیز شود و تقسیم فضا برای خدمات مختلف حتی الامکان توسط قفسة کتاب، تیغه های نازک، یا وسایل مشابه انجام گیرد.

در طراحی داخلی ساختمان کتابخانه و بخشهای خدماتی آن باید نیازهای ویژه معلولان و نابینایان در نظر گرفته شود و هر جا ضرورت ایجاب کند از علائم و نشانه های مخصوص استفاده شود. (همان، ص 16).

بهتر است منابع پرمراجعه تر نظیر برگه دانها، میز امانت، و مانند آن در نزدیکی ورودی اصلی قرار داده شود تا از آمد و رفتهای غیر ضروری به بخشهای درونی کتابخانه کاسته شود. به این ترتیب کاربرانی که به منابع تخصصی تر نیاز دارند به بخشهای داخلی کتابخانه هدایت شده و در عین حال از آرامش و سکوت و خدمات ویژة این بخشها بهره مند می شوند.

مسیر ها و راهروها: بهتر است شاهرگهای ترافیکی کتابخانه به صورت خطوط مستقیم طراحی شود، مگر آنکه طول آنها از 30 متر تجاوز کند. مسیرهایی که بخاطر وجود موانع بلند یا تغییر جهت از چشم ناپدید می شود اغلب اسباب سردرگمی یا القای فضای بسته را فراهم می کند. در مجموع، مسیرهای انحرافی و پیچیدة ترافیکی مانع استفاده بهینه از کتابخانه می شود.

لازم است طرح داخلی کتابخانه طوری باشد که مسافتهای حمل و نقل منابع کتابخانه ای به حداقل ممکن کاهش یابد.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پروژه بررسی فضاهای داخلی و مبلمان کتابخانه های عمومی و مقایسه استانداردهای آن ها با نظرات مراجعه کنندگان

درس پژوهی پایه پنجم ابتدایی کشور ترکمنستان

اختصاصی از اینو دیدی درس پژوهی پایه پنجم ابتدایی کشور ترکمنستان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

درس پژوهی پایه پنجم ابتدایی کشور ترکمنستان


درس پژوهی  پایه پنجم ابتدایی کشور ترکمنستان

فرمت درس پژوهی: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات این درس پژوهی: 25 صفحه

 

 

 

 

 

قسمتی از این درس پژوهی:

طرح درس

  موضوع کشور ترکمنستان             پایه: پنجم ابتدایی          تعداد: 9 نفر             زمان: 25 دقیقه

هدف کلی پرورش انیان فراملی( انسانی با اطلعات جغرافیای جهانی)

اهداف جزیی             

        1- وضعیت طبیعی کشور ترکمنستان را در دو جمله بیان کند(رود، کوه   همسایه ها- بیابان- جلگه)

     دانش      2- وضعیت انسانی ودینی ترکمنستان را بررسی کنید و در یک سطر توضیح دهید.

                          3-  وضعیت اقتصادی کشور ترکمنستان را توضیح دهید.

 

1-    نسبت به آیین وآداب رسوم مردم ترکمنستان علاقه نشان دهد.

           نگرش               2- احساس خود را نسبت به ویژگیهای کشور ترکمنستان را بیان کند.

                                                3- گروه در پاسخ گویی به سوالات نوبت خود را رعایت کنند.

                                               

                                      1- کشور ترکمنستان را روی کره جغرافیا نشان دهد.

       مهارت             2- در خواندن نقشه مهارت دارد.

3- اطلاعات خواسته شده ازکشورترکمنستان را روی نقشه به درستی نشان دهد.

 

روش تدریس: گروهی -  روش دریافت مفاهیم


دانلود با لینک مستقیم


درس پژوهی پایه پنجم ابتدایی کشور ترکمنستان

درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی رنگ های نور

اختصاصی از اینو دیدی درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی رنگ های نور دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی رنگ های نور


درس پژوهی  علوم پنجم ابتدایی رنگ های نور

فرمت درس پژوهی: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات این درس پژوهی: 29 صفحه

 

 

 

 

 

قسمتی از این درس پژوهی:

طرح درس

نام درس :علوم     پایه : پنجم     مقطع : ابتدایی

موضوع درس : رنگ های نور

 زمان :40 دقیقه        تعداد دانش آموزان:20 نفر

اهداف :

هدف کلی :

آشنایی دانش آموزان با رنگهای تشکیل دهنده نور خورشید

اهدا ف جزیی:

1 - بدانندکه نور خورشید از رنگهای گوناگون تشکیل شده است 0

2 - باوسایلی که در اختیار دارند نحوه ساختن رنگین کمان را بیاموزند0

3 با دیدن رنگین کمان به قدرت و عظمت خداوند پی برده و سپاسگزار باشند

4 - کاربرد منشور را بدانند 0

اهداف رفتاری :

1 - رنگهای تشکیل دهنده نور خورشید را نام ببرند ( دانستنی )

2 با استفاده از وسایلی که در اختیار دارند رنگین کمان بسازند ( مهارتی )

3 - منشور را تعریف کنند ( مهارتی )


دانلود با لینک مستقیم


درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی رنگ های نور